Hvordan føles en depression??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.075 visninger
19 svar
0 synes godt om
14. januar 2012

Anonym trådstarter

Hvordan er det at have en depression? Hvordan kan man finde ud af om man har det?
Er der nogen af jer der har det eller har haft det som kan fortælle lidt om det?

Grunden til sprørgsmålene er pga. jeg er lidt bange for at jeg har en depression uden at jeg har ville/kunne indse det.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. januar 2012

wamse

Jeg havde/har mange opgivende tanker, meget svært ved at sove om natten, meget glemsom, selvmordstanker, angst for at være sammen med andre, lader stå til og gør intet ved mine problemer. Men mest af alt en frygtelig tristhed i kroppen, der bare ikke kan forklares godt nok. 

Anmeld

14. januar 2012

FrkZier

Anonym skriver:

Hvordan er det at have en depression? Hvordan kan man finde ud af om man har det?
Er der nogen af jer der har det eller har haft det som kan fortælle lidt om det?

Grunden til sprørgsmålene er pga. jeg er lidt bange for at jeg har en depression uden at jeg har ville/kunne indse det.

en kæmpe vægt der bare tynger en ned.. de simpleste ting som at tage opvaksen virker fuldstændig uoverskueligt.. det umuligt at se nogen som helst positive sider af noget og ser ingen grund til at smile eller grine.. kunne ikke falde i søvn om aftenen fordi jeg havde alt for mange negative tanker i hovedet.. og overvejde meget om folk overhovedet ville blive kede af det hvis jeg var væk..

det er svært at sætte finger på HVAD der er galt, man har/jeg havde bare følelsen af at ALT var galt, INTET gik som det sku!

- sådan havde jeg det ihverfald..

Anmeld

14. januar 2012

MyLittleBaby

Anonym skriver:

Jeg var så meget i tvivl om jeg havde en depression, og jeg følte mig dum ved at tage til lægen, og at det så skulle vise sig at alting var ganske normalt. Men så fandt jeg en test på nettet, og den tog jeg så. Den fik mig til at tage til lægen  Jeg kan ikke beskrive for dig hvordan er depression føles, for jeg har sindslidelser.

Linket er her

http://www.depnet.dk/universe6/testyourself/mdi/

Anmeld

14. januar 2012

Masig

Anonym skriver:

som de andre skriver, en ubeskrivelig tristhed, man kan tude over ingenting... Man har intet overskud, man gider ikke noget, det kan føles som en kamp bare at gå ud og børste tænder og mange gange ender man med at springe de simple ting over fordi de virker så uoverskuelige. Hos mig resulterede det i at jeg stoppede med at spise, jeg spiste ca en kiks om dagen, fordi jeg bare ikke kunne overskue at lave mad eller bare tage noget ud af køleskabet, for jeg kunne ikke overskue at bestemme hvad jeg skulle tage ud.. Jeg kunne slet slet ikke gå hen og handle ind, selvom Netto lå 200 m fra hvor jeg boede...

Jeg gad ikke være sammen med andre for jeg var overbevist om at de ikke kunne lide mig og ikke gad mit selskab, jeg tog ikke telefonen når nogen ringede, jeg kom stort set ikke ud for en dør i over en uge...

Derudover havde jeg den her fornemmelse af at jeg var en marionetdukke som en anden styrede. Jeg følte ikke jeg selv havde kontrol over mit liv og mine beslutninger, jeg havde det som om jeg var ligegyldig, at jeg var en statist i en film, en statist som ingen lagde mærke til..

Og når ingen lagde mærke til mig eller gad være sammen med mig hvorfor skulle jeg så leve? Og så kom selvmordstankerne...

Heldigvis tog min mor mig til lægen og det vidste sig også at jeg scorede top point på den test man får lavet så fik diagnosen moderat til svær depression...

Det er en forfærdelig sygdom som man bestemt ikke skal kimse ad. Føler du dig det mindste deprimeret så tag til lægen med det samme inden det går over gevind!! hellere en gang for meget end en gang for lidt

Jeg er rask idag og får ikke medicin mere, men lider lidt af vinterdespression og får med jævne mellemrum nogle depressive perioder... Men der er kontrol over det fordi jeg nu ved hvad de følelser betyder

Anmeld

14. januar 2012

Anonym trådstarter

Thalita skriver:

Jeg var så meget i tvivl om jeg havde en depression, og jeg følte mig dum ved at tage til lægen, og at det så skulle vise sig at alting var ganske normalt. Men så fandt jeg en test på nettet, og den tog jeg så. Den fik mig til at tage til lægen  Jeg kan ikke beskrive for dig hvordan er depression føles, for jeg har sindslidelser.

Linket er her

http://www.depnet.dk/universe6/testyourself/mdi/

Jeg har lige prøvet og tage testen og jeg er i den lave ende af en svær depression :/

Kan heller ikke forklare hvorfor jeg har det sådan og jeg føler mig også dum ved at tage til lægen for hvad kan han gøre ved det??... Give mig medicin, ja, men vil ikke fyldes med alt muligt bare fordi lægen siger det.

Anmeld

14. januar 2012

Anonym trådstarter

wamse skriver:

Jeg havde/har mange opgivende tanker, meget svært ved at sove om natten, meget glemsom, selvmordstanker, angst for at være sammen med andre, lader stå til og gør intet ved mine problemer. Men mest af alt en frygtelig tristhed i kroppen, der bare ikke kan forklares godt nok. 

Jeg har også mange opgivende tanker og jeg er trist indeni næste konstant. Kan ikke rigtig finde overskud eller energi til noget som helst og jeg skal sparke mig selv ud af sengen om morgenen for at tage på arbejde og hjem igen for at passe mine børn og mit hjem.
Og når jeg kører bil alene så tænker jeg nogle gange at jeg lige så godt bare kunne slippe rattet og se hvad der skete for der er nok ingen der vil savne mig alligevel når jeg altid er så nedtrykt og negativ

Anmeld

14. januar 2012

Masig

Anonym skriver:

Jeg har lige prøvet og tage testen og jeg er i den lave ende af en svær depression :/

Kan heller ikke forklare hvorfor jeg har det sådan og jeg føler mig også dum ved at tage til lægen for hvad kan han gøre ved det??... Give mig medicin, ja, men vil ikke fyldes med alt muligt bare fordi lægen siger det.

Lægen vil kun fylde dig med medicin hvis det er nødvendigt.. Jeg gad heller ikke piller og tænkte at de kunne da ikke gøre noget men jeg lover dig, du vil være taknemmelig bagefter, når du finder ud af hvad de rent faktisk kan gøre for dig...

Og husk at en depression i de fleste tilfælde kommer sig af at du mangler serotonin i hjernen. derfor får du piller med serotonin tilskud, for at få det godt igen... Der er ingen forskel på at få serotonin modd depression og få jern mod jernmangel eller en anden pille mod noget kroppen mangler.. Du skal ikke se det soma t du bliver dopet med en masse underlige midler, men at du får det tilskud som din krop har brug for.

Derudover vil de fleste læger enten supplere med psykologhjælp eller kun bruge psykolog. Jeg fik ikke psykolog hjælp, men piller gjorde også alt arbejdet og jeg tog dem kun et års tid ca og kunne så slippe dem igen...

Men husk det er en sygdom du har ligesom folk med diabetes, og de skal bruge insulin for at klarer sig, du skal bruge et andet tilskud for at klare dig...

Anmeld

14. januar 2012

Anonym trådstarter

Masig skriver:

Lægen vil kun fylde dig med medicin hvis det er nødvendigt.. Jeg gad heller ikke piller og tænkte at de kunne da ikke gøre noget men jeg lover dig, du vil være taknemmelig bagefter, når du finder ud af hvad de rent faktisk kan gøre for dig...

Og husk at en depression i de fleste tilfælde kommer sig af at du mangler serotonin i hjernen. derfor får du piller med serotonin tilskud, for at få det godt igen... Der er ingen forskel på at få serotonin modd depression og få jern mod jernmangel eller en anden pille mod noget kroppen mangler.. Du skal ikke se det soma t du bliver dopet med en masse underlige midler, men at du får det tilskud som din krop har brug for.

Derudover vil de fleste læger enten supplere med psykologhjælp eller kun bruge psykolog. Jeg fik ikke psykolog hjælp, men piller gjorde også alt arbejdet og jeg tog dem kun et års tid ca og kunne så slippe dem igen...

Men husk det er en sygdom du har ligesom folk med diabetes, og de skal bruge insulin for at klarer sig, du skal bruge et andet tilskud for at klare dig...

Skal jeg så bare tage til lægen og sige at jeg føler at jeg har en depression? Kan ikke en gang sige ordet uden at få tåre i øjnene for jeg føler mig så svag og utaknemlig da jeg er så negativ som jeg er og slet ikke viser påskønnelse for noget på nogen måder

Anmeld

14. januar 2012

Masig

Anonym skriver:

Skal jeg så bare tage til lægen og sige at jeg føler at jeg har en depression? Kan ikke en gang sige ordet uden at få tåre i øjnene for jeg føler mig så svag og utaknemlig da jeg er så negativ som jeg er og slet ikke viser påskønnelse for noget på nogen måder

Det er helt normalt. Da jeg gik til lægen (dog var min mor med) begyndte jeg at tude i samme øjeblik vi kom ind... Og jeg kunne slet ikke udtrykke hvordan jeg havde det... Min mor måtte forklarer lægen det, så det kan være en fordel at have en med som ved hvordan du ahr det, altså din mand eller en god veninde eller noget som du ahr fortalt til hvordan du har det og som kan være dit "tolk" overfor lægen hvis du ikke selv kan udtrykke dig... Men ja gå til lægen og sig du har det dårligt og tror måske det er en depression. Så laver hun sådan en test hvor du skal krydse af hvor tit du er træt, hvor tit du sover dårligt, hvor tit du er trist og alt det der.. et langt skema hvor du bare skal sætte krydser så godt du kan (og du skal ikke tro det er forkert at sætte krydserne, lad være med at underdrive men vær ærlig omkring hvordan du har det!!)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.