Anonym skriver:
Hvordan er det at have en depression? Hvordan kan man finde ud af om man har det?
Er der nogen af jer der har det eller har haft det som kan fortælle lidt om det?
Grunden til sprørgsmålene er pga. jeg er lidt bange for at jeg har en depression uden at jeg har ville/kunne indse det.
som de andre skriver, en ubeskrivelig tristhed, man kan tude over ingenting... Man har intet overskud, man gider ikke noget, det kan føles som en kamp bare at gå ud og børste tænder og mange gange ender man med at springe de simple ting over fordi de virker så uoverskuelige. Hos mig resulterede det i at jeg stoppede med at spise, jeg spiste ca en kiks om dagen, fordi jeg bare ikke kunne overskue at lave mad eller bare tage noget ud af køleskabet, for jeg kunne ikke overskue at bestemme hvad jeg skulle tage ud.. Jeg kunne slet slet ikke gå hen og handle ind, selvom Netto lå 200 m fra hvor jeg boede...
Jeg gad ikke være sammen med andre for jeg var overbevist om at de ikke kunne lide mig og ikke gad mit selskab, jeg tog ikke telefonen når nogen ringede, jeg kom stort set ikke ud for en dør i over en uge...
Derudover havde jeg den her fornemmelse af at jeg var en marionetdukke som en anden styrede. Jeg følte ikke jeg selv havde kontrol over mit liv og mine beslutninger, jeg havde det som om jeg var ligegyldig, at jeg var en statist i en film, en statist som ingen lagde mærke til..
Og når ingen lagde mærke til mig eller gad være sammen med mig hvorfor skulle jeg så leve? Og så kom selvmordstankerne...
Heldigvis tog min mor mig til lægen og det vidste sig også at jeg scorede top point på den test man får lavet så fik diagnosen moderat til svær depression...
Det er en forfærdelig sygdom som man bestemt ikke skal kimse ad. Føler du dig det mindste deprimeret så tag til lægen med det samme inden det går over gevind!! hellere en gang for meget end en gang for lidt 
Jeg er rask idag og får ikke medicin mere, men lider lidt af vinterdespression og får med jævne mellemrum nogle depressive perioder... Men der er kontrol over det fordi jeg nu ved hvad de følelser betyder 
Anmeld