Eddike i stedet for skyllemiddel...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. marts 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Astrid P skriver:

Nu så jeg lige i en anden tråd at der er en del der bruger eddike som skyllemiddel. Er der ikke lige nogle der vil dele ud af deres erfaringer med dette? Hvor meget bruger I, hælder I det i skuffen ligesom almindeligt skyllemiddel, bruger I stadig kalkfjerner i tromlen, lugter det, fortynder I det?

Så mindes jeg også at have hørt om at man kan dryppe et par dråber æterisk olie med naturlig parfume i vaskemaskinen, så dufter tøjet lidt lækkert selvom man ikke bruger parfumeret vaskemiddel... Er det noget I kender til?

KH Astrid - som er ved at være lidt træt af tøj der er halv-stift og helt uden duft!

Jeg kan kun sige:

Det er FANTASTISK!!!!...

Jeg har gjort det i mange år. Jeg fylder beholderen til skyllemiddel helt op med eddike og vasker som normalt - Dvs. når jeg har det, så bruger jeg vaskenødder i stedet for vaskemiddel. Men lad nu det ligge.

Fordelene:

Det er BILLIGT
Det skåner miljøet!
Det bevarer farvene friske i tøjet i lang tid
Det fjerner dårlig lugt
Det fjerner sæberester i tøjet (godt for allergikere!!)

Også går der længere tid mellem, jeg behøver at kalke maskinen af. Hvilket jeg også gør med eddike. Jeg fylder 2 flasker eddike i og tager en tur uden tøj på kogevask...

Så mit råd er: GØR DET!!! Det er fantastisk!!

KRAM

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. marts 2009

Moderator

mari skriver:

Jeg bruger primært vaskeskaller og eddike til at vaske tøj i. Der er flere fordele ved eddike, det afkalker vaskemaskinen helt naturligt og holder den godt kørende, tøjet bliver blødt, og håndklæder bliver dejlige og bløde af eddike og suger stadig (skyllemiddel tager sugeevnen), og så stinker det ikke langt væk af parfume...

Det der er vigtigt er at du bruger en klar eddike, da maskinen ikke er så glad for al den sukker der er i brun eddike. Jeg plejer at købe den økologiske når den er på tilbud

Men en lille sjat i skyllemiddelrummet i hver eller hver anden vask, det er helt fint. Og med en lille sjat mener jeg ca en halv deciliter vil jeg tror jeg putter i. Og det lugter på ingen måde af eddike

Vaskeskallerne er med til at give det en dejlig naturlig friskhedsduft

>Vidste ikke at der var sukker i brun eddike. Jeg har altid brugt brun eddike, det virker fint

Anmeld

8. marts 2009

Lillemy60

Zafir skriver:

>Vidste ikke at der var sukker i brun eddike. Jeg har altid brugt brun eddike, det virker fint

Du er vidst meget heldig så at gummilisten ikke ætstet væk og at maskinen ikke er stået af. Kender rigtig mange der har fået ødelagt deres vaskemaskine af brun eddike. Jeg bruger altid den klare. Så er man også sikker på det er en ordenlig kvalitet da den ikke kan skjules bag sukker i den klare

Anmeld

8. marts 2009

Moderator

DK skriver:

Det har jeg heller aldrig gjort. Hvor køber man sådan nogen henne? Og hvad hedder de?

Vedr kalkfjerner i vaskemaskiner, opvaskemaskiner og lignene, er der en lang række ting man kan bruge:

Eddike
Citronsyre
hexofosfat

Og alle de der midler man kan købe til formålet, der er giftige som bar fanden.

Når man har afkalket sin maskine, så skal man tømme trådfilteret. Det bliver RET ulækkert med tiden. Så det skal tømmes rimelig ofte.

Det gøres ved at man tømmer maskinen helt for vand, restvandet kan man tage ud af den lille slange foran i en lille lem. Derefter tager man trådfilteret ud og tømmer det. Det sætter man fast igen og vasker videre

God fornøjelse...

Anmeld

8. marts 2009

Moderator

mari skriver:

Du er vidst meget heldig så at gummilisten ikke ætstet væk og at maskinen ikke er stået af. Kender rigtig mange der har fået ødelagt deres vaskemaskine af brun eddike. Jeg bruger altid den klare. Så er man også sikker på det er en ordenlig kvalitet da den ikke kan skjules bag sukker i den klare

GODTNOK underligt Jeg har ALDRIG haft nogen som helst problemer. Har heller ikke hørt andre have problemer med det

Sært!!!

Anmeld

8. marts 2009

Lillemy60

Zafir skriver:

GODTNOK underligt Jeg har ALDRIG haft nogen som helst problemer. Har heller ikke hørt andre have problemer med det

Sært!!!

I har bare været super heldige og det er jo bare dejligt

Anmeld

8. marts 2009

Moderator

mari skriver:

I har bare været super heldige og det er jo bare dejligt

tja... det må det jo være... mmm...

Anmeld

8. marts 2009

Muffinmus

Tja, vi bruger det i hvert fald og hvis man ikke bruger fr meget kommer tøjet ikke til at lugte surt..det kan det hvis man heælder for meget i MEN man kan først lugte det sure når folk begynder at svede...ved ikke hvorfor men dem jeg kender der har hældt alt for meget eddike i luf´gter altså grimt nogle gange.. og det er ærgeligt da det ellers er smart og billige at bruge

Anmeld

8. marts 2009

LotteN

Zafir skriver:

Vedr kalkfjerner i vaskemaskiner, opvaskemaskiner og lignene, er der en lang række ting man kan bruge:

Eddike
Citronsyre
hexofosfat

Og alle de der midler man kan købe til formålet, der er giftige som bar fanden.

Når man har afkalket sin maskine, så skal man tømme trådfilteret. Det bliver RET ulækkert med tiden. Så det skal tømmes rimelig ofte.

Det gøres ved at man tømmer maskinen helt for vand, restvandet kan man tage ud af den lille slange foran i en lille lem. Derefter tager man trådfilteret ud og tømmer det. Det sætter man fast igen og vasker videre

God fornøjelse...

jeg skal lige høre.... jeg har aldrig afkalket min maskine, men nu vil jeg da gøre det....
Men skal jeg bare hælde 2 liter eddike ind i tumlen og så køre de naf på 60 grader?

Anmeld

8. marts 2009

Rasmine

Ja Jazztrid, det er så en "trend" jeg aldrig kommer med på.
Eddike bruges da til at afkalke elkedlen, eller kaffemaskinen med, eller til at lave sure agurker.

Jeg er super utrendy, udsætter mine børn for allergifarer, og bruger skyllemiddel, og vaskepulver som dufter.
Kunne ALDRIG forstille mig at skulle lugte af eddike, ej heller mine unger.

Der må da findes et alternativ, har du undersøgt det?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.