Almindelige bleer eller stofbleer?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.839 visninger
23 svar
0 synes godt om
8. marts 2009

Stine Marie

Hej
Jeg vil høre om I derude kan hjælpe mig, nemlig om I har nogle erfaringer med stofbleer?!

Det lette er jo at bruge almindelige engangsbleer, men jeg har set forskellige programmer omkring stofbleer, hvor mange penge der er at spare ved at bruge dem og hvor miljørigtige de er, i modsætning til engangsbleer. Det lyder jo alt sammen godt.....
Men men men, jeg er stadig i tvivl omkring valget af bleer- er der nogle derude med erfaringer omkring dette emne?

Venlig hilsen Stine

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. marts 2009

Kloster

Hej.

Må lige sige, jeg ikke har erfaring med stofbleer, men havde tanken om det, da vi skulle have Mads for 5 år siden. Men det der afholdt mig fra dem, var simpelthen arbejdet med den. Jeg har RIGELIGT med vasketøj fra mine 3 drenge og magtede simpelthen ikke at skulle til at stå og gøre "lorte-bleer" rene før de skulle koges.
Jeg ved at engangsbleer er virkelig dårligt for miljøet, men lige netop på det punkt kunne jeg slet ikke overskue det.

Men igen, så har jeg ikke personligt erfaring med det og kender slet ingen, som har prøvet dem. Måske har jeg bare tænkt, det var hårdt selvom det måske slet ikke er det.
Held og lykke med det...

Kloster

Anmeld

8. marts 2009

Cris

Vi bruger stoffbleer, for det er svært at finde gode engangs bleer her, hvor vi bor nu og jeg har købt stoffbleer inden vi rejste. Jeg vil sige, at jeg ikke tro, at det er meget bedre til miljø, måske lidt, men ikke meget bedre, for de skal vaskes tit.

Hvis du ikke har tørretumbler derhjemme, så ville jeg ikke bruge dem. De er lavet af god bomuld og det tager lang tid at tørres, hvis du bor i en lejlighed. De skal vaskes hver anden dag (hvis ikke hver dag...), for de kommer til at lugte meget. Man bruger noget der hedder rispapir indlæg for at "samle" puha, men alligevel kommer der mege på selve bleen og de skal altå vaskes hurtigt. Jeg er rigtigt glad for dem, men vi har her en separat bryggers, hvor vi kan have en bunke bleer til vask. Og vi har 35 grader næsten året rund, så det tager ikke længere en en time og så er de tørre. Men man skal virkeligt elske at bruge dem, for at kunne være tålmodig og vaske dem, samle dem og passe på dem. Hvis du bor i et hus og kan hænge tøj udenfor er bedre. Jeg ved at i Tyskland kommer de og samler dine bleer derhjemme og bliver afleveret vasket og foldet sammen. Så tror jeg, at jeg ville bruge dem derhjemme. Men i København, hvor vi skal til vaskeri, hvis vi har brug for at få tørret tøj, så ville jeg desværre ikke bruge dem.

Anmeld

8. marts 2009

Lillemy60

Jeg bruger stofbleer til min søn og jeg fortryder det på INGEN måde. Jeg synes ikke det giver mere bøvl end da vi var på papir. Jeg slipper for at rende i forretninger og jagte tilbud og slæbe bleer hjem og det er jeg ganske godt tilfreds med. Jeg vasker ca 2 gange om ugen bleer og andet på 70/90 grader. Og jeg har ikke tumbler. Jeg bruger udelukkende bambusbleer da det er det der har tiltalt mig mest. Hamp bliver ufattelig stift hvis man ikke tumbler.

Hvis du bor i nærheden af Århus må du gerne komme forbi og mærke lidt forskellige mærker.

Evt send en postbesked til mig, eller kig ind på slyngebarn.dk og meld dig til bleforummet, så er vi mange der kan hjælpe dig

Som skrevet vasker jeg ca 2 gange om ugen, jeg har ca 35 bleer i alt, hvoraf de 5 er deciderede nattebleer. Det er et ganske fint antal så man ikke løber tør. Det har heller ikke været det store problem at få det indført i vuggestuen.

Anmeld

8. marts 2009

Diana...

Vi brugte stofbleer på hospitalet da han blev født fordi han ikke ville tisse og det svært at se i en alm ble om de ha tisset fordi de suger så godt så vi skulle bruge stofbleer og jeg bruger det ALDRIG igen det er 10 gange nemmere med en alm ble og så synes jeg bare ikke en stofble sider godt...
og så gider jeg ikke stå og vaske bleer hele tiden synes vi vasker nok af dem uden der er lort i.

Knus Diana

Anmeld

8. marts 2009

Lillemy60

Diana/Claus skriver:

Vi brugte stofbleer på hospitalet da han blev født fordi han ikke ville tisse og det svært at se i en alm ble om de ha tisset fordi de suger så godt så vi skulle bruge stofbleer og jeg bruger det ALDRIG igen det er 10 gange nemmere med en alm ble og så synes jeg bare ikke en stofble sider godt...
og så gider jeg ikke stå og vaske bleer hele tiden synes vi vasker nok af dem uden der er lort i.

Knus Diana

De stofbleer du bruger på hospitalet kan slet ikke måle sig med dem man bruger derhjemme i dagligdagen. Mange hospitaler har kun kushies og almindelige gyldpeklude som man folder.

Dem vi bruger herhjemme er fx dem der hedder Bumgenius one size v3.0 og Itti Bitti D'lish, især den sidste er virkelig lækker bambus og minkee yderst så den ligner en lille plysmås Slet ikke i nærheden af det man bruger på hospitalet lige når barnet er født.

Og lortebleer KAN klares på en meget let måde. Et stykke fleece eller rispapir i, og så bare vippe i toilettet, hvis der kun er tisset vasker man bare rispapiret igen.

Anmeld

8. marts 2009

Lillemy60

I øvrigt - her er en rigtig god folder om stofbleer

http://www.mymikkelsen.dk/div/stofblefolder2.pdf

Anmeld

8. marts 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Stine Marie skriver:

Hej
Jeg vil høre om I derude kan hjælpe mig, nemlig om I har nogle erfaringer med stofbleer?!

Det lette er jo at bruge almindelige engangsbleer, men jeg har set forskellige programmer omkring stofbleer, hvor mange penge der er at spare ved at bruge dem og hvor miljørigtige de er, i modsætning til engangsbleer. Det lyder jo alt sammen godt.....
Men men men, jeg er stadig i tvivl omkring valget af bleer- er der nogle derude med erfaringer omkring dette emne?

Venlig hilsen Stine

Det er en rigtig god idé, med de der stofbleer, hvis man bruger noget miljørigtig at vaske dem med.
Ellers sviner det MINDST ligeså meget, som de konventionelle bleer.

Der er mange der bruger en slags silkepapir inde i dem, så man kan smide 'bæen' i skraldespanden og vaske bleen, for våd-stofferne.

Jeg har ikke kunnet bruge dem, da vi har sivdræn og jeg tror at bondemanden, som vores sivdræn går ud i, ikke ville være vildt begejstret, hvis vi begyndte at vaske mega meget mere pludselig...

Anmeld

8. marts 2009

Lillemy60

Zafir skriver:

Det er en rigtig god idé, med de der stofbleer, hvis man bruger noget miljørigtig at vaske dem med.
Ellers sviner det MINDST ligeså meget, som de konventionelle bleer.

Der er mange der bruger en slags silkepapir inde i dem, så man kan smide 'bæen' i skraldespanden og vaske bleen, for våd-stofferne.

Jeg har ikke kunnet bruge dem, da vi har sivdræn og jeg tror at bondemanden, som vores sivdræn går ud i, ikke ville være vildt begejstret, hvis vi begyndte at vaske mega meget mere pludselig...

Der er lavet undersøgelser der viser at stofbleer er op til 7 gange bedre for miljøet, end papirsbleer er. Det var i politiken for et års tid siden mener jeg. Og de har nok bare testet med almindelige vaskemidler.

Silkepapir kan man godt bruge, men det mest brugte er fleeceliners eller rispapir, især popli er populært og kan vaskes mange gange inden det kasseres.

Og som jeg lige har skrevet i en anden tråd, så kommer det meget an på hvordan man vasker, for man behøver ikke vaske mega meget mere pga stofbleer. Jeg vasker dem ca 2 gange om ugen, og 1-3 vaske med tøj pr uge. Så jeg har ikke fået mere end i snit 1 vask om ugen, end da jeg brugte papirsbleer til min søn.

Anmeld

8. marts 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
mari skriver:

Der er lavet undersøgelser der viser at stofbleer er op til 7 gange bedre for miljøet, end papirsbleer er. Det var i politiken for et års tid siden mener jeg. Og de har nok bare testet med almindelige vaskemidler.

Silkepapir kan man godt bruge, men det mest brugte er fleeceliners eller rispapir, især popli er populært og kan vaskes mange gange inden det kasseres.

Og som jeg lige har skrevet i en anden tråd, så kommer det meget an på hvordan man vasker, for man behøver ikke vaske mega meget mere pga stofbleer. Jeg vasker dem ca 2 gange om ugen, og 1-3 vaske med tøj pr uge. Så jeg har ikke fået mere end i snit 1 vask om ugen, end da jeg brugte papirsbleer til min søn.

Kan være jeg skal prøve det med den næste så

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.