"Fiskeolie til ammende mor og probiotika + D-vitamin til baby"
Hej
Jeg er i tvivl om, hvorvidt mit spørgsmål som jeg sendte igår er gået igennem, da det var i forbindelse med, at jeg oprettede en profil.
Jeg spurgte, hvilken fiskeolie du anbefaler til ammende og jeg har nu fundet ud af at du anbefaler den fra Nordic Naturals. Jeg har søgt efter denne på Helsams hjemmeside, og der er én der hedder Omega 3-6-9 fra Bidro. I beskrivelsen nævnes Nordic Naturals. Er det dén du mener?
Herudover spurgte jeg, om du generelt vil anbefale probiotika til spædbørn, og om den fra Udo´s choice (0-5 år) kan bruges. Jeg er netop startet op med D-pearls, da han fik ondt i maven af de almindelige d-dråber. Han har dog generelt lidt (overkommenligt men meget anderledes end mine to andre drenge da de var små) besvær med mavekneb, luft i maven, gylp, bøvser mv.
På forhånd tak for svar.
Rebeccas svar
Hej!
Tak for spørgsmålene, jo, de var gået igennem.
Det er den olie, som hedder ”Omege-3” fra Nordic Naturals, som jeg anbefaler.
Den, der hedder Omega 3-6-9, er en anden.
Omega-3’eren fås både som kapsler og flydende. Den flydende er billigere pr. dagsdosis, da den er mere koncentreret. 1 tsk. svarer til 4 kapsler, og det er en passende dosis til dig (jeg ved godt, at det kan forvirre, at der står noget andet på flasken/bøtten).
Ja, jeg anbefaler probiotika til babyer! Hvilken type afhænger blandt andet af, hvor gammel dit barn er.
Din dreng er 10 uger. Så kan du fint gå i gang med Udo’s Choice Infant’s Blend Probiotics.
Start langsomt op, så maven lige kan vænne sig til det.
Giv ½ tsk dagligt i en periode, herefter to gange om ugen forebyggende. Hver dag ved sygdom og tre uger efter.
Giv også 1 stk D-pearl 20 mcg dagligt.
Til babyer fra 6 måneder anbefaler jeg ½-1 tsk Arctic-D Cod Liver Oil. Den har indbygget D-vitamin i passende mængde, så der skal du ikke længere give D-pearls.
Jeg har gode forventninger til, at det samlet set vil hjælpe på den lille mave.
I modsat fald kan det være en reaktion på noget, du spiser eller drikker.
Kh Rebecca, rebeccapersson.com
PS Jeg forklarer meget udførligt om mad og kosttilskud til baby, opdelt måned for måned, i min bog "BABY – 100% naturlig uden tilsætning" (Politikens Forlag, 2011). Der er også et helt kapitel om kost, kosttilskud, do’s and don’ts til ammende mor. Jeg tror, at du i bogen vil kunne få svar på alle dine spørgsmål på én gang ?
http://rebeccapersson.com/baby-bogen/
På Rebeccas blog finder du inspiration til sunde, grønne vaner i børnefamilien. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, får du gratis 'Kloge kvinders guide til bedre familiehelse'. Du linkes til lækre websites og får masser af saglig info om aktuelle emner inden for helse og økologi. Du kan købe digitale produkter, som blandt andet gør dig i stand til at leve 100% økologisk uden at flænse dankortet.
Se Rebeccas hjemmeside: RebeccaPersson.com