Astmatisk bronkitis og dagpleje?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. marts 2009

Lillemy60

Henri84 skriver:

Jeg har tænkt tanken! Vi er først lige for kort tid gået væk fra ingen komælk og nutramigen ved siden af amning, til en lille smule mælk i maden/NAN... OG herefter er det gået helt galt med sygdom, først MØB og så AB, min kæreste var mælkeallergiker som spæd, så han er disponeret... Men tror nu lige vi giver det en chance, for at se om det bare er et tilfælde at det kommer lige som vi starter på mælk!
Knus

Det kan ikke tilrådes bare at fjerne mælk fra barnets kost !

Det er endnu ikke bevist at mælk kan give anledning til MØB og AB. Hvis du spørger en ørelæge om det kan have sammenhæng med MØB vil du få et meget klart nej.

Og har lige hørt rygter om, at hvis man vælger ikke at drikke mælk i en periode, vil man miste venen til at fordøje den, og denne evne kan ikke komme tilbage. Det skulle åbenbart være grunden til, at voksne i lande, hvor de ikke drikker meget mælk, ikke kan tåle mælken...

Så det er jo egentlig lidt skræmmende, hvis man bare dropper mælken i en periode på et par måneder, faktisk risikere at blive intolerent... når man så genindfører det igen.

Så jeg ville helt klart lige revudere om det er klogt vælge mælken fra.

Til gengæld er rå gulerødder en kilde til AB og lungebetændelser ved børn under 3 år...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. marts 2009

Henri84

mari skriver:

Det kan ikke tilrådes bare at fjerne mælk fra barnets kost !

Det er endnu ikke bevist at mælk kan give anledning til MØB og AB. Hvis du spørger en ørelæge om det kan have sammenhæng med MØB vil du få et meget klart nej.

Og har lige hørt rygter om, at hvis man vælger ikke at drikke mælk i en periode, vil man miste venen til at fordøje den, og denne evne kan ikke komme tilbage. Det skulle åbenbart være grunden til, at voksne i lande, hvor de ikke drikker meget mælk, ikke kan tåle mælken...

Så det er jo egentlig lidt skræmmende, hvis man bare dropper mælken i en periode på et par måneder, faktisk risikere at blive intolerent... når man så genindfører det igen.

Så jeg ville helt klart lige revudere om det er klogt vælge mælken fra.

Til gengæld er rå gulerødder en kilde til AB og lungebetændelser ved børn under 3 år...

Vi har heller ikke tænkt os at udelade mælk uden aftale med læge, så 'modig' er jeg ikke Men der var faktisk snak om at han ikke måtte få mælk før han blev 1 år pga. faderens sygdomshistorie, det blev dog ændret efter snak med en allergilæge!
Bliver dog nødt til at sige, at i min kærestes tilfælde var mælk direkte skyld i væske i ørerne, på OUH fik han 10 ml mælk (provokation) hvorefter de måtte skære hul på trommehinden, så der kan godt være en sammenhæng!
Men som sagt så ER mælkeallergi/intolerence desværre en mulighed lige i Elias' tilfælde, og fortsætter det med sygdom, så er det også noget der skal undersøges PÅ en børneafdeling, under kontrollerede forhold
Rå gulerødder har han aldrig fået, han er jo kun 6 mdr, og har ingen tænder

Anmeld

8. marts 2009

Loggidut

Min DP var med på sygehuset, og fik instrukser den vej igennem, han talte for et ekstra barn, kan jeg huske hun nævnte, så jeg mener hun faktisk fik mere i løn for at have ham, men altså, det er også 16 år siden efterhånden.
Men hun måtte gerne give ham det.

Anmeld

8. marts 2009

Susan1978

min lille Emil har også AB og havde sidste vinterår 4 slemme lungebetændelser, den ene med inlæggelse.7*9*13 har vi kun haft 2 små i år.. vi håber ikke der kommer flere.

VI har erstattet masken med naturdråber i stedet og han hverken raller eller hoster. Jeg er så glad for ikke at fylde ham med binyrebarkhormon.

Men min DP har sidste år givet ham maske og der var ingen problemer med det, tror faktisk hun vidste hvordan, for hun spurgte aldrig.

nu glæder vi os til foråret.. så alle vores AB´er igen kan få luften normalt.

Anmeld

15. marts 2009

aop

Det kommer nu an på, hvilken ørelæge du spørger......
Og der er ingn tvivl om at mælk (kassein-proteinet i mælk)er slimdannende. Faktisk har man været nødt til fjerne det meste kassein i youghurt til kræftpatienter på et dansk sygehus, fordi de ikke ville have det pga. for meget slim.

Om det er skrækkeligt at være komælks-intolerent eller ej må være en smags sag. I min familie er vi sluppet af med snot, bumser, udflåd, slim i halsen og ondt i maven ved at udelukke komælk.
Og vi savner det ikke synderligt. Og hvis vi har lyst, spiser vi det jo bare og så må vi tage konsekvenserne bagefter .

Det er klogt at tage sin læge med på råd, men husk gerne at spørge flere forskelligt eksperter f.eks. en ernæringsterapuet eller læs udenlandske anbefalinger.
Og mærk så efter på egen krop, hvad der virker på jer.
Husk det tager 2-3 uger helt uden komælksprodukter (også vallepulver i leverpostejen osv) inden du ved, om det betyder noget for dig.
Og hvis du prøver at indføre det igen, se husk at reaktionerne kan komme 2-5 dage efter: snot, eksem, ondt i maven, ændret adfærd mm.
Og selvfølgelig tage et kvalitets tilskud af kalk/magnesium/D3, hvis man ikke er sikker på at kosten dækker det ind.

De bedste hilsner
Anette

Anmeld

15. marts 2009

aop

Glemte lige at spørge, hvor du har det med gullerødderne fra?
Vh ANette

Anmeld

15. marts 2009

Lillemy60

aop skriver:

Glemte lige at spørge, hvor du har det med gullerødderne fra?
Vh ANette

Går ud fra det er mig du mener

Der blev bragt en artikel for et godt stykke tid siden om gulerødder og børn under 3 år. Samt at jeg fra astma/allergilægen på sygehuset er blevet anbefalet at han ikke får dem rå. De skal dampes/koges som minimum i nogle minutter. Noget at gøre med at de jordbaktusser der er i gulerødderne kan sætte sig til slem lungebetændelse hvis de får det i den gale hals (kan sagtens ske uden at de kløjs i det Så derfor får Luka ikke rå gulerødder...

Anmeld

15. marts 2009

Lillemy60

I øvrigt... Den med at fjerne mælken bliver vi nok aldrig enige om...
Men der er ingen videnskabelige undersøgelser, der viser, at man kan nedsætte mellemørebetændelserne, hvis man fjerner mælk fra kosten. Derimod ved man, at børn, der bliver ammet, får færre mellemøreinfektioner, så længe de bliver ammet. Men det skyldes ganske enkelt, at modermælken indeholder stoffer, der beskytter mod infektion, hvilket almindelig komælk ikke gør. Teoretisk set kan en mælkeallergi give hævelse af slimhinderne i mund og svælg og dermed nedsætte funktionen af det eustatiske rør, og da ventilationen kan nedsættes ved hævede slimhinder i svælget, kan man indirekte måske få tendens til mellemørebetændelser, hvis man har mælkeallergi. Og denne kan nedsættes, hvis man fjerner mælken. Man ved også, at man kan nedsætte hyppigheden af mellemørebetændelser, hvis man vaccinerer barnet med en multivalent pneumokokvaccine.

Anmeld

20. marts 2009

aop

Kære Mari

Tak for dit svar.
Nej det er ikke sikkert, at vi bliver enige . Men det er også rigtig fint at der kommer forskellige synspunkter frem. Det er jeg rigtig glad for. Jeg er mest ked af det, hvis man kun får den ene side af historen, som jeg desværre synes jeg ofte oplever i det etablerede system.

Jeg har personligt ikke brug for videnskabelige undersøgelser, når jeg ser og mærker på mig selv og mine børn, hvordan kosten virker på os.
Jeg lytter til de etablerede råd og jeg lytter til f.eks. ernæringsterapueter og funktionel medicinere. Og så vælger jeg det, der giver mest mening sammen med min egen erfaring.

Og selvom man kun kan tage blodprøver for en traditionel mælkeallergi, så er jeg ikke i tvivl om, at der også eksisterer "mælkeintolerencer", selvom de ikke kan måles.

KH Anette

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.