hvor meget fondant til 4 lagkager?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.197 visninger
14 svar
0 synes godt om
9. januar 2012

Anette&Sophia

^^jaa
Hvor mange gram/kilo fondant/mmf/sukkermasse you name it, skal der til, for at betrække 4 lagkager?

Og er det evt billigere/bedre/værre at lave det selv? :-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. januar 2012

hautecouture

anetteb skriver:

^^jaa
Hvor mange gram/kilo fondant/mmf/sukkermasse you name it, skal der til, for at betrække 4 lagkager?

Og er det evt billigere/bedre/værre at lave det selv? :-)

Uhhh, det er svært at sige, det afhænger både af diameteren på kagerne og på højden.. men jeg lavede kage til kæresten og hans kollegaer fra Søværnet igår og der var diameteren 26 cm og højden var vel omkring 5-7 cm og der blandede jeg 250g fondant med 250g marcipan til hver kage (jeg sørger altid for der er lidt overskud så jeg er HELT sikker på, det når ned over kanterne) - men det passede meget godt, blev vel ca det der svarer til en golfbold i overskud

Så hvis dine kager er på str med mine så vil jeg sige 500g - så er du i hvert fald sikker på der er nok - har engang dækket en lagkage med 250g men det blev SÅ tyndt at det slet ikke var til at styre, der var lige ved at komme huller i fondanten og siderne blev ikke dækket helt alle steder ... Igår gjorde jeg med vilje overdækket en smule tykkere end hvis jeg bruger ren fondant - det smagte jo kun af marcipan og det må man godt kunne smage

Anmeld

9. januar 2012

Anette&Sophia

hautecouture skriver:

Uhhh, det er svært at sige, det afhænger både af diameteren på kagerne og på højden.. men jeg lavede kage til kæresten og hans kollegaer fra Søværnet igår og der var diameteren 26 cm og højden var vel omkring 5-7 cm og der blandede jeg 250g fondant med 250g marcipan til hver kage (jeg sørger altid for der er lidt overskud så jeg er HELT sikker på, det når ned over kanterne) - men det passede meget godt, blev vel ca det der svarer til en golfbold i overskud

Så hvis dine kager er på str med mine så vil jeg sige 500g - så er du i hvert fald sikker på der er nok - har engang dækket en lagkage med 250g men det blev SÅ tyndt at det slet ikke var til at styre, der var lige ved at komme huller i fondanten og siderne blev ikke dækket helt alle steder ... Igår gjorde jeg med vilje overdækket en smule tykkere end hvis jeg bruger ren fondant - det smagte jo kun af marcipan og det må man godt kunne smage

Okay Tusind tak :-)
Tror bare vi bruger de alm lagkagebunde, og så med tre lag. altså bund, fyld, midte, fyld og top :-)

Skal man bruge smørcreme og hvordan får du pynt til at sidde fast? :-)

Anmeld

9. januar 2012

hautecouture

anetteb skriver:

Okay Tusind tak :-)
Tror bare vi bruger de alm lagkagebunde, og så med tre lag. altså bund, fyld, midte, fyld og top :-)

Skal man bruge smørcreme og hvordan får du pynt til at sidde fast? :-)

Hvis det er alm lagkager tror jeg godt du kan nøjes med 250 g - det kan du købe i større supermarkeder - Dr Oetker har en æske med 250 g sukkermasse (fondant) - det er ikke helt så fleksibelt som den fondant man kan købe i kagebutikker på nettet, men den kan gå - Jeg ville smøre kagen op med en smørcreme så fondanten ikke glider (skal fondanten være lys er det også en fordel at smøre kagen op, da man ellers nogle gange kan se det mørke under fondanten) og pynten sætter jeg fast med tyloselim, men en klat af ganske alm glasur kan også sagtens holde pynt på plads - bare sørg for at lav den lidt tyk så den størkner hurtigere

Anmeld

9. januar 2012

Anette&Sophia

hautecouture skriver:

Hvis det er alm lagkager tror jeg godt du kan nøjes med 250 g - det kan du købe i større supermarkeder - Dr Oetker har en æske med 250 g sukkermasse (fondant) - det er ikke helt så fleksibelt som den fondant man kan købe i kagebutikker på nettet, men den kan gå - Jeg ville smøre kagen op med en smørcreme så fondanten ikke glider (skal fondanten være lys er det også en fordel at smøre kagen op, da man ellers nogle gange kan se det mørke under fondanten) og pynten sætter jeg fast med tyloselim, men en klat af ganske alm glasur kan også sagtens holde pynt på plads - bare sørg for at lav den lidt tyk så den størkner hurtigere

Tusind mange tak for hjælpen
Så kan den barnedåb næsten bare komme an

Anmeld

10. januar 2012

Ansemusen

Jeg ville købe den store pakke til 110 kr. hos Specialkoebmanden. Der er 1,2 kilo og det er nemt at arbejde med. Så har du også til pynt. 

Anmeld

10. januar 2012

Anette&Sophia

Ansemusen skriver:

Jeg ville købe den store pakke til 110 kr. hos Specialkoebmanden. Der er 1,2 kilo og det er nemt at arbejde med. Så har du også til pynt. 

Hvem er specialkøbmanden? :-) en online?

Anmeld

10. januar 2012

Miss Church

hautecouture skriver:

Hov! Jeg blander mig lige 

Blander du fondant med marcipan? Det lyder lækkeret og ikke lige så sukker-agtigt. Er det nemt nok at ælte sammen? 

Anmeld

10. januar 2012

Dianaaa

jeg ved du kan få det på : choko-laden.dk

Anmeld

10. januar 2012

hautecouture

anetteb skriver:

Hvem er specialkøbmanden? :-) en online?

Du kan også få fondant på kagebutikken.dk - der plejer jeg at købe, god blød og nem at arbejde med

500 g for, mener det er, 35 kr

Men køb det hvide og farv selv (hvis det skal farves) de små pakker de har, der er farvet, er ikke ligeså smidige som den hvide og egner dig derfor bedst til pynt og ikke til overtræk

Held og lykke - jeg skal også kaste mig ud i dåbskage den 29. til min datter

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.