Eksperthjælp: Gravid og hørfrø

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.060 visninger
2 svar
0 synes godt om
9. januar 2012

Rose Maimonide

"Gravid og hørfrø "

Hej Rebecca.

Jeg er gravid i uge 24 og har et spørgsmål omkring hørfrø.

Jeg spiser ikke så meget fisk, derfor har jeg før graviditeten spist knuste hørfrø for at fylde lidt op i omega-3 depoterne.

Jeg spiser dem knuste, blandet op med en smule stjerneanis, ren vanillie og tørrede æbler. Som jeg kommer på min yoghurt om morgenen. I en portion er der nok 10-20 gram hørfrø.

Men er det ok at spise når jeg er gravid. Jeg har for nyligt læst at knuste hørfrø kan være giftige. Men også i så små mængder?

Derudover spiser jeg gravidvitamin med ekstra folsyre, en kalktablet samt hemojerntabletter.

Og ydermere, må min dreng på 2,5 år også godt spise denne blanding om morgenen?

Mvh. Rikke

Rebeccas svar

Kære Rikke

Tak for dit spørgsmål og til lykke med graviditeten!

Der er delte meninger om, hvorvidt gravide bør tage hørfrøolie eller ej.? Der er ingen tvivl om, at gravide har brug for at få tilført nok omega-3. Det forebygger blandt andet for tidlig fødsel og er ekstremt vigtigt for babys hjerneudvikling.?

Men en undersøgelse viser, at gravide kvinder, som tog hørfrøolie i 2. og 3. trimester, havde øget risiko for at føde for tidligt!?

Der var ingen øget risiko ved at spise hele eller kværnede hørfrø. ?Undersøgelsen kommer ikke med noget bud på, hvorfor denne effekt opstod, og hvorfor den kun opstod med hørfrøOLIE.? Et bud kunne være – tænker jeg – at hele (knuste) hørfrø indeholder lignaner (en gruppe fytoøstrogener), de mangler i olien. Eller at olien har været harsk (det bliver den let. Og så er den nemlig skadelig).

Det har ikke været muligt at fremskaffe detaljer om, hvilken hørfrøolie, det drejede sig om, hvor store mængder og hvilken kost og kosttilskud kvinderne i øvrigt fik. Alt dette kan nemlig have (stor) betydning.

Men ud fra forsigtighedsprincippet kan man – indtil der foreligger flere studier og mere viden – holde pause med hørfrøolien i 2. og 3. trimester.

Den mængde knuste hørfrø du spiser, er helt uproblematisk. Og som du allerede gør, lav kun én portion ad gangen og spis den med det samme. De knuste hørfrø har nul og nix holdbarhed, de harskner med det samme.

Hørfrø indeholder tungmetallet cadmium, men det er mest et problem for konventionelt dyrkede hørfrø, ikke de økologiske.
Det gælder for øvrigt også solsikkefrø.

Til gengæld får du ikke nok omega-3 fra den mængde hørfrø, du spiser.

Det er meget vanskeligt at spise sig til nok omega-3 fra fed fisk, og der er ydermere det store problem, at fede fisk i dag desværre indeholder for store mængder miljøgifte, blandt andet nervegiften kviksølv. Derfor er det supervigtigt at vælge fisk med omhu, især som gravid.

Find alle de gode fiskevalg i dette blogindlæg:
http://rebeccapersson.com/2010/11/gaa-rent-i-fisk/

Den bedste kilde til omega-3 for gravide er oprenset, ikke-harsk fiskeolie i ypperste kvalitet.? Det er værd at bemærke, at den norske sundhedsstyrelse anbefaler levertran (eller fiskeolie) til alle gravide, ammende og babyer fra 4 uger!

Det meste fiskeolie smager af gammelt akvariefoder. Nordic Naturals’ produkter trives de fleste heldigvis godt med. De er også de reneste, mest bæredygtige på markedet, og giver mest fiskeolievaluta for pengene. Som sagt, en harsk olie gør mere skade end gavn i kroppen.

Så min anbefaling til dig vil være 1 tsk omega-3 fra Nordic Naturals, så længe du er gravid og ammer. Herefter ½-1 tsk dagligt. Hvis du ikke er til flydende fiskeolie (den smager forbavsende godt), så kan du tage den lidt dyrere, men lige så gode løsning, nemlig 4 kapsler af samme olie dagligt.

Jeg vil for øvrigt også kraftigt anbefale dig at spise 20-40 mg zink om aftenen.
Læs hvorfor i dette blogindlæg.
http://rebeccapersson.com/2011/03/zink-er-guld-vae rd/

Din søn må gerne få din fiberblanding også. Jeg vi også anbefale ½ tsk omega-3 fra Nordic Naturals til ham (PS – jeg får altså ikke procenter!).

Kærlig hilsen

Rebecca Persson, rebeccapersson.com

På Rebeccas blog finder du inspiration til sunde, grønne vaner i børnefamilien. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, får du gratis 'Kloge kvinders guide til bedre familiehelse'. Du linkes til lækre websites og får masser af saglig info om aktuelle emner inden for helse og økologi. Du kan købe digitale produkter, som blandt andet gør dig i stand til at leve 100% økologisk uden at flænse dankortet.

Se Rebeccas hjemmeside: RebeccaPersson.com

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. januar 2012

engleS

Hej jeg er blevet gravid :-) 6 uger henne har haft ligmentsmerter sidende er ikke så kraftige men kan kommer for det mest om aften når jeg føler jeg er træt og det mest den højre side og det gøre at det gøre også ondt i ryggen.. Men idag havde jeg udflåd med lidt brun/lyserød arve er det noget jeg skal være bange for??? Er lidt bekymret

Anmeld

16. maj 2012

AngelasMave

Hej rebecca.

Jeg er en 19 årig pige der i forrige uge to, 2 hjemmebrugs tester som vidste begge en utydelig streg så for en sikkerhedsskyld tog jeg til lægen og fik afvide at jeg var gravid..

Jeg var så til scanning fordi min læge mente jeg var 9+ / 10+ henne , der var intet at se på scanningen så fik taget en blodprøve som jeg så blev ringet op 4 timer efter den var blevet taget og fik afvide at den var posetiv og at jeg var gravid..

Kan en blodprøve *snyde/lyve* om at man er gravid eller ej.
For skal have taget ny her på fredag for at se om det passer eller ej. Og jeg vil da blive rigtig kedafdet hvis det viser sig at jeg ikke er gravid? 

Så sidder med tanken i baghovedet at blodprøven nok ikke er rigtig pga. der intet var at se på scanningen? 

Med venlig hilsen Sophie

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.