Fødselsforberedelse - kan det svare sig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. januar 2012

evaS

Vi tog et fødselsforberedelseskursus på AOF, inden vi fik vores første barn, og fik rigtig meget ud af det. Ikke så meget det faktuelle omkring selve fødslen, for det har de fleste nok alligevel selv styr på, når man kommer så langt, men for mig var det guld værd at have fået råd omkring VEJRTRÆKNING, og hvordan du selv kan være med til at styre dine veer, så de ikke overmander dig. Det var også godt at få råd til, hvordan min man kunne hjælpe med at lindre mine veer med fx tryk på hofterne, lænden, minde mig om forskellige stillinger, der kunne lindre veerne også etc., når jeg nu selv havde travlt med at koncentrere mig om veerne.

Jeg ved godt, at alt dette måske ikke er inkluderet i den alm. pakke, man får tilbudt gennem sin jordemoder, men måske kan man fx bringe det med vejrtrækningen op, når man sidder der.

Der er også mange der siger, at 'det bliver da ikke noget problem at føde børn, for det har kvinder gjort gennem flere tusinde år', men hvis man nu kan få nogle tips til, hvordan man kan komme igennem fødslen på en lettere måde, som i mit tilfælde også har gjort, at jeg ikke har haft brug for smertelindring, så er det da værd at tage med!

Rigtig meget held og lykke!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. januar 2012

vitapigen

Min kæreste og jeg var kun til fødselsforberedelse på sygehuset og det var mere end rigeligt. Som de andre skriver herinde står det meste i de bøger du får udleveret Men jeg fandt da ud af at vi vidst var de eneste der ikke var bekymrede over fødsel, amning samt alle mulige ligegyldige ting... Hold op hvor var det morsomt at høre på de andres klynkeri Vi var helt chokeret over de spørgsmål jordemoderen nogle gange fik

Det eneste vi fik ud af det hele, var rundtur på føde- og barselsgangen

Så synes højst at du skal tage til fødselsforberedelse på sygehuset og spare de penge på noget andet

Anmeld

6. januar 2012

Thalia

I Aalborg er fødselsforberedelsen skåret ned til en forelæsning i Audutoriet hvor et par jordemødre snakker greaviditet, fødsel, tiden lige efter fødslen, reetablering af sexlivet og alt muligt andet.

Jeg var afsted med manden da vi ventede vores første fælles barn, og det var fantastisk godt. Der var INGEN ny viden for mig - dels fordi jeg jo havde født før, og dels fordi jeg er typen der læser meget under graviditeter og derfor egentlig vidste det hele i forvejen.

Men selv oplægget fra de to jordemødre var intet mindre end genialt. De tog fat i en masse småklamme eller følelsesmæssigt svære emner, på en åben og humorisktisk måde, og de fik faktisk stående bifald da en af dem illustrerede udvidelsen af fødekanalen ved at lade sig selv føde gennem en rullekravetrøje. Man skulle nok have været der for helt at forstå hvor utroligt morsomt det var...

Anyway, det der faktisk var det vigtigste udfald af fødselsforberedelsen, var at min mand og jeg pludseligt begge var velinformerede omkring det der skulle ske. Vi fik et helt nyt grundlag at snakke ud fra, og vi fik sammen snakket mere detaljeret om vores forestillinger og forventninger - både til situationen som helhed men også til hinanden både under og efter fødslen.

Så i min optik var fødselsforberedelse virkeligt tiden værd - også selvom jeg ikke lærte noget nyt ved at deltage.

Anmeld

6. januar 2012

Den lykkelige

Jeg gik ikke til noget som helst  Og det fortryder jeg ikke.. jeg synes det var overflødigt og unødvendigt  og jeg klarede det da fint  de guider dig jo igennem og fortæller osv..

Anmeld

6. januar 2012

Holbæktrunten

Jeg læste mig frem til hvad jeg behøvede at vide, og droppede fødselsforberedelsen - den havde jeg slet ikke overskud til...

Jeg har veninder der har gået til fødselsforberedelse, og helt ærligt var jeg en del bedre informeret end de... Og de syntes også at det var spild af tid...

Anmeld

6. januar 2012

MortilCilas

Jeg havde fødselsforberedelse hos jordemoderen, så vi blev samlet 1 gang om ugen og snakked fødsel, så en video (heldivis så jeg ikke den film!) osv.

Det eneste jeg var til på sygehuset var en rundvisning på fødegangen, lidt snak om amning og hvordan det ville forholde sig, når vi nu skulle føde og den efterfølgene tid på barselsgangen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.