Vi tog et fødselsforberedelseskursus på AOF, inden vi fik vores første barn, og fik rigtig meget ud af det. Ikke så meget det faktuelle omkring selve fødslen, for det har de fleste nok alligevel selv styr på, når man kommer så langt, men for mig var det guld værd at have fået råd omkring VEJRTRÆKNING, og hvordan du selv kan være med til at styre dine veer, så de ikke overmander dig. Det var også godt at få råd til, hvordan min man kunne hjælpe med at lindre mine veer med fx tryk på hofterne, lænden, minde mig om forskellige stillinger, der kunne lindre veerne også etc., når jeg nu selv havde travlt med at koncentrere mig om veerne.
Jeg ved godt, at alt dette måske ikke er inkluderet i den alm. pakke, man får tilbudt gennem sin jordemoder, men måske kan man fx bringe det med vejrtrækningen op, når man sidder der.
Der er også mange der siger, at 'det bliver da ikke noget problem at føde børn, for det har kvinder gjort gennem flere tusinde år', men hvis man nu kan få nogle tips til, hvordan man kan komme igennem fødslen på en lettere måde, som i mit tilfælde også har gjort, at jeg ikke har haft brug for smertelindring, så er det da værd at tage med!
Rigtig meget held og lykke!
Anmeld