Hej,
Jeg har været ved at se lidt på det og når det skal være uden Isofix, er udvalget lidt mindre.
Lige lidt info omkring test resultaterne. Idet interevallerne i test resultaterne er rimelig store, kan flere stole sagtens få sanne antal stjerner uden at være 100% lige gode. Derfor har jeg valgt at omregne resultatet til en procentsats, så man bedre kan se, hvor godt stolen har klaret sig.
80-100% = Rigtig godt
60-79% = Godt
40-59 = Tilfredsstillende
20-39% = Tilstrækkelig
0-19% = Mangelfuld
Autostole 9-18 kilo
Den autostol, der klare sig bedst i test i denne gruppe, er Kiddy Energy Pro, som får 4/5 stjerner (som de nedenstående) men procentsatsen er 78% eller lige på grænsen til 5/5 stjerner. Kiddy Energy Pro har en mavepude, hvilket gør, at stolen klare sig så godt. Koster omkring 1400 kr.
Maxi Cosi Tobi er en god stol, hvor barnet sidder højt og der er en lampe, der lyser og fortæller om barnet siddet korrekt, hvilket medføre mindre sandsynlighed for forkert brug. Stolen har fået 4/5 stjerner og omregnet til procent får Maxi Cosi Tobi 68%. Koster omkring 1500 kr.
Römer King Plus er en rigtig god stol, som mange anvender og er glade for. Römer er kendt og det giver i sig selv sikkerhed for mange. Römer King Plus klare sig også godt i tests og får 4/5 stjerner. Omregnet til procent får King Plus 68%. Koster omkring 1500 kr.
Autostole 9-36 kilo (12år)
Er du mere til, at autostolen kan bruges i flere år, er nedenstående en mulighed:
Cybex Pallas har fik 4/5 stjerner eller 66%. Når barnet bliver for stor til stolen med mavepude, tager man mavepuden af og så har man faktisk en Cybex Solution autostol. Der er lavet en opgradering af stolen, Cybex Pallas 2, men den er endnu ikke testet. Stolen koster omkring 1300 kr.
Kiddy Guardian er ligeledes en mavepude stol og den fik 4/5 stjerner eller 70%. Stolen koster omkring 1700 kr. Den er lidt dyre, men også bedst i test og kan bruges til 12 år.
Ovenstående har ikke isofix, men skulle i se på en stol med Isofix, kunne Römer Duo Plus være en mulighed. Den har jeg selv og er meget tilfreds med den. Stolen kan sættes fast med både Isofix og sele - så i kan bruge Isofix når bedste forældrerne køre med barnebarnet.
Den har fået 4/5 stjerner eller 70%. I den nye model, er der lavet top-forankring, hvilket betyder ekstra sikkerhed ved frontal kollision. Stolen koster omkring 1300 kr.
Jeg har slet ikke set på de bagudvendte autostole i denne størrelse, da der ikke er mange som vil bruge dem. Men hvis du kunne være interesseret i info og priser på de bagudvendte autostole må du lige sige til - så skal jeg nok lige finde et par modeller frem. Men der findes en del og over 10 af stolene har klaret sig virkelig godt i tests og er langt mere sikker end forudvendte autostole.
Hvis du vil læse lidt mere om forskellen på bagudvendte og forudvendte autostole og se en film, kan du se mere her: http://www.autostol.dk/blog/forudvendt-eller-bagudvendt-autostol/
De er lidt dyre og koster fra 1900-3200 kr - i snit koster de dog 2700 kr.
Jeg arbejder på en fokus serie om bagudvendte autostole, som kommer online om et par uger.
Men sig til, hvis jeg skal finde nogle af dem frem.
Håber du kan bruge ovenstående