https://www.baby.dk/debat/152538pi1/boern-6-aar/saa-traet-af-det----gode-raad-og-tanker-soeges.aspx
jeg syntes lige jeg ville fortælle, hvad vi foreløbigt er kommet frem til..
Igår, da min datter kom hjem fra juleferie, fik vi os en god lang snak i bilen på vej hjem. Og så fik jeg efterhånden arbejdet os ind på, at hun kom med forslag til hvordan vi allesammen kan blive gladere her i huset.
Da vi kom hjem, holdt vi familieråd allesammen rundt om bordet, hvor vi kom frem til følgende... :-)
Vi skal alle sammen tage ansvar for at vi er glade, og at lillesøster ikke bliver ked af det, når vi skændes. Det betyder så at vi alle sammen skal have lov at være med, og dermed også til at bestemme. Så E, min 6 årige datter, får lov at bestemme over de normale ting, hendes tøj, og hvad hun vil lave når hun kommer hjem. Hun får så som noget nyt, lov til at være medbestemmende omkring aftensmad 3 dage om ugen, hvor hun er med til at bestemme hvad vi skal spise, til at handle (så vidt muiligt) og til at lave det. (vi kommer til at få rigtigt meget paste med kødsovs den kommende tid...
)
Vi har altalt at vi har éen dag om ugen, hvor vi får kartofler i en eller anden form. Emma skal selv skrælle og være med. Og så har jeg lovet hende en lille udstiksform, som hun kan stikke sin kartoffel ud med, så den får en sjov facon og bliver i en lille overkommelig størrelse. Den skal hun så til gengæld spise først. Med hensyn til alle grøntsager, har vi aftalt at hun fra nu af spiser dem rå. Så kan vi andre få dem kogt.
Derudover har vi indført et bestemmekort efter forslag herindefra :-)
Det vil sige, at jeg starter med at opbevare bestemmekortet. Når der så er et eller andet, jeg gerne vil have hende til, som hun siger nej til, så popper jeg kortet. Når hun så gør hvad jeg beder hende om, vinder hun kortet, og retten til at bestemme næste gang. Det kan være sådanne ting, som at vi skal spille et spil, eller tage cyklen til købmanden i stedet for at gå eller lignende. Hun er meget motiveret... hehe.
Vi har så i fællesskab tegnet og skrevet en stor planche med 'husreglerne' på, som vi har hængt op i køkkenet, og er enige om, at kommer der flere aftaler på, så sætter vi bare et stykke til på, og skriver videre...
jeg er meget spændt på, om det kommer til at ændre noget på det hele. Men jeg har en god mavefornemmelse, så lad os se...