Dåbskage

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.000 visninger
16 svar
0 synes godt om
29. december 2011

hautecouture

Den 29. januar skal vi holde barnedåb for vores lille dejlige Aya og jeg skal kaste mig over dåbskagen... Jeg har først et spørgsmål om roser af marcipan... HVORDAN laver jeg de blade så de ser ordentlige ud, har forsøgt, men marcipanen skiller og det ligner bare CRAP ( (jeg vil helst ikke bruge fondant til roserne, da ikke ret mange i min familie kan lide det, så vil gerne minimere fondanten til kun at være overtræk af kagen og bogstaverne til navnet

En anden ting... Lagene i kagen... er der nogle der har et par lækre opskrifter? Jeg laver næsten altid klassikeren med hindbær/toblerone så det skal det ikke være - GERNE noget frugt-agtigt (ikke for meget chokolade så den bliver vammel) ... åååha, gode råd modtages med KYSHÅND!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. december 2011

lio

hautecouture skriver:

Den 29. januar skal vi holde barnedåb for vores lille dejlige Aya og jeg skal kaste mig over dåbskagen... Jeg har først et spørgsmål om roser af marcipan... HVORDAN laver jeg de blade så de ser ordentlige ud, har forsøgt, men marcipanen skiller og det ligner bare CRAP ( (jeg vil helst ikke bruge fondant til roserne, da ikke ret mange i min familie kan lide det, så vil gerne minimere fondanten til kun at være overtræk af kagen og bogstaverne til navnet

En anden ting... Lagene i kagen... er der nogle der har et par lækre opskrifter? Jeg laver næsten altid klassikeren med hindbær/toblerone så det skal det ikke være - GERNE noget frugt-agtigt (ikke for meget chokolade så den bliver vammel) ... åååha, gode råd modtages med KYSHÅND!!

når jeg laver roser af marcipan så laver jeg små runde flade stykker og ruller 1. stykke sammen som et kræmmerhus (bare helt til) så ryller jeg stykke efter stykke på og bøjer topperne lidt så det til sidst danner et rosehovede.

bladene laver jeg ovale (lidt spidse) og med en kniv eller lign. trykker jeg en "bøjning" i midten på langs og så trykker jeg igen med kniven (ikke bladets skarpe side) ben ud fra "bøjningen i midten" til kanterne.

hvis det lyder dårligt forklaret så kan jeg sagtent poste et billed af en kage med roser jeg har lavet.

Anmeld

29. december 2011

SHERO

Du kan også vælge at lave dem i modelerings chokolade, det er næsten ligeså nemt som fondant. Så kan du evt lave det med hvid chokolade du farver... det smager rigtig godt og er nemt at lave selv..

Anmeld

29. december 2011

SHERO

Og med hensyn til lagene har jeg en favorit. Jeg plejer at lave en mudcake (tung chokoladekage) og så putte hvidchokoladecreme med ægte vanilie og friske jordbær i, smager eventyrligt godt... chokoladecremen smager mest bare af en super lækker vanilie creme..

Anmeld

29. december 2011

Alban

Står netop og ved at lave dåbs kage til vores søns dåb i morgen jeg har kogt en brombær kompot og lavet en hvid Sarah bernhard creme som skal imellem både hvide og chokolade bunde jeg har bagt 

Anmeld

29. december 2011

Den lykkelige

Tullen85 skriver:

Og med hensyn til lagene har jeg en favorit. Jeg plejer at lave en mudcake (tung chokoladekage) og så putte hvidchokoladecreme med ægte vanilie og friske jordbær i, smager eventyrligt godt... chokoladecremen smager mest bare af en super lækker vanilie creme..

Ej må jeg få opskriften?
Til TS: Undskyld jeg spam'er din tråd

Anmeld

29. december 2011

Pige2009

Tullen85 skriver:

Opskrift på mud cake, tak!  Lyder virkelig lækkert med vaniliecreme også

Anmeld

29. december 2011

SHERO

bruger den på denne side: http://www.kagekonen.com/2007/05/mud-cake.html

det bedste er at den bliver bedre af at stå et par dage eller 3 på køl, så man kan lave den lidt tid før, den er super let at skærer til da den nettop er rigtig fast.. ooog så spiser gæsterne ikke ligeså meget kage hehe

Anmeld

29. december 2011

Jakob'sMor

Tullen85 skriver:

Du kan også vælge at lave dem i modelerings chokolade, det er næsten ligeså nemt som fondant. Så kan du evt lave det med hvid chokolade du farver... det smager rigtig godt og er nemt at lave selv..

Har du en opskrift på modellerings chokolade

Anmeld

29. december 2011

SHERO

Modelering chokolade

smelt chokolade over vandbad. Derefter blandes isoglucosen i, hvilket får chokoladen til at stivne med det samme. Bland til det er en homogen masse. Lad blandingen stå i 24 timer i køleskab og modne. Tag modellerings chokoladen ud og begynd at ælt massen indtil du får en blød og modellerbar masse.

Mørk modellerings chokolade:
200 g mørk chokolade.
60 ml isoglucose

Lys modellerings chokolade:
200 g mælkechokolade
3 spsk isoglucose

Hvid modellerings chokolade:
200 g hvid chokolade
2 spsk isoglucose

Isoglucose = majs/corn sirup kan oftest bestilles på nettet

Man kan vist også bruge opvarmet glukose, men det har jeg ikke prøvet...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.