Nogen, der har overlevet mad-helvedet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

638 visninger
11 svar
0 synes godt om
1. marts 2009

Kaufie

Ja, emnet har været oppe en del gange - og jeg ved at det ikke er den store katastrofe når ungerne ikke vil spise - men sådan føles det altså lige nu!

William har ellers været rigtig god til at spise - både i rigelige mængder og været villig til at prøve forskellige ting. Derfor har jeg heller ikke læst så forfærdentlig godt med i de tråde, der har handlet om unger, der ikke vil spise...andet end rugbrød med leverståhaj...

Havregrøden til morgenmad, rugbrød til frokost og mellemmåltider af boller og frugt - alt det går fint, så på sin vis burde jeg ikke være bekymret. Selv dp siger han har en god appetit.

Men nu er han inde i en periode,hvor han end ikke vil smage på maden til aften. Med mindre det er fiskefrikadeller eller rugbrød - og dét gider jeg sgu ikke spise hver aften!

Hvis der sniger sig noget andet mad med ind - fx lidt guelrod eller blomkål med fisken - så kommer det ud under stor protest - og tungen skal renses helt ren. Det så faktisk meget sjovt ud ii starten - nu er det bare møg-ulækkert!

Nu er mit spørgsmål så til de af jer, der har haft/har kræsne unger: hvad dælan gjorde/gør I? Giver I efter og smører en rugbrød? Eller lader de små kræsenpinde komme sultne i seng, så de måske kan lære at spise når maden står på bordet?

Mette, der snart går i seng, så hun kan klare en møg-sulten dreng kl 4.30 i morgen...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. marts 2009

Plysbjørnen

Altså nu er min datter ikke kræsen... Men ja jeg ville lade hende komme sulten i seng... Men det ved jeg så at det ville hendes far aldrig gå med til... Så ærligt jeg ved det ikke...

Betina

Anmeld

1. marts 2009

ka li ja

ja....
jeg ville nok lade ungen smage på maden, og hvis han ingenting spiste overhovedet ville han nok få en banan eller noget anden han ville ha der mættede.
ellers røg han da bare i seng uden mad. det er altså sket nogle gange efterhånden.
men jeg vil nu sige at jeg prøver at lave mad efter at der mindst er en ting han kan lide. selvfølgelig kan det ikke lade sig gøre hver dag. men for det meste...
du kan jo bare lade drengen æde fiskefrikadeller hver dag, selvom i får noget andet! så får han da mad om ikke andet

Anmeld

1. marts 2009

heaven

hrum hrum...... tja, overlevet og overlevet.... har ingen løsning på madhelvedet, men vil bare sige at jeg kender furstrationen SÅ GODT... Jeg har virkelig grædt mange tårer over det. Lasse er SÅ småtspisende, altid!!!! Han spiser det halve af hvad andre gør, og jeg er også frustreret - særligt fordi jeg synes han er så tynd. Han er i str 92 i tøj, men vejer ikke mere end ca 10,5 - 10,7 kg.

Men det er jo klart, den smule mad han reelt spiser, den forbrænder han jo på at løbe rundt, lege og alm udvikling mv. Men det er så svært at se de ikke vil spise,også fordi de ikke har noget at tære på under sygdom f.eks.

Jeg kan dog læse at W spiser godt i dp, og så har jeg hørt man ikke skal være bekymret. - Altså børn indtager deres hovedemåltid forskelligt - nogen om middagen, andre om morgenen osv... Min frustration er at Lasse SÅ SJÆLDENT spiser et ordentlig måltid.

Jeg må indrømme at jeg indimellem giver ham den s**** leverpostejsmad, når han stjerner af over aftensmaden. Jeg gør alt det man ikke må - jeg giver ham aftensmaden (han sidder også med ske, gafel el. lign, men jeg gør også og styrer det), han sidder med legetøj, jeg laver afledningsmannøvre for at få noget i ham. Og sådan bliver det, så længe han er så tynd - han skal have noget mad. Særligt fordi ALLE måltider er små...

Jannie

Anmeld

1. marts 2009

Tynen

Vi er stadig i det.. Jeg er virkelig spændt på at se om der kommer en forandring efter hun får det dræn i på torsdag.

Går snart ud af mit gode skind!
Nu er det efterhånden de sidste 14 dage hun er kommet i seng uden aftensmad fordi vi ikke lige har fået lavet det rigtige til prinsessen

Anmeld

1. marts 2009

Anja

Her får ungerne serveret det der bliver lavet til aftensmad. Vi ved, at der altid er ingredienser de kan lide og har spist før og hvis de så ikke spiser noget, så er det deres valg. Der serveres ikke noget måltid senere. Nu spiser vi også ret ofte først kl 19 og de ryger i seng kl 20, så de når jo ikke at bliver sultne igen, hvis de ellers gider spise noget.

De spiser godt både til morgen og frokost, så jeg tror på, at de får det de skal have. Går ud fra, at de ofte bare ikke er sultne til aften ......

Anmeld

2. marts 2009

Louise mortil4

Liv og Lærke er også kommet i den periode hvor det bestemt ikke er alt der kan spises. Men må indrømme at jeg er hård, hvis ikke de vil spise så kommer de i seng uden, nu spiser de så også rigitg godt i DPen så der sker ikke den store skade + at de begge 2 har et rimelig godt fedt lag at tære på, så de klare det nok. Helt andreledes er det med Freja efter hun er startet i BH spiser hun næsten ingen ting. Her i weekenden måtte jeg være meget streng for at få hende til at spise bare en halv rundtykke, til middag spiste hun ikke en gang 1 hel rugbrød og aftensmaden havde heller ikke den store interasse. Når hun kommer hjem fra BH har hun gerne 1½ ud af de 2 stykker rugbrød vi smører til hende med hjem igen, det er godt nok ikke meget til en hel dag i BH med fuld knald på sys jeg ikke. Hun er også begyndt på at brokke sig over at hun ikke kan li et eller andet pålæg den ene dag, hvor der så går koks i spiseriet fordi det nu en gang er det der er på, men næste dag kan hun bare ikke leve uden at få det på. Håber snart hun begynder at spise lidt mere så hun ikke taber sig.

Anmeld

2. marts 2009

linemus

Her laver jeg mad efter, hvad jeg kunne tænke mig, for når resten af familien er kræsen på en eller anden måde, er det lige til at få stress over at prøve at please dem alle. Vi får så altid et eller andet, som jeg ved, børnene har spist før eller kan lide, eller i det mindste er der agurkestænger el. tomater.

Nanna vil tit ikke spise ret meget og nogen gange slet ingenting. Det får hun så lov til, men hun virker også som om, det passer hende bedst. Vi spiser kl.17-17.30 som regel, og hun får ikke noget før næste morgen. Jeg hører aldrig noget vrøvl fra hende senere.

Sebastian har også sine nøkker. Han forstår jo så så meget, at han til tider spiser alligevel, for han ved jo godt, at der er længe til morgenmad. Nogle gange spiser han næsten ingenting, men han bliver heller ikke sulten senere. Nogle gange er han blevet tilbudt en rugbrød med smør (og ikke andet), men så har jeg sat det på bordet sammen med aftensmaden, dvs. det der er på bordet, er det, man kan få at spise - og det var først, da han var ældre.

Også da han var lille, var det meget forskelligt, hvormeget han spiste. Nogengange spiste han større portioner end Kasper, andre gange spiste han intet. Vi har aldrig givet ham noget senere, og han har kun én gang i sit liv sagt han var sulten senere på aftenen.

Hvis du begynder at lave særskilt mad til ham, så får du problemer med at lære ham at spise, det I andre får, og så tror jeg, det udvikler sig til et kræsent barn. Jeg synes, det er vigtigt at lære dem, at det der bliver sat på bordet, er det man får, og der er ingen mad senere, for så lærer de jo, at de bare kan vente.

Jeg tror også, at børnene er rigtig gode til selv at regulere deres indtagen af mad efter behov. Nanna spiser som sagt ikke så meget til aften, hvor Signe grovæder. Derimod siger dp, at Nanna spiser mere end Signe til frokost, og så går det jo lige op. Samtidig er der også perioder, hvor de bare ikke har så meget behov for mad.

Det blev vist langt, og jeg kan sagtens sidde her og være klog, men jeg har været lige nøjagtig i dine sko, dengang Sebastian var lille, og rev mig i håret over, at han ikke ville spise maden, når jeg nu vidste, han kunne lide det. Jeg har bare lært at være hård, og så er det vigtigt at tænke på, at de ikke lider nogen nød, bare fordi de ikke spiser deres aftensmad. Så længe de er glade og trives, så får de det, de skal have.

Knus Line

Anmeld

2. marts 2009

Millebasse

Vi har det samme problem om aftenen. Bastian spiser rigtig godt til alle andre måltider og spiser ALT i dp.. Men jeg er ret striks på det område. Jeg laver ikke flere retter mad for at gøre herren tilfreds, vi får for det meste noget han normalt godt kan lidt og vil han ikke spise det, så må han sulten i seng. Lyder hårdt, men vender han sig først til at få noget andet, så er vi kommet ind i en ond cirkel... Desuden sover han fint om natten og vågner ikke så tidligt, så er ret sikker på at han nok skal spise hvis han er sulten..

Anmeld

2. marts 2009

Millebasse

heaven skriver:

hrum hrum...... tja, overlevet og overlevet.... har ingen løsning på madhelvedet, men vil bare sige at jeg kender furstrationen SÅ GODT... Jeg har virkelig grædt mange tårer over det. Lasse er SÅ småtspisende, altid!!!! Han spiser det halve af hvad andre gør, og jeg er også frustreret - særligt fordi jeg synes han er så tynd. Han er i str 92 i tøj, men vejer ikke mere end ca 10,5 - 10,7 kg.

Men det er jo klart, den smule mad han reelt spiser, den forbrænder han jo på at løbe rundt, lege og alm udvikling mv. Men det er så svært at se de ikke vil spise,også fordi de ikke har noget at tære på under sygdom f.eks.

Jeg kan dog læse at W spiser godt i dp, og så har jeg hørt man ikke skal være bekymret. - Altså børn indtager deres hovedemåltid forskelligt - nogen om middagen, andre om morgenen osv... Min frustration er at Lasse SÅ SJÆLDENT spiser et ordentlig måltid.

Jeg må indrømme at jeg indimellem giver ham den s**** leverpostejsmad, når han stjerner af over aftensmaden. Jeg gør alt det man ikke må - jeg giver ham aftensmaden (han sidder også med ske, gafel el. lign, men jeg gør også og styrer det), han sidder med legetøj, jeg laver afledningsmannøvre for at få noget i ham. Og sådan bliver det, så længe han er så tynd - han skal have noget mad. Særligt fordi ALLE måltider er små...

Jannie

Bastian vejer også kun ca. 10 kilo og bruger str. 80-86 i tøj.. Men han spiser så godt til alle andre måltider, men har heller ingenting at stå imod med..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.