Sidder her og venter på at Kirstine kommer hjem fra hendes far. Det er d. 25 dec. og hun fylder 8 år i dag. Fra ovnen kommer der en liflig blandingsduft af lige dele gåsesteg fra i går aftes og nu chokoladekage til kagemand.
 Richard sover og Mikkel snakker om noget med vejret og griner over en "sådan var vejret i år 2011" opdatering (vådeste og koldeste sommer i 50 år, stakkels italienere der byttede deres hus for vores i 14 dage i sommer
).
 Når Kirstine kommer hjem kører vi til Hals, op til mine forældre. Der skal hun fejres af os, Moster, mine forældre og min bror fra London og hans kæreste. Hun har for lææænge siden bestilt flg. menu hos mormor: culottesteg med ovnbagtekartofler, hvidløgssmør og brun sauce, salat kun med agurk, salat, gulerødder og ærter (
) og trefarvet is til dessert (vi måtte dog allernådigst godt få en anden slags is).
 Jeg glæææder mig til at se hende. Jeg talte med hende i tlf. i går aftes kl. 22.30. Hun lød lidt mat, men håber det er fordi at hun var mæt af juleaften og det hele, og ikke fordi at hun savnede mig lige så meget som jeg savnede hende (det gjorde hun nok temmelig sikkert ikke). Jeg synes ikke vores pose med julegaver hun fik med var så stor i år
. Men der var mange små pakker, og uanset hvad så var Richards babylegesager giga i forhold til, men hendes bunke var bare så lille i forhold til. Men hun havde fået et kæmpe Sylvanian Family hotel af mine forældre om morgenen (svært at have med hjem til far, synes han), og hun fik en sej discokugle med lys af Mikkels forældre inden hun tog afsted. Så det er vist bare sådan jeg har det hvert år hun er hos Anders, altså at jeg helst vil sende 7 sække med gaver med, så jeg er sikker på at hun ikke mangler noget på den front foran juletræet (jeg har rædselsbilleder på nethinden af hendes to kusiner der flår gavepapir af pakkerne, mens Kirstine sidder alene bagerst uden nogen, helt alene)(hvilket er højst usandsynligt da Kirstine jo får gaver fra ikke 2 sider, men 4!).  Nå, nok paranoia herfra. I dag kl. 9.30 skulle de have 23 gæster til hendes fødselsdag, så jeg ved at hun har haft en kanon formiddag med masser af fejring og fødselsdag.
 Juleaften: Vi havde sådan en dejligt og hyggelig aften. Vi startede med at tage i kirke kl. 15. Vi sad på den forreste bænk og Richard kravlede rundt overalt ved døbefonten, alterbænken og de der par trin derop. Dvs. at jeg fes halvdelen af prædiken rundt oppe ved alteret og hentede Richard ned igen (altså i min verden er stille leg FORAN den der halvcirkel OK, men ikke inden i den, ved alteret). Nå men det var til stor moro og smil fra resten af den totalt propppede lille landsbykirke. Kirstine var også med. Det SKAL hun juleaften, også selv om hun skal til Anders bagefter. Det var dejligt at være i kirke, det elsker jeg at være juleaften. Det er bare så højtideligt og hyggeligt med julesalmerne osv. Så er juleaften ligesom startet.
 Da vi kom hjem fik vi vendt gåsen i ovnen, og spiste laksemadder. Så blev Kirstine hentet, og jeg fik svigerne duttet ind i stuen så jeg kunne dække op til fint julebord og så skulle kartoflerne skrælles og alt det andet.  Richard sov fra kl. 16 til vi vækkede ham kl. 18.45 da maden var klar (alt den virak i kirken havde da helt udmattet ham). Han var pylret og forvirret under maden, så da vi havde spist udskød vi ris a la mande og gik til juletræsdans han accepterede med stor undren, og derefter gaverne som han var lettere uinteresseret i. Han havde om morgenen fået et Robind Hood/Kong Richard play2learn slot som han elsker og helst ville lege med. Så var det meningen at han skulle i seng, men så vågnede han ligesom op til dåd og charmede og legede og var i total hopla. Så han kom med til bords igen til dessert, og bagefter hyggede han max indtil kl. 22.30 hvor det altså var godnat. Først herefter gik vi igang med at åbne de voksnes julegaver, dejligt i ro og fred. Selv om Mikkel og jeg ikke var på gaver med nogen i år, fik vi alligevel mange ting. En dejlig overraskelse. Så jeg fik en kamerataske, en nederdel, to trøjer, en chek, et spil og en creme. Total luksus, og jeg må med undren melde at jeg faktisk blev meget mere glad for gaverne fordi at de ikke var ventet!

Vi havde det så hyggeligt og rart
. Dejligt når det ikke er ens "egen" familie man deler aftenen med.
 Her til morgen vågner jeg kl. 9.20. Mikkel var stået op med Richard og de legede til højlydte hvin med julegaverne i stuen. Richard ville ikke sove kl. 10, da gaverne bare var for spændende så han kom efter 15 min. skrigeri op igen, og har så sovet fra kl. 12, til lige nu hvor han er ved at komme i tøjet.
 Til sidst (hvis i nåede så langt), masser af billeder fra dagen i går og i dag. Og et kæmpe stort glædelig jul til dig og dine