Eksperthjælp: Lille ordforråd..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.302 visninger
0 svar
0 synes godt om
22. december 2011

Helle Hansen

"Lille ordforråd.."

Hej Helle

Sagen er den at min dreng på (meget) snart 2 år ikke snakker, men han forstår ALT - men hans ordforråd er meget meget lille, "Hej", "Ja", "Aiiiij" og "Gok".

Men han forstår simpelthen alt, vi har gjort meget i når han peger at udtale det han peger på, bøger har vi altid brugt meget og der forstår han også alt, f.eks. hvis jeg spørger "Hvor er traktoren, bilen, cyklen, elefanten, hunden, flyvemaskinen o.s.v.

Han går ud og finder sko, hue og jakke, når har blir bedt om det, eller går ind og finder en ble, når han får af vide han ska ha tør nume, eller dækker bord, når vi ska til at spise, der er ikke det den dreng ikke forstår, men han siger intet.

Er der noget man kan gøre eller er det "bare" at væbne sig med tålmodighed?

//På forhånd tak

Helles svar

Køre Søs,

Tak for din henvendelse! Som jeg ofte nævner i disse besvarelser, så er der stor individuel variation i forhold til størrelsen af ordforrådet hos børn på 1½-2 år. Du skriver, at din søn mest benytter ord som "ja, hej, aii" osv.. Dette er et helt normalt stadie at gennemgå inden det vi forstår som "rigtige ord" kommer. Du skriver ligeledes at din søn forstår alt hvad i siger. Det lyder rigtig godt, for sprogforståelsen er en forudsætning for selv at kunne producere sprog.

Der kan være forskellige årsager til, at din søn ikke har et større repertoire pt. Det kan fx. være den naturlige variation, der er blandt børn, men det kan også være at perioder med sygdom eller væske i ørene, kan have spillet ind.

I forhold til at stimulere din søn sprogligt, så gør i det helt rigtige. Det er nemlig helt korrekt, at benævne de ting han/i ser og oplever. På den måde hører han ordene igen og igen. Måske gør i det allerede, men jeg nævner det alligevel. Når han selv benævner fx en hund, og i ved det er det, han mener, selvom han måske siger "gok", så gentag det han siger, men korrekt således at i siger "ja, det er en hund" osv. På den måde hører jeres søn det korrekt producerede ord, og samtidig signalerer i, at i har opmærksomhed på det, han synes er interessant, hvilket både er anerkendende og motiverende for børn.

Du nævner selv tålmodighed, og ja tålmodighed er en rigtig god ide. Man kan ikke presse børn til at tale, men man kan skabe nogle rammer for dem, hvor de bevarer lysten til at tale og udvide sproget på trods af de bekymringer man har som forældre. Her lyder det til, at i er rigtig godt på vej. Ud fra hans nuværende ord/lyde, som du beskriver, så vil det være naturligt, at de næste ord er korte enstavelsesord. Alle børn går igennem stadier, hvor deres evne til at udtale ord som voksne er begrænset, så far blir til bar, kat blir til tat, traktor blir til tor osv. Det er et naturligt skridt på vejen.

Hvis din søn går i vuggestue, så vil jeg ligeledes anbefale at i prøver og at tale med pædagogerne om jeres bekymring. Du er ligeledes velkommen til at skrive her igen.

Jeg håber du kan bruge svaret,
De bedste hilsner
Helle

Helle svarer på spørgsmål om dit barns sproglige udvikling, om hvor man kan søge hjælp, hvis ens barn har brug for en talepædagogisk indsats, om sprogstimulering mm. Helle holder desuden foredrag om børns tidlige sproglige udvikling i mødregrupper og på barselscafeer.

Se Helles hjemmeside: www.sprogligudvikling.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.