Fru Hansen skriver:
Hej
Måske kunne du svare mig på noget.
Jeg har hørt det der flere gange med at pauérne er dyrere end f.eks. pæd.medhjælpere. Men min undren er at hvis der nu ligger to ansøgninger på bordet og den ene er fra en pau og den anden fra en pædhj. Så kan pædhj. i kraft ef sin anciennitet jo i realiteten jo være lige så dyr som pauérne? eller tager jeg fejl?
Og alt andet lige så er der vel ingen institutioner der udelukkende har pædagoger? Så hvorfor mener du at pædagog uddannelen er bedre? altså i forhold til jobmuligheder?
Når jeg har alle disse spørgsmål så er det fordi jeg er dagplejer og har fået tilbudt at tage pau om 2 år med løn
. Jeg mister ikke min dagplejer stilling under uddannelsen men jeg vil jo heller ikke stilles dårligere efterfølgende.
Når jeg fravælger pædagog uddannelsen er det pga økonomi.
Jeg tror du har helt ret i at en pædagogmedhjælper med en del års erfaring kan være lige så dyr som en PAU´er. Jeg mener at det er en uddannelse som giver dig noget og alligevel ingenting. Du får en uddannelse som medhjælper, et job du godt kan få uden en PAU uddannelse, men du er ikke uddannet nok til at varetage en pædagogstilling. Når man som dig arbejder som dagplejemor, så synes jeg uddannelsen er helt fint og et fint suplement, men den kan altså ikke hamle op med en pædagoguddannelse. På pædagoguddannelsen er det højere krav til materialet, opgaverne og eksaminierne. Jeg har støttet et familiemedlem meget i forbindelse med hendes PAU uddannelse så jeg har set lidt til niveauet. Skolen fortæller dig at du sagtens kan erstatte en pædagog, men uddannelsen kan slet ikke hamle op med kravene på pædagoguddannelsen og I lærer slet ikke i nærheden af det samme. Hvis du har fået tilbudt uddannelsen og bagefter kan få dit job som dagplejemor tilbage, så skal du bestemt ikke holde dig tilbage. Du vil sikkert få en højere løn efterfølgende. Du må bare ikke forveksle den med en pædagoguddannelse. Jeg synes det er ærgeligt at du ikke kan få råd til pædagoguddannelsen, men kan sagtens forstå det, da det jo koster at uddanne sig. Håber du får det bedste ud af PAU uddannelsen, hvis du vælger det. Jeg håber jeg har svaret på det du spørger om, ellers må du prøve igen, så uddyber jeg gerne. Hov du skrev også at der ikke kun er ansat pædagoger på institutionerne. Det har du selvfølgelig ret i, men personlig ville jeg ikke ansætte en PAU´er som måske betød at jeg så havde færre lønkroner at gøre godt med, hvis der nu var en uuddannet medhjælper jeg synes lige så godt om.
KH Malene
Anmeld