PAU - pædagogisk assistentuddannelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. december 2011

B&J

Malene76 skriver:

Med alt respekt... Så synes jeg du skal tage en pædagoguddannelse i stedet for. Hvis du ikke har kvalifikationernen i orden til det, så start med at få det læst op. Jeg er pædagog og synes derfor du står med en uddannelse du måske ikke kan bruge til så meget. Du kommer nemlig til at koste mere end en medhjælper der ikke er uddannet men du kan ikke det samme som en pædagog. Derfor kommer du til at lande mellem to stole mange steder. Jeg kender flere kvinder der har taget uddannelsen som ikke kan få jobs. Skolen/vejlederne der reklamere med at I kan tage en pædagogs job, men kender rigtig mange institutioner som ikke vil ansætte PAU´er fordi de er for dyre og ikke kan det en pædagog kan. Min egen institution sortere PAU ansøgninger fra med det samme til ledige stillinger. De har simpelthen ingen interesse.

Dette er IKKE skrevet for at nedgøre uddannelsen eller dig på nogen måde. Det er bare et godt råd. Tag den eller lad være. Jeg synes i øvrigt uddannelsen er brugbar forudsat du bruger den for at komme ind på pædagoguddannelsen efterfølgende, men alene, synes jeg altså ikke den kan stå.

Glædelig jul.

KH Malene

Mange tak jeg har brug for en masse viden da det er ham på kommunen der sagde det til mig og fatter ikke han ikke ved hvorfor han ikke siger sådan noget det vil jeg da lige snakke med ham og tak for en masse gode råd sender dig en masse glædelig jul

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. december 2011

Malene76

Fru Hansen skriver:

Hej
Måske kunne du svare mig på noget.
Jeg har hørt det der flere gange med at pauérne er dyrere end f.eks. pæd.medhjælpere. Men min undren er at hvis der nu ligger to ansøgninger på bordet og den ene er fra en pau og den anden fra en pædhj. Så kan pædhj. i kraft ef sin anciennitet jo i realiteten jo være lige så dyr som pauérne? eller tager jeg fejl?

Og alt andet lige så er der vel ingen institutioner der udelukkende har pædagoger? Så hvorfor mener du at pædagog uddannelen er bedre? altså i forhold til jobmuligheder?

Når jeg har alle disse spørgsmål så er det fordi jeg er dagplejer og har fået tilbudt at tage pau om 2 år med løn . Jeg mister ikke min dagplejer stilling under uddannelsen men jeg vil jo heller ikke stilles dårligere efterfølgende.

Når jeg fravælger pædagog uddannelsen er det pga økonomi.

Jeg tror du har helt ret i at en pædagogmedhjælper med en del års erfaring kan være lige så dyr som en PAU´er. Jeg mener at det er en uddannelse som giver dig noget og alligevel ingenting. Du får en uddannelse som medhjælper, et job du godt kan få uden en PAU uddannelse, men du er ikke uddannet nok til at varetage en pædagogstilling. Når man som dig arbejder som dagplejemor, så synes jeg uddannelsen er helt fint og et fint suplement, men den kan altså ikke hamle op med en pædagoguddannelse. På pædagoguddannelsen er det højere krav til materialet, opgaverne og eksaminierne. Jeg har støttet et familiemedlem meget i forbindelse med hendes PAU uddannelse så jeg har set lidt til niveauet. Skolen fortæller dig at du sagtens kan erstatte en pædagog, men uddannelsen kan slet ikke hamle op med kravene på pædagoguddannelsen og I lærer slet ikke i nærheden af det samme. Hvis du har fået tilbudt uddannelsen og bagefter kan få dit job som dagplejemor tilbage, så skal du bestemt ikke holde dig tilbage. Du vil sikkert få en højere løn efterfølgende. Du må bare ikke forveksle den med en pædagoguddannelse. Jeg synes det er ærgeligt at du ikke kan få råd til pædagoguddannelsen, men kan sagtens forstå det, da det jo koster at uddanne sig. Håber du får det bedste ud af PAU uddannelsen, hvis du vælger det. Jeg håber jeg har svaret på det du spørger om, ellers må du prøve igen, så uddyber jeg gerne. Hov du skrev også at der ikke kun er ansat pædagoger på institutionerne. Det har du selvfølgelig ret i, men personlig ville jeg ikke ansætte en PAU´er som måske betød at jeg så havde færre lønkroner at gøre godt med, hvis der nu var en uuddannet medhjælper jeg synes lige så godt om.

KH Malene

Anmeld

26. december 2011

Fru Hansen

Malene76 skriver:

Jeg tror du har helt ret i at en pædagogmedhjælper med en del års erfaring kan være lige så dyr som en PAU´er. Jeg mener at det er en uddannelse som giver dig noget og alligevel ingenting. Du får en uddannelse som medhjælper, et job du godt kan få uden en PAU uddannelse, men du er ikke uddannet nok til at varetage en pædagogstilling. Når man som dig arbejder som dagplejemor, så synes jeg uddannelsen er helt fint og et fint suplement, men den kan altså ikke hamle op med en pædagoguddannelse. På pædagoguddannelsen er det højere krav til materialet, opgaverne og eksaminierne. Jeg har støttet et familiemedlem meget i forbindelse med hendes PAU uddannelse så jeg har set lidt til niveauet. Skolen fortæller dig at du sagtens kan erstatte en pædagog, men uddannelsen kan slet ikke hamle op med kravene på pædagoguddannelsen og I lærer slet ikke i nærheden af det samme. Hvis du har fået tilbudt uddannelsen og bagefter kan få dit job som dagplejemor tilbage, så skal du bestemt ikke holde dig tilbage. Du vil sikkert få en højere løn efterfølgende. Du må bare ikke forveksle den med en pædagoguddannelse. Jeg synes det er ærgeligt at du ikke kan få råd til pædagoguddannelsen, men kan sagtens forstå det, da det jo koster at uddanne sig. Håber du får det bedste ud af PAU uddannelsen, hvis du vælger det. Jeg håber jeg har svaret på det du spørger om, ellers må du prøve igen, så uddyber jeg gerne. Hov du skrev også at der ikke kun er ansat pædagoger på institutionerne. Det har du selvfølgelig ret i, men personlig ville jeg ikke ansætte en PAU´er som måske betød at jeg så havde færre lønkroner at gøre godt med, hvis der nu var en uuddannet medhjælper jeg synes lige så godt om.

KH Malene

Tak for dit svar.
Det har jo lige været jul i mellemtiden så jeg har ikke fået svaret dig.

Jeg er fuldt ud bevidst om niveauforskellen og forskellen i arbejdsopgaverne på de to uddannelser. Og hvis skolerne fortæller at pauerne kan erstatte en pæd mener jeg de er på glatis.
Men jeg håber at der handler om startvanskeligheder idet at man lige skal have afklaret fagområder både i teori og praksis.

Da jeg for 1000 år siden læste til sygeplejerske var sosu uddannelserne forholdsvis nye og der var de samme udfordringer, hvor jeg som sygeplejestud på skolen mødte en del undervisere der ikke ville afgive opgaver til assistenterne mens de samtidig selv mente at de kunne overtage lægens opgaver

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.