Forresten, hvis du derimod ønsker at blive sammen med ham, og bare vil have han skal hjælpe og passe sig selv og barnet bedre, så er du NØDT til at rose ham hver gang han gør de gode ting...
Der er ingen der sige du skal sige "neeeej hvor ER du dygtig skat"
Du kan nøjes med at smile og sige "tak for hjælpen, det var dejligt" eller "tak skat, det havde jeg lige brug for"
Mænd "lærer" kun at gør enoget godt, hvis de får en "gulerod" ud af det. Ellers gider de ikke.
Mænd er bare sådan, de fleste altså. Og mænd som din skal man arbejde endnu hårdere med, for at få tingene til at fungere.
Det lyder tåbeligt, jeg ved det godt. Men du er nødt til at finde en måde at rose ham på, for ros avler hans lyst til at hjælpe igen. Hvis du ikke siger noget, eller lader som ingenting når han gør noget godt, ser han det som om at han lige så godt kunne lade være, fordi du er jo alligevel ligeglad.
Mænd kan ikke læse tanker, så du skal vise ham og fortælle ham dine følelser holdninger og humørreaktioner hver eneste gang. Ellers lærer han ikke hvad der virker og hvad der ikke gør.
Så det betyder måske at du skal sige til ham hver dag at han skal gå i bad. Så kan du sige noget i retning af "jeg sætter lige maden over, så kan du tage et bad imens, og så spiser vi bagefter" Eller sådan noget. Så det ikke lyder som tvang, men mere som om at du giver ham tid og ro til at gøre det nu.
Umiddelbart lyder idn mand også som om han måske er lidt deprimeret, og hvis han er det, kan det være ekstra svært for ham at passe sin hygiejne, fordi han ikke ser nogen grund til det, når han jo hverken skal ud at score, eller noget andet i denne verden.
Prøv med masser af positiv respons og positive opfordringer hele tiden. Så han ser du bliver glad over hans hjælp.
Og når han så har været i bad, og alt det der, så beløn ham med den kærlighed han siger han mangler fra dig. Giv ham et kys eller et kram ogs ig du synes han dufter dejligt, eller hvad ved jeg.