spørgsmål om børnehave

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.236 visninger
7 svar
0 synes godt om
25. februar 2009

pipsen

Hej - har lige brug for at høre om jeres erfaringer med børnehaver...
Vores søn er lige startet (til den første) i ny børnehave. Vi er flyttet hertil fra England, så det er meget nyt og anderledes for ham. Han reagerer meget voldsomt på at blive afleveret og virker absolut ikke glad for at komme der. Når vi så afleverer ham oplever vi, at der som regel kun er en pædagog til omkring 16 børn, som så er optaget af de andre børn. Vi har så valget mellem at blive i lang tid sammen med ham eller efterlade et grædende og ulykkeligt barn alene der uden at vide om pædagogen ligesom tager over og får ham trøstet. Jeg har når, jeg har hentet ham observeret at han virker rolig, men også fjern og indesluttet. Føler virkelig han har behov for noget ekstra støtte her i opstarten, så han er tryg og kommer ud af sin "skal". Når han trives og er tryg er han normalt et meget gavmildt og sjovt barn, som drøner derudaf.
Hvad ville I gøre? Ville I tage en snak med lederen eller? De har sagt, der er samtale efter 3 måneder, men føler faktisk ikke jeg bare kan lade tingene være som de er i to måneder mere.. Er det normalt der ikke er flere voksne om børnene? Uha en smøre det blev, håber I kan hjælpe...
Kh Lena

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. februar 2009

Balderson

Det er ikke helt unormalt at der kun er 1 pædagog til det antal børn.. Hvis det lige er de børn der kommer fra morgenstuden, så gør nogle bh det at de samler alle børn på en stue..

Så i løbet af et stykke tid efterhånden som pædagoger og pædagogmedhjælper møder ind, så går børn og voksne på deres stuer.. Sådan gør man nogle steder..

Du skal huske på at alt nyt kan være svært og jeres søn skal lige finde ud af de normer og den måde de gør tingene i den bh..

Men når det så er sagt, så plejer vi i den bh jeg har arbejdet i at gør det sådan at når der kommer et nyt barn, så får barnet 1 tilknytningspædagog.. Det vil sige at det er den der siger godmorgen og hjælper jer med at komme afsted igen.. og man trøster hvis det er det barnet har brug for og hjælper med at komme igang med at lege osv..

Men jeg tænker sådan på: Hvordan kan det være I ikke noget før har sagt noget til pædagogerne, hvis i kan se at jeres dreng er ked af det?

Jeg vil gå til pædagogen først inden lederen...

Har du tænkt over om det at I bliver og er i bh gør det værre for ham? alså at han er i den samme cirkel med at være ked af det..

Anmeld

25. februar 2009

pipsen

Hej, tak for svar. Er sikker på, at hans usikkerhed har noget at gøre med, at han skal finde ud af nyt sted og nye regler, normer osv.
Jeg har prøvet at sige noget til pædagogerne, men det bliver altid til små korte samtaler - de virker lidt for travle til at snakke, og mest som om man er lidt i vejen.. Har egentlig mest forsøgt at forklare, hvordan Bertram er og hvordan hans liv har været indtil nu, så de har en fair chance for at forstå ham og passe ham. Har også sagt, at han virkelig ked af at komme afsted om morgenen.. men har ikke rigtig fået en respons på det.
Kan huske, da han gik i vuggestue for lang tid siden i DK, at de også anbefalede, at jeg gik hurtigt, selv om han græd. Men jeg var tryg ved det, fordi jeg vidste de tog over og trøstede ham. Nu starter problemerne allerede hjemmefra, når han skal have tøj på og så er han ked resten af morgenen.
Men det er god pointe med en bestemt kontaktperson, som kunne tage sig lidt af ham om morgenen. Er sikker på, det kun er en fase, hvis han lige får lidt hjælp, men er bange for han kommer skævt ind i det uden hjælp. Er ikke interesseret i at "klage" over pædagogerne til lederen, men vil blot gerne finde en løsning, som holder for min søn

Anmeld

25. februar 2009

Mumto3

hvis du har mulighed for det, så ville jeg helt klart blive hos ham indtil han var tryg og rolige ved at være der!

Man ved at børn der er ulykkelige når de bliver afleveret har et meget højt niveau af stress-homoner i blodet og at de bliver ved med at have det, også selvom de holder op med at græde!!! (så det er altså ikke nogen trøst at barnet holder op med at græde).

Ellers ville jeg bede om en samtale på et tidspunkt hvor personalet har tid og ro til at snakke. det skal du IKKE vente 2 mdr på!!! -tænk på hvad det gør ved din søn at have det sådan, og hvad det ville betyde for ham at skulle 'lide' 2 mdr mere før de gør noget ved det.

Du kender din søn, og du kan se at han er anderledes end han plejer, og det skal du reagere på(og det gør du også . Det er jo derfor du bl.a. skriver herinde).

Selvfølgelig må man regne med en reaktion på sådan et kulturskifte, men det må ikke være en undskyldning for at 'behandle ham dårligt', og med det mener jeg. han har behov for at der er en voksen der tager imod ham om morgen, og det behov bliver ikke dækket!!!

Håber at I får det til at fungere bedre i børnehaven og lade ikke 'tiden løse problemerne'. skrid til handling!!!

Anmeld

25. februar 2009

pipsen

Tak for svaret. Bekræftiger mig noget i det, jeg selv går og tænker om det. Vi vil tage en kort snak med dem i dag, når vi henter ham og så høre om, vi ikke kan få en fast "modtagelsesperson" på i en periode indtil han fungerer der. Og så må vi bede om en lidt længere snak i næste uge og få lagt en fælles plan for, hvordan vi får ham til at trives. Er godt at høre det omkring stress.. har faktisk gået i dag og spekuleret på om han var stresset. Synes hans korte lunte og indesluttethed virker meget som voksne også kan have det i stressede tider. Så vil må prøve at skabe mere ro omkring ham og se, hvad jeg kan gøre for, at børnehaven støtter op om det.
kh Lena

Anmeld

25. februar 2009

Skruk

Hej Lena

Jeg har ikke selv børn, men jeg har arbejdet som pædagogmedhjælper i en børnehave/vuggestue i mange år.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan det foregår i din søns institution, men der hvor jeg arbejder er der fælles morgenmad fra kl. 06.15 - 08.00. I dette tidsrum oplever jeg en helt anden ro, fordi mange børn lige skal sidde og "vågne" og andre spiser morgenmad. Morgenmaden er fælles, og derfor er de forskellige grupper ikke trukket ind på stuerne endnu. Derfor er det ofte nemmere at få fat på en voksen, som kan hjælpe med at vinke farvel. Nogle forældre oplever også, at det er nemmere at sige farvel på dette tidspunkt fordi børnene har noget at tage sig til, nemlig at spise morgenmad. Mange nye børn har svært ved at finde ud af, hvor de skal gå hen når de bliver afleveret. De har ikke fået etableret relationer til de andre børn, der er ingen voksne til at tage dem i hånden (selvom jeg nu aldrig har sagt nej når en forælder har spurgt om jeg ville hjælpe med at vinke farvel) og hvis der derudover er larm og uro -hvilket der ofte er, ja så ville jeg sørme heller ikke i børnehave.
Så en mulighed kunne være at aflevere din søn ved den fælles morgenmad, hvis dette altså er en mulighed i jeres institution?

Hilsen
M

Anmeld

25. februar 2009

Lykkelig Mor til 2

Hej..

Når vi flyttet fra Norge til Danmark, startet min sønn(den gang 3år) i en stor bhg men med alt for få pædagoger(efter min menig)..Han snakket kun norsk(dialekt), ingen forsto hvad han sa..Det var så syndt på han, for han hadet å komme der, jeg syntes heller ikke de taklet situasjonene særlig godt i den BHG..
Vi var så heldig å flytte, så vi fik en ny børnehage, som tok min sønn situasjon alvolig..En mindre børnehave, med noen riktig gode pædagoger, så efter 1mnd snakket han Dansk, å hadde fået riktig mange venner..

Nå regner jeg med at du ikke har mulighed for å bytte børnehave. Men du
kan jo evt snakke med en pædagogende å spøre om de evt kan møde jer om morningen eller om de i løpet av dagen deles ind i små grupper.. Syntes det er viktig de tar din sønn på alvor, selv om de har mye å se til..Er jo ikke så nemt å flytte til et nytt land..

MVH Linda..

Anmeld

25. februar 2009

Miamaja

jeg ville heller ikke klage over paedagogerne. men aftale en tid til snak med lederen. forklare dit barns situation og se hvilke muligheder der er for at hjaelpe din son.

jeg har oplevet at de born der har det lidt svaert faar lov at faa en paedag de er tryggest ved til at vaere om dem lidt mere end de andre born. saaledes at dem der har brug for det i starten faar denne ekstra stotte sommetider er det kun godt lige at gore personalet opmaerkom paa dine bekymringer og din sons trivsel.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.