Jeg forstår det ikke

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. december 2011

2721

Hej

Jeg er meget enig i at søvn avler søvn.
Det er skam ikke med min gode vilje at han kun sover 1 lur, jeg kæmpede med ham hverdag i mere end 1 måned før jeg kapitulerede og accepterede at den ene lur var slut.

Men den med at prøve og ligge ham igen allerede ved 7-8 tiden vil jeg klart give et forsøg da han tydeligvis mangler søvn. Da han jo er træt.

Tusind tak fordi du tog dig tid til at svare, det var meget brugbart

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. december 2011

LoneO

Hej,

din søn på 18 måneder har brug for ca. 13,5 timers søvn per døgn.

Det behageligste for både ham og for dig vil være at indføre faste sovetider, fx 11,5 timers nattesøvn + en middagssøvn på 2 timer.

Og det kan lade sig gøre! Du kan læse om søvnbehov / sove-spise-skemaer / beroligende værktøjer i Anna Wahlgrens "Sove hele natten" , som nu er udkommet på dansk!

Du kan også læse om bogen og sove-kuren på hendes hjemmeside. Der kan du stille spørgsmål på forældreforummet  og i den internationale Guestbook - og hvis du gerne vil have svar på dansk, så skriv til mig:

loneo@t-online.de

Jeg er mor til 4, bor i Tyskland og har oversat flere af Annas bøger til tysk - og "Sove hele natten" til dansk ;o) Og jeg er dipl. sovekur-leder og rådgiver og coacher gerne omkring alt, der har med børn og søvn at gøre.

Mange hilsner

Lone

Anmeld

9. december 2011

2721

LoneO skriver:

Hej,

din søn på 18 måneder har brug for ca. 13,5 timers søvn per døgn.

Det behageligste for både ham og for dig vil være at indføre faste sovetider, fx 11,5 timers nattesøvn + en middagssøvn på 2 timer.

Og det kan lade sig gøre! Du kan læse om søvnbehov / sove-spise-skemaer / beroligende værktøjer i Anna Wahlgrens "Sove hele natten" , som nu er udkommet på dansk!

Du kan også læse om bogen og sove-kuren på hendes hjemmeside. Der kan du stille spørgsmål på forældreforummet  og i den internationale Guestbook - og hvis du gerne vil have svar på dansk, så skriv til mig:

loneo@t-online.de

Jeg er mor til 4, bor i Tyskland og har oversat flere af Annas bøger til tysk - og "Sove hele natten" til dansk ;o) Og jeg er dipl. sovekur-leder og rådgiver og coacher gerne omkring alt, der har med børn og søvn at gøre.

Mange hilsner

Lone

Hej og tak for dit svar
Natte søvnen er fast og ligger på omkring de 11 timer jeg kan ikke få det til at blive mere

!3,5 timer virker ikke til at være nok for ham i dag vågnede han 05.35 og gik allerede kold igen 08.50 og sov så til 10.20.
Og nu må vi så se hvad dagen bringer om jeg kan snige en lur mere på.

Jeg er ret skeptisk overfor de metoder da han er meget tryghedssøgene og han falder IKKE i søvn hvis du går fra ham du kan derimod være sikker og vidst på at han bliver så bange og ulykkelig at han ikke falder i søvn overhovedet.

Vi sidder inde hos ham til han falder i søvn og det er en løsning vi syntes fungere godt

Problemet er at han aldrig virker frisk ret længe( bliver hurtigt træt) og sp og lægen siger at hans søvn behov er større end normalt
Men har du et forslag til hvornår du ville ligge luren??
Jeg syntes jo personligt det er vigtig at følge hans søvn behov og prøver derfor at være ret flexsibel overfor det han giver udtryk for

Anmeld

9. december 2011

2721

Angelspot skriver:

Hejsa

Jeg tænker lige umiddelbart at din søn har brug for to lure om dagen. Når han står op kl 5, så er der ikke noget at sige til at han er træt allerede om formiddagen, det er længe at holde sig vågen til kl. 12.

Nu ved jeg godt det ikke kan virke den første gang du prøver det, men hvad hvis du putter ham ved 7-8 tiden igen? Altså om morgenen. Og han lige får en times lur der? Og så en time eller to til middag?

Jeg er stor tilhænger af Søvn avler søvn, og har selv en søn som sover meget. Han er dog kun 9½ mdr nu så han sover to lure stadigvæk. Han var også sensitiv i sine første måneder og har virkelig behov for søvn. Mine dage drejer sig også om hvad jeg kan og ikke kan på diverse tidspunkter, men det er bare så vigtigt at overholde hans sovetider, for ellers ryger resten af dagen og også natten med.

Hvad tænker du om mit forslag om to lure? Ville det måske kunne lade sig gøre efter noget tilvænning?

Har svaret men fik ikke citeret dig

Anmeld

9. december 2011

Angelspot

Puslingen skriver:

Hej

Jeg er meget enig i at søvn avler søvn.
Det er skam ikke med min gode vilje at han kun sover 1 lur, jeg kæmpede med ham hverdag i mere end 1 måned før jeg kapitulerede og accepterede at den ene lur var slut.

Men den med at prøve og ligge ham igen allerede ved 7-8 tiden vil jeg klart give et forsøg da han tydeligvis mangler søvn. Da han jo er træt.

Tusind tak fordi du tog dig tid til at svare, det var meget brugbart

Puha ja det er jo ikke nemt at tvinge de små til at sove og hvis han slet ikke kan falde i søvn om eftermiddagen, så er det jo lige med at få den ene lur lagt rigtigt. Er det til at lægge ham så han i det mindste kan ligge og lade op og slappe lidt af i stedet for? Det behøver ikke være sådan at han lige tager 2 timer til middag, han er jo også en stor dreng nu, men hvis bare han kan få tid til at koble af. Tror du det er noget han gider eller vil han bare blive sur?

Anmeld

9. december 2011

2721

Angelspot skriver:

Puha ja det er jo ikke nemt at tvinge de små til at sove og hvis han slet ikke kan falde i søvn om eftermiddagen, så er det jo lige med at få den ene lur lagt rigtigt. Er det til at lægge ham så han i det mindste kan ligge og lade op og slappe lidt af i stedet for? Det behøver ikke være sådan at han lige tager 2 timer til middag, han er jo også en stor dreng nu, men hvis bare han kan få tid til at koble af. Tror du det er noget han gider eller vil han bare blive sur?

Altså han kan da godt slappe af hvis vi læser bog eller ligge sig et par minutter på sin dyne eller gå ind i seng, men det er højst 5 min her og der

Anmeld

16. december 2011

LoneO

Hej igen,

jeg synes, du skal prøve at kæmpe lidt, så I får en nat på 11,5 timer - fra kl. 19 til kl. 6.30 - hvis han vågner omkring 5.30, så giv ham en godnat-remse: Godnat med dig - og sov nu godt  - højt og bestemt, uden at lyde vred! Og giv ham den, inden han når at vågne rigtigt - altså før han rigtigt skruer op! Hvis han alligevel skruer op, lægger du ham til rette, giver et lille tryk og går ud, idet du remser igen -gentag gerne tilrettelægningen 2 - 3 gange, hvis der er behov for det. Falder han så stadig ikke til ro, tænder du for noget højt musik - gerne klassisk ) Og giver så en remse af og til i forbigående ;o) På den måde vil du kunne trække den lidt, så han først kommer op efter kl. 6 - og i løbet af en uges tid vil han helt sikkert sove længere!

Middagssøvnen ville jeg lægge ca. fra 12 til 14!

Skulle han indimellem få brug for en lille powernap, må han gerne ta' sig en mini-lur på 5 min (max 1x om formiddagen + 1x om eftermiddagen)

Hvis du overholder tiderne så nøjagtigt som overhovedet muligt, vil han have en rimelig fast rutine i løbet af en uges tid

Kærlig hilsen

Lone

Anmeld

16. december 2011

Tulle28

Min datter gik fra 2 til 1 lur da hun startede i vuggestue, og der var hun ca. 15 1/2 måned. Tiden indtil hun kom i vuggestue var lidt bøvlet mht. søvn kan jeg huske, hun var træt om formiddagen (især fordi hun ligesom din dreng stod tidligt op -mellem 4 og 5) men alligevel ikke træt nok til at tage en lang lur, og for træt til at trække hende så hun kunne nøjes med en lur. Jeg tænker, om du stille og roligt kan prøve at trække ham om formiddagen? Altså aktivere ham, så han holder sig vågen til kl. 10.30 f.eks, og så lade ham få een lang lur? Så kan det godt være at han skal puttes for natten kl. 18.00:-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.