"Hjælp til undervægt og Morbus Crohn "
hej Rebecca
jeg er en kvinde på 27 år og har rigtig mange problemer med min vægt.
jeg har lige siden barnsben haft svært ved at tage på.. og der har altid været spurgt om jeg har en spise forstyrrelse, hvilket jeg ikke har og har aldrig haft en. Jeg fik i januar konstateret morbus crohn og fik afvide at det nok var det der skyldes i at jeg har så svært ved at tage på.. vi har også prøvet at blive gravide men har nu tabt 6 gange og vil gerne jeg lever sundt og sundt taget min morbus crohn i betragtning.. nu skriver jeg til dig i håb om at du kan give mig nogle gode råd til at øge vægten.. jeg er 157 høj og min vægt ligger normalt på de ca 54-55 kg og nu når der er røre i min sygdom taber jeg mig jo.. håber du kan komme med nogle gode råd.. om det er til hjælp så døjer jeg meget med ondt i hovedet og til tiden meget uren hud..
Rebeccas svar
Hej
Mange tak for dit spørgsmål!
Jeg kan godt forstå, at det må være hårdt at kæmpe sådan med at tage på og ønsket om en fuldbåren graviditet. Det lyder som om du har kæmpet længe!
Jeg har nogle forskellige gode råd til dig. Tag det, du kan bruge, og lad resten ligge.
Jeg vil først og fremmest anbefale dig to gode bøger, nemlig Elaine Gottschalls ”Bryd den onde cyklus – vejen til en sund tarm” og Oscar Umahro Cadogans ”Fortsæt den gode cyklus” (skrevet før han blev berømt….). De vil give dig de bedste redskaber til at – forhåbentlig – få bugt med Morbus Crohn med naturligt sunde midler.
Du kan få dem til dit lokale bibliotek ved at bestille dem på bibliotek.dk.
Måske kan de også købes.
Mit bedste råd til dig her og nu vil være at spise masser af sundt fedt, som nærer dine celler, samt at spise regelmæssige måltider hver dag med grøntsager, frugt, protein, fuldkorn og sundt fedt.
Svælg i avocado, nødder, mandler, frø og kerner samt uraffinerede olier, gerne økologiske. Det vil sige olivenolie, kokosolie og hørfrøolie (denne kun uopvarmet), gerne suppleret med f.eks. raps(kim)olie og solsikkeolie. Undgå billige, raffinerede olier, de laver mere skade end gavn. Plantefløde (ris, mandel, havre, evt. soja) er også en mulighed. Du må også gerne spise marcipan…..
Optimalt set bør du undgå kaffe, alkohol, sukker, mælkeprodukter, alt med gær (typisk brød) og gluten – i hvert fald i en periode – fordi det ofte afhjælper Morbus Chron. Det kan være en stor mundfuld, så måske noget med at tage ét skridt ad gangen, så du ikke går kold på projektet.
Derudover er det meget vigtigt, at du spiser fiskeolie! Jeg vil helt klart anbefale dig den, der hedder omega-3 fra Nordic Naturals. Den fås som kapsler og flydende. Den er desværre ret dyr, men det er fordi den er fremstillet under iltfrie forhold, så olien ikke bliver harsk. De billige olier er harske, og så gør de faktisk mere skade end gavn i kroppen. Fiskeolien opbevares på køl og tages til valgfrie måltider sammen med D-vitamin. Her anbefaler jeg D-vitamin 35 mcg fra DFI. De er ret billige.
Derudover, en god multivitamin med organiske (dvs. letoptagelige) kilder til vitaminerne og mineralerne. Jeg vil anbefale dig 2 stk Omnimin fra Biosym, de har nemlig godt med folinsyre, som er vigtigt inden og under en graviditet. Tag dem om morgenen.
Deruodver vil jeg anbefale dig at spise 20 mg zink om aftenen.
Morbus Crohn skyldes en autoimmun reaktion i tarmsystemet. Det er meget vigtigt at støtte healingen af den stakkels tarmslimhinde. Det gør du med probiotika. Ja, det er mange kosttislkud, men det får min varmeste anbefaling.
Vælg NDS Probiotic Classic eller NDS Probiotic Classic eller Udo’s Choice Adult’s Blend Probiotic. Tages efter anvisning på pakken, helst hver dag.
Hvis det bliver for dyrt med alle disse kosttilskud, er det bedre at tage dem hver anden dag end at købe de billigere.
Du kan købe alle kosttilskud i din lokale helsekost eller i helseshops på nettet.
Der er gode odds for, at kostændringer og kosttilskud også vil kunne afhjælpe problemerne med hovedpine og uren hud. OG give bingo på fertiliteten!
Hvis jeg havde lavet en personlig rådgivning om kost og kosttilskud, på basis af et spørgeskema, ville jeg kunne rådgive dig mere specifikt omkring ekstra tilskud og forhold i kosten, som ville passe specifikt til dig. Et håndfuld kosttilskud til manden ville også være en god idé….
De bedste hilsener og krydsede fingre herfra!
Rebecca Persson,
http://rebeccapersson.com/
På Rebeccas blog finder du inspiration til sunde, grønne vaner i børnefamilien. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, får du gratis 'Kloge kvinders guide til bedre familiehelse'. Du linkes til lækre websites og får masser af saglig info om aktuelle emner inden for helse og økologi. Du kan købe digitale produkter, som blandt andet gør dig i stand til at leve 100% økologisk uden at flænse dankortet.
Se Rebeccas hjemmeside: RebeccaPersson.com