Jeg forstår det sådan at du skal bruge det matematik du har lært til at kigge på din egen verden. Er det rigtig forstået?
Så sætter du indtægter og udgifter op under hinanden (alle tal behøver ikke være virkelige tal og du behøver ikke have alle indtægter og udgifter med.) - her kan du bruge excel.Du skal opstille et budget. Ved ikke lige hvordan din økonomi ser ud, men det må vel være noget med Indtægter: SU + tilskud fra far + ? Udgifter: Husleje + mad + ting til din datter + pasning + tlf + evt afbetaling på lån + ? Der står i opgaven at det ikke behøver være så eksakt, så du må jo bare få det til at se godt ud

Du kan så regne ud, hvor mange procent fx husleje udgør af de samlede udgifterNu skal så kigge på hvor meget enkelte udgifter fylder i dit budget. Din lærer foreslår at du fx kigger på huslejen, men hvis du har nogle gode tal, kan du jo kigge på hvor stor en del af dit budget der går til din datter (husk at hun også spiser). Eller hvis du får friplads, hvor mange procent af din indtægt det ville have udgjort, hvis du ikke havde fået friplads. Jeg tror i bund og grund bare du skal vise at du kan regne med procenter, så du skal bare tænke hvor mange procent udgør...? Har du styr på procentregning?
Dernæst kan du beregne areal af din lejlighed eller af ting du har i lejligheden (fx Firkant, trekant, cirkel osv) Nu skal du vise at du kan beregne arealer. Kig dig omkring. Måske kan du beregne arealet af din stue (hvis den ikke er firkantet, så er den det i din opgave...). Hvis du beregner arealet af de store ting du har i din stue (sofa, spisebord, reoler...) kan du trække disse fra arealet af din stue, og erklære at det er gulvarealet. Måske du kunne opfinde et rundt sofabord, hvis du ikke har noget rundt du kan beregne på

Jeg har lige lidt svært ved at finde på noget trekantet du kan beregne arealet på... Under alle omstændighederne er det frem med målebåndet. Har du styr på hvordan man regner arealer?
Så rumfang - det kan være af en cylinder (en skraldespand eller noget andet) en kugle (det kan være en globus som du har stående eller noget andet. Lige som ved areal, skal du nu finde noget hvis rumfang du skal udregne. Din lærer foreslår nogle ting, men kig dig omkring. Er der nogle gode ting du kan beregne rumfanget af? Hvis din datter har en kasse eller en cylinder med nogle bolde i, vil det jo være ideelt

Har du styr på hvordan man udregner rumfang?
Du kan fx omregne udgiften til mad i Euro og så lave en valutagraf (en ret linje).Dette pkt ville jeg nok tage efter budgettet. Jeg ved ikke rigtig hvad du kan gøre udover hvad han foreslår. Er du med på hvad det er?
Du kan dernæst bruge vækstformlen: kn = ko (1+r)^n , denne formel er beskrevet i dit materiale, den kan du fx bruge til at se, hvor meget din husleje vil være om 10 år, når den stiger med 2% hvert år.Dette vil også være naturligt at gøre efter budgettet. Jeg tror jeg ville gøre som han foreslår. Alternativt se om du kan finde nogle tal på hvor meget priserne på mad gennemsnitlig stiger pr år, og gøre det samme som din underviser foreslår bare med mad. Hvis du samtidig kan finde ud af hvor meget din indtægt (SU) vil stige pr år, kan du måske kigge på om maden vil udgøre en større eller mindre procentdel af din indtægt om du lever nu eller om 10 år. Dette er forudsagt at disse tal er til finde frem til. Det vil være dumt at knække nakken på at du ikke kan finde nogle tal. Føler du at du kan bruge formlen?
Jeg ved ikke om alt det jeg har skrevet giver mening. Jeg ved ikke en gang om det er det der er meningen med opgaven, men hvis det var mig der havde fået den stillet ville jeg besvare den sådan.
Jeg vil meget gerne hjælpe mere i dybden, hvis du kan komme med lidt konkrete tanker og spørgsmål.