Eksperthjælp: Tosproget barn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.435 visninger
0 svar
0 synes godt om
1. december 2011

Helle Hansen

"Tosproget barn "

MIN SØN SOM DA FYLDER 3 HER OM 2 UGER HAN SNAKKER IK SÅ MEGET SOM DE ANDRE BØRN JEG SER RUNDT OMKRING HAN SIGER MIG UD,JA,NEJ,MIG SE, SE,GOD NAT ER DET NORMALT HAN FORSTÅR GODT HVAD MAN SIGER TIL HAN OG HAN ER 2 SPORGET HVAD KAN JEG GØRE HAN SKAL BEGYNDE I BØRNEHAVE HER PÅ TORSDAG

Helles svar

Hej,

Tak for din besked. Et gennemsnitligt et-sproget barn på 3 år vil som regel benytte flere ord end dem du nævner, men du skriver at din søn er tosproget, men ikke hvor meget han taler på sit andet sprog. Er det det samme?

Det lyder rigtig godt, at din søn skal starte i børnehave, og jeg vil anbefale, at du deler din bekymring omkring din søns sproglige udvikling med børnehaven. De kan evt. videreformidle kontakt til en lokal talepædagog, som kan vejlede jer mere specifikt.

Du/i kan være med til at støtte jeres søns sproglige udvikling ved at sætte ord på det i foretager jer i hverdagen fx. "nu får du sko på/ja, det er en bil du har i hånden" osv. I kan kigge i bøger og benævne det i ser på billederne. Tag udgangspunkt i en bog som interesserer din søn, og følg hans interesse ved at tale om det.

De bedste hilsner

Helle

Helle svarer på spørgsmål om dit barns sproglige udvikling, om hvor man kan søge hjælp, hvis ens barn har brug for en talepædagogisk indsats, om sprogstimulering mm. Helle holder desuden foredrag om børns tidlige sproglige udvikling i mødregrupper og på barselscafeer.

Se Helles hjemmeside: www.sprogligudvikling.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.