Celleskrab under graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. november 2011

Gaia

LSM skriver:

Ja de plejer at udvikle sig langsomt, men mine udviklede sig jo nærmest med lynets hast det gik fra lette celleforandringer til forstadie til kræft på 4½ måned og der i mellem er der både moderate og svære celleforandringer.

Det er der der gøt mig lidt nervøs, men trøster mig lidt med jeg jo er vaccineret og de fleste kun får foretaget 1 keglesnit,

Men man går alligevel og er lidt nervøs, hva sker der lige hvis man udvikler livmoderhalskræft under graviditet?

Puha alle de tanker

Ja kender dem godt. Aynes du skal ringe til lægen og få en beroligende snak evt. Hør hvorfor celleforandringerne udviklede sig så hurtigt sidst og om du så ik skal være bekymret for det samme sker nu. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. november 2011

LSM

Gaia skriver:

Ja kender dem godt. Aynes du skal ringe til lægen og få en beroligende snak evt. Hør hvorfor celleforandringerne udviklede sig så hurtigt sidst og om du så ik skal være bekymret for det samme sker nu. 

Kan huske jeg var til samtale med sygeplejerske på gyn. afd. inden operationen, hvor jeg snakkede med hende om at jeg godt nok synes de havde udviklet sig rigtig hurtigt.

Hun kunne ikke rigtig give mig noget svar, men at en sjælden gang i mellem så man at det gik stærkt.
Spurgte indtil om det kunne være fordi det var ondartet og ville udvikle sig til kræft (det er jo ikke alle celleforandringer der udvikler sig til kræft)
Hun fortalte at selvom det var gået stærkt var det ikke sikkert de ville have udviklet sig til kræft.

Trods de faktisk var kommer ind i et forstadie til kræft

men jeg må håbe på det bedste og få snakket med lægen om mine bekrymringer i morgen

Anmeld

28. november 2011

LSM

Mor til Liva skriver:

Da jeg var gravid med Liva fik jeg samme svar - Jeg skulle vente til efter fødslen.

Efter fødslen fik jeg foretaget keglesnit og siden har der ikke været det mindste....

Oki, er jo egentligt slet ikke sikker på at der er nogle, har jo fået foretaget keglesnit og man kan håbe på at der som ved dig ikke kommer mere

Trøster mig som sagt også med jeg er vaccineret, så risikoen for der kommer noget igen er ikke så står.
Men den virus der var årsag til forandringerne kan selvfølgelig lave forandringer igen men at det keglesnit jeg fik foretaget var det første og det sidste.

Hvordan var dine celleforandringer inden graviditeten? og hvor meget havde de udviklet sig efter?

Anmeld

28. november 2011

chicka23

Hejsa

Jeg fik også konstateret svære celleforandringer, og fik tid til keglesnitsoperationen 5 dage efter. Også, som i dit tilfælde, et meget hurtigt forløb.

6 mdr. efter keglesnittet blev jeg så gravid. Havde nogle uger forinden været til kontrol celleskrab hvor de ville finde ud af om de havde fået fjernet alle forandringerne. Fik brev om at de så ikke havde fået nok celler med, og at skrabet var ugyldigt

Fortalte dem så at jeg jo nu var blevet gravid og en af lægerne ville ikke lave nyt celleskrab på mig før efter fødslen netop pga. risiko for falsk positivt resultat. Snakkede med en anden læge som gerne ville lave det så jeg kunne få ro igennem min graviditet. Der var jo endnu ikke kommet svar på om jeg stadig havde svære celleforandringer efter keglesnittet. Fik lavet celleskrabet i uge 8 mener jeg og 3 uger efter modtog jeg brev om at jeg nu INGEN celleforandringer havde. Altså intet falsk positivt resultat på trods af graviditeten

Anmeld

28. november 2011

LSM

chicka23 skriver:

Hejsa

Jeg fik også konstateret svære celleforandringer, og fik tid til keglesnitsoperationen 5 dage efter. Også, som i dit tilfælde, et meget hurtigt forløb.

6 mdr. efter keglesnittet blev jeg så gravid. Havde nogle uger forinden været til kontrol celleskrab hvor de ville finde ud af om de havde fået fjernet alle forandringerne. Fik brev om at de så ikke havde fået nok celler med, og at skrabet var ugyldigt

Fortalte dem så at jeg jo nu var blevet gravid og en af lægerne ville ikke lave nyt celleskrab på mig før efter fødslen netop pga. risiko for falsk positivt resultat. Snakkede med en anden læge som gerne ville lave det så jeg kunne få ro igennem min graviditet. Der var jo endnu ikke kommet svar på om jeg stadig havde svære celleforandringer efter keglesnittet. Fik lavet celleskrabet i uge 8 mener jeg og 3 uger efter modtog jeg brev om at jeg nu INGEN celleforandringer havde. Altså intet falsk positivt resultat på trods af graviditeten

Dejligt at høre fra en der har stået i lidt samme situation

Var det læger fra sygehuset du snakkede med, siden du kunne snakke med flere?

Kunne være dejligt at få taget en celleskrab der vil vise at man ingen celleforandringer i graviditeten, og derved få ro på,

På den anden side ville det også være rigtig frusterende at resultatet bliver falsk positivt.
Jeg vil prøve at snakke med min læge om det i morgen,
har en tid hos lægen til værdimålinger og blodprøver d. 20 december der vil jeg være 8+4 ca. kan være jeg kan få hende til at lave celleskrab alligevel.

Men nu starter jeg med at snakke med hende i morgen, kan være hun kan berolige mig

Anmeld

28. november 2011

frk-stoltze

Ja ved ikk om min oplevelse er go, men jeg var også gravid i 5+3. 

Jeg havde lette celleforandringer udenfor livmoderen, men de ville lave en vævsprøve pga at jeg blev ved med at pletbløde..

da jeg fik tiden opdagede jeg at jeg var blevet gravid, og kontaktede med egen læge, hun mente ikke de ville lave den, men bare undersøge mig.

Da jeg kommer der ud, siger lægen, at der står noget gl. blod deroppe og spørg til hvrfor?, "ja det ved jeg ikk, det var derfor jeg kom her ud spade" Nå men han laver så den vævsprøve og scanner mig bag efter, hvor han så siger, han ikk vil scanne for hårdt, for han er bange for jeg begynder at bløde. oki tænker jeg bare.

Nå men dagen efter de prøver blev taget, starter min Abort og jeg ved så ikk om det kan være pga af prøverne eller fordi fosteret ikke var leve dygtigt.

Synes du skal spørge dem grundigt.

Håber ingen skal igennem det jeg var.

Anmeld

28. november 2011

Giraffen

LSM skriver:

Hej de damer

Jeg står i den situation at jeg for ca ½ år siden fik foretaget et keglesnit.
Er nu blevet gravid er ca. 5+0 idag.
Men ½ år efter keglesnit skal man have tager celleskrab igen som kontrol. Har snakket med lægen idag, hun siger man ikke kan tage celleskrab under graviditet da det kan give et falsk udslag.
Så hun mener først der skal tages et efter jeg har født.

Jo mere jeg tænker over det, jo mere nervøs bliver jeg, da jeg fik konstateret celleforandringer var det blot lette, fik taget celleskrab igen 4½måned efter og her havde de udviklet sig til et forstadie til kræft, dette fik jeg brev om en torsdag og tirsdagen efter skulle jeg have foretaget kejlesnittet, så det hele gik så stærkt.

Så nu er jeg rigtig bange for hvis jeg nu igen skulle have celleforandringer at de igen udvikler sig så hurtigt, for når de kan nå fra lette til et forstadie til kræft på 4½ måned, hvor langt kan de så ikke udvikle sig på 9 måneder hvis der er noget.

Det skal siges at jeg er vaccineret mod livmoderhalskræft, men det er jo ingen garanti, da fik konstateret celleforandringer var jeg vaccineret.

Er der nogle af jer der har oplevet noget lignende omkring celleforandringer?
fik i alligevel celleskrab under graviditeten?

jeg har selv celleforandringer og der fik jeg taget et celleskrab midt under den ægløsning hvor jeg blev gravid

Det jeg fik forklaret og som jeg har forstået det, så er årsagen til at man ikke rigtig kan bruge celleskrab til noget under graviditeten er at celleforandringerne ikke er til at stole på, ofte går de i sig selv. Men det betyder jo også at man under graviditeten ikke rigti har celleforandringer så det er jo egentlig en god ting

Men jeg er sikker på at hvis du er nervøs vil de gerne tage celleskrab for at holde øje under graviditeten, men jeg stoler blindt på min gyn og læge omkring det og hvis de mener jeg ikke behøver blive tjekket før efter fødslen så stoler jeg på det  

Mvh Line, der IKKE nåede at få vaccinen inden graviditet og først får den engang til sommer 

Anmeld

28. november 2011

Mor til L&S

LSM skriver:

Oki, er jo egentligt slet ikke sikker på at der er nogle, har jo fået foretaget keglesnit og man kan håbe på at der som ved dig ikke kommer mere

Trøster mig som sagt også med jeg er vaccineret, så risikoen for der kommer noget igen er ikke så står.
Men den virus der var årsag til forandringerne kan selvfølgelig lave forandringer igen men at det keglesnit jeg fik foretaget var det første og det sidste.

Hvordan var dine celleforandringer inden graviditeten? og hvor meget havde de udviklet sig efter?

Jeg havde lette celleforandringer 1 år inden jeg blev gravid og efter graviditeten havde jeg stadiet inden kræft, så det udviklede sig også meget stærkt her...

Men som sagt fik foretaget keglesnit operation, og været til tjek 2 gange efter og der har intet været...

Håber på det bedste og så må du bare få det tjekket efter fødslen

Anmeld

28. november 2011

l.kjoeller

LSM skriver:

Hej de damer

Jeg står i den situation at jeg for ca ½ år siden fik foretaget et keglesnit.
Er nu blevet gravid er ca. 5+0 idag.
Men ½ år efter keglesnit skal man have tager celleskrab igen som kontrol. Har snakket med lægen idag, hun siger man ikke kan tage celleskrab under graviditet da det kan give et falsk udslag.
Så hun mener først der skal tages et efter jeg har født.

Jo mere jeg tænker over det, jo mere nervøs bliver jeg, da jeg fik konstateret celleforandringer var det blot lette, fik taget celleskrab igen 4½måned efter og her havde de udviklet sig til et forstadie til kræft, dette fik jeg brev om en torsdag og tirsdagen efter skulle jeg have foretaget kejlesnittet, så det hele gik så stærkt.

Så nu er jeg rigtig bange for hvis jeg nu igen skulle have celleforandringer at de igen udvikler sig så hurtigt, for når de kan nå fra lette til et forstadie til kræft på 4½ måned, hvor langt kan de så ikke udvikle sig på 9 måneder hvis der er noget.

Det skal siges at jeg er vaccineret mod livmoderhalskræft, men det er jo ingen garanti, da fik konstateret celleforandringer var jeg vaccineret.

Er der nogle af jer der har oplevet noget lignende omkring celleforandringer?
fik i alligevel celleskrab under graviditeten?

du får lige en . syns du skal snakke med lægen eller gynækologen om hvad chancerne er for der skulle genopstå celleforandringer så du har et kvalificeret bud. i det hele taget få snakket om dine bekymringer

Anmeld

28. november 2011

chicka23

Jeg tog op på sygehuset og snakkede med en læge om det, som sagde at de normalt ikke lavede celleskrab på gravide pga. falsk positivt resultat, og fordi mange under en graviditet får celleforandringer som forsvinder efter endt graviditet og pga den lille øget risiko for abort.

Jeg var dog meget bekymret for om jeg stadig havde svære celleforandringer, da jeg endnu ikke havde fået svar på keglesnittet. Og også fordi mine celleforandringer i første omgang udviklede sig meget hurtigt. Lægen konferede så med en anden læge, og de blev enige om, efter mit eget ønske, at lave celleskrab på mig på trods af graviditet. Jeg ville ikke kunne gå i uvished i 9 mdr.

De fortalte dog også, at hvis udslaget blev det samme, som inden keglesnittet, ville de ikke gøre noget ved det så længe jeg var gravid. Kun hvis det havde udviklet sig til livmoderhalskræft.

Lægen, der samme dag udførte celleskrabet var så sød også at scanne mig så jeg for første gang kunne se baby Så alt i alt en god oplevelse for mig og er i dag 35+0 og har ingen komplikationer haft eller forkortet livmoderhals.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.