Storebror er strid

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

490 visninger
6 svar
0 synes godt om
24. november 2011

businesstigger

Jeg ved ikk helt hvad der sker. Alexander elsker jo at være storebror og fortæller gladeligt alle at David er *hans* lillebror. Han hjælper også gerne til med mad, tøj eller skiftning af David. Men lige for tiden er han bare strid både i forhold til mig og faderen og over for David.

I dag mens de var i karbad og jeg kort kiggede væk så bed A D i ballen sådan så han resten af aftenen har haft et rødt tandsæt præget i sin højre balle.
En anden dag skubbede han til ham i badet så D væltede og fik hovedet under vand.

Nu er eksemplerne fra bade situationer men det er på alle mulige situationer. Han gør bevist noget han ved han ikk må og hører slet ikke efter. Tit ender det i meget negativ opmærksomhed og trusler om fratagelse af fredagsslik ell lign. Det er kun "trusler" vi kan stå indenfor og holde men det er bare ufedt når overvægten af ens samvær med ham bliver negativt ladet. Det er jo hverken sjovt for ham eller os.

Jer andre med større børn oplever i noget af det samme? Eller er der nogen der har input til hvordan vi kan få stoppet det eller vent det til noget positivt?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. november 2011

DK

Argh... altså det kan jo være jalousi, hvilket afhjælpes at positivt samværd/opmærksomhed på Alexander, evt. samværd alene med ham.

Det kan jo også bare være trodsalderen? Altså at han bare gør det han ikke må for at teste grænsen?

Jeg har aldrig brugt konsekvenser ude i fremtiden, men mere konsekvenser nu. Da Kirstine var 2 år blev hun sat "uden for døren", altså i den forstand at hun blev sat rundt om et væghjørne, så vi kunne høre hende/hun kunne høre os og vi evt. kunne se hendes ben. Vi lukkede aldrig døren. Nå, men hvis hun så var helt vildt umulig og f.eks. skreeg helt vildt på noget hun ikke måtte få, så ville jeg tydeligt og strengt med løftet pegefinger sige NEJ måske 3 gange, og så ville jeg sige, "nu kommer du uden for døren. Kom tilbage når du er sød og hører efter". Så blev hun straks sat derud. Så ville der gå alt mellem 1 og 10 min hvor hun sad og surmulede og så til sidst kom hun ud og fortalte glad en historie eller noget i den dur og så var det glemt igen. Også fra vores side af. I starten klatrede hun straks væk derfra, men så satte jeg hende tilbage og sagde at hun skulle blive siddende til hun ikke var sur mere. Efter få gange forstod hun det, og min løftede pegefinger og NEJ har været nok i langt langt de fleste tilfælde siden.

Det er svært at være streng og holde den strenge mine over for ungerne. Men man gør sig selv og dem en kæmpe tjeneste.

Anmeld

25. november 2011

AnneBJ

Ikke så mange kloge ord, andet end husk at give ham den positive opmærksomhed også... han vil hurtigt mærke (forhåbentlig) at den er rarere.. 

"Hvor er du dygtig til at hjælpe dine lillebror"
"Jeg bliver så glad når du er så god ved D"
"Du er vel nok en stor og dygtig dreng, skal vi to ikke...."

Jeg er ikke nået så langt i børneopdragelsen, så jeg ved om jeg vil bruge det med at fratage fredagsslik og lignende.. Sådan helt ærligt, fo rjeg kan se både for og imod 

Og så skal dem med mere end 1 barn vist bare have lov at svare, istedet for mig

Anmeld

28. november 2011

businesstigger

DK skriver:

Argh... altså det kan jo være jalousi, hvilket afhjælpes at positivt samværd/opmærksomhed på Alexander, evt. samværd alene med ham.

Det kan jo også bare være trodsalderen? Altså at han bare gør det han ikke må for at teste grænsen?

Jeg har aldrig brugt konsekvenser ude i fremtiden, men mere konsekvenser nu. Da Kirstine var 2 år blev hun sat "uden for døren", altså i den forstand at hun blev sat rundt om et væghjørne, så vi kunne høre hende/hun kunne høre os og vi evt. kunne se hendes ben. Vi lukkede aldrig døren. Nå, men hvis hun så var helt vildt umulig og f.eks. skreeg helt vildt på noget hun ikke måtte få, så ville jeg tydeligt og strengt med løftet pegefinger sige NEJ måske 3 gange, og så ville jeg sige, "nu kommer du uden for døren. Kom tilbage når du er sød og hører efter". Så blev hun straks sat derud. Så ville der gå alt mellem 1 og 10 min hvor hun sad og surmulede og så til sidst kom hun ud og fortalte glad en historie eller noget i den dur og så var det glemt igen. Også fra vores side af. I starten klatrede hun straks væk derfra, men så satte jeg hende tilbage og sagde at hun skulle blive siddende til hun ikke var sur mere. Efter få gange forstod hun det, og min løftede pegefinger og NEJ har været nok i langt langt de fleste tilfælde siden.

Det er svært at være streng og holde den strenge mine over for ungerne. Men man gør sig selv og dem en kæmpe tjeneste.



Har tænkt meget over hvad I har skrevet. Laver lige et samlet svar.

Anmeld

28. november 2011

businesstigger

AnneBJ skriver:

Ikke så mange kloge ord, andet end husk at give ham den positive opmærksomhed også... han vil hurtigt mærke (forhåbentlig) at den er rarere.. 

"Hvor er du dygtig til at hjælpe dine lillebror"
"Jeg bliver så glad når du er så god ved D"
"Du er vel nok en stor og dygtig dreng, skal vi to ikke...."

Jeg er ikke nået så langt i børneopdragelsen, så jeg ved om jeg vil bruge det med at fratage fredagsslik og lignende.. Sådan helt ærligt, fo rjeg kan se både for og imod 

Og så skal dem med mere end 1 barn vist bare have lov at svare, istedet for mig



Har tænkt meget over hvad I har skrevet. Laver lige et samlet svar.

 

 

Anmeld

28. november 2011

businesstigger

Jeg har tænkt meget over det her med konsekvens her og nu i stedet for ud i fremtiden. Vi bruger det med at sætte ham ud i gangen når han ikke hører efter, hvor han får at vide at han kan komme tilbage når han er klar til at høre efter igen - om det så er at han skal have børstet tænder, slår David eller mig eller ikke vil gøre noget han bliver bedt om. Synes bare ikke at det virker. Eller også tør jeg ikke tænke på hvor mange konflikter der ellers ville være ... 

Til det her med at lave noget positivt sammen så har Alexander og jeg aftalt at skulle i Tivoli på onsdag mens David er i vuggestuen. Han fik lov til at vælge om vi skulle i biffen eller i Tivoli. Han overvejer om han også vil have mormor med som skal sove hos os fra tirsdag til onsdag. 

 

Men jeg synes altså det er super hårdt for tiden. I går var super hård er glad for at kunne aflevere dem i institution i dag og lige få et pusterum.

 

I går forstyrede Alexander mig i at putte David 2 ud af 3 gange. Til trods for at inden jeg starter putningen af D aftaler med A at han ikke skal forstyre imens da det så vil tage længere tid at putte D og det jo betyder mindre tid hvor vi kan hygge bare os to. Det synes jeg jo er en ret vigtig pointe som han burde forstå. Og han siger også at han nok skal lade være med at forstyre og larme imens. Men efter 5 min er han 10 sæk lopper og gider pludselig ikke at se det vi har fundet til ham i tv, eller spille det han var sat i gang med. David er ekstrem svær at putte for tiden så når A så kommer og forstyre flere gange eller står og råber og banker på døren så er det umuligt. Og D bliver mere træt og umulig, det samme gør jeg og Alexander for den sags skyld. I stedet for at jeg måske bruger 15-20 min på D, så bliver det 1 time på D og så er der bare ikke tid til at sidde og hygge og spille spil inden sengetid som vi ellers har gjort meget tidligere. 

 

Ved 1.30 i nat fik de vækket hinanden og kom ind og lå hos mig. Det er jo egentlig hyggligt. Jeg får bare ikke sovet så meget. Her til morgen havde vi det egentlig hyggeligt mens vi får morgenmad, tøj på og ser lidt tegnefilm, men så pludselig knækker filmen for Alexander. 

 

Først vil han ikke have børstet tænder og gemmer sig. Jeg orker ikke at løbe efter ham for at fange ham og tvinge ham til at få børstet hans tænder, men de skal jo børstes. I dag lod jeg ham gemme sig og gjorde mig selv klar imens, så kom han frem af sig selv, men det er stadig en konfrontation. 

 

Så er det trøjen han ikke vil have - den kradser og han vil bestemt ikke i børnehave og da slet ikke på lad cyklen. Da han til en start prøver at tage striktøjen af igen, siger jeg at det skal han ikke. Da han gør det igen sætter jeg ha ud i gangen og siger at han kan komme ind igen når han er klar til at høre efter. Han bliver ikke siddende man kommer helt hysterisk ind i stuen. Da jeg vil sætte ham ud i gangen igen slår han så hovedet mod døren og bliver endnu mere ulykkelig. 

 

For at bryde den dårlige spiral sætter jeg mig ned med ham i gangen, siger undskyld for min del i at han slog hovedet. Jeg lader ham være "lille" og hjælper ham med at få skoene og jakken på.  Så kommer han i tanke om at trøjen klør og oven i det gør hans jakke også ondt på ham. 

 

Da vi startede var der 30 min til at de begge sku være afleveret i hver deres situation så nu er der efterhånden endnu mindre og jeg er ikke nået til David endnu. Siger til A at han må tage stræktrøjen af hvis han selv kan gøre det mens jeg giver David tøj på. Med brok og besvær får han den af og jakken på. Heldigvis var det en god dag for David så han brokkede sig ikke undervejs. Der var så også krise over at jeg gik hurtigere end ham ned af trappen, at vi afleverede David før ham... you name it. Og mit overskud er bare lig nul inden morgenen er omme. Men jeg kan ikke se hvordan jeg kan gøre tingene meget anderledes. Hvis jeg misser noget så er jeg åben over for inputs!

 

         

 

 

Anmeld

28. november 2011

DK

Jeg kan sørme godt forstå det er træls og surt.

MEN BLIV VED!!! Jeg sender dig alt det sparsomme overskud jeg har. Bliv ved, bliv ved. Vær konsekvent med gangen og sød og rar mens du gør det, som du allerede er. Det skal nok virke!!

Cool med dag til A helt alene. Det bliver da skønt.

Den hårde periode skal nok gå over. Indtil da må man bare holde ved, og være konsekvent på en god og rolig måde. Selv om det er så svært

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.