min datter er Hvid med blå øjne.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. november 2011

Bassemor<3

den-lykkeligste skriver:

nej det har du ikke men jeg bærer selv et gen for 'blå' da min biologiske mor har det.

det har ingen betydning sådan overordnet set at du er bære af genet for blå øjne. for brun dominerer, derfor vil du ALTID (med indviklede undtagelser og mutationer &nbsp give genet for brune øjne videre. 

hvis ikke dun datter får brune øjne, så er det fordi der er sket en mutation, der har gjort farens gen for blå øjne codominant. og så vil hun ikke få HELT blå øjne, men en blanding, ikke nødvendigvis en blanding af blå og brun, da det godt kan være at faren har en lille variation i hans øjenfarve, der gør at der måske er noget grøn inde over på hans side længere tilbage. Det er nemlig langt fra sikkert at mutationen er sket i det led i er, det kan godt være at den er sket ved farens bedsteforældre, og så har farens, far givet det codominante gen for "blå" (mix/mutant genet blå, med en eller anden variation) videre til jeres datter  

altså det er MEGET indviklet, og hvis det viser sig at din datter ikke ender med at få brune øjne, ja så er det fordi der er sket en mutation et eller andet sted. hvilket vil være næsten umuligt at finde ud af hvor og hvornår, det kan også være på din side nemlig, for det kan være at det gen du bære for "blå" øjne er mutantgenet og derfor codominant og har derfor mulighed for at overruele dit gen for brune øjne 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. november 2011

saxa

babyboy2012 skriver:

det har ingen betydning sådan overordnet set at du er bære af genet for blå øjne. for brun dominerer, derfor vil du ALTID (med indviklede undtagelser og mutationer &nbsp give genet for brune øjne videre. 

hvis ikke dun datter får brune øjne, så er det fordi der er sket en mutation, der har gjort farens gen for blå øjne codominant. og så vil hun ikke få HELT blå øjne, men en blanding, ikke nødvendigvis en blanding af blå og brun, da det godt kan være at faren har en lille variation i hans øjenfarve, der gør at der måske er noget grøn inde over på hans side længere tilbage. Det er nemlig langt fra sikkert at mutationen er sket i det led i er, det kan godt være at den er sket ved farens bedsteforældre, og så har farens, far givet det codominante gen for "blå" (mix/mutant genet blå, med en eller anden variation) videre til jeres datter  

altså det er MEGET indviklet, og hvis det viser sig at din datter ikke ender med at få brune øjne, ja så er det fordi der er sket en mutation et eller andet sted. hvilket vil være næsten umuligt at finde ud af hvor og hvornår, det kan også være på din side nemlig, for det kan være at det gen du bære for "blå" øjne er mutantgenet og derfor codominant og har derfor mulighed for at overruele dit gen for brune øjne 

Nu er jeg lidt nys mht det m øjenfarver.. Mine svigerforældre er begge brun-øjet, og de har tre sønner hvoraf den ene fik de brune øjne.. Hvordan kan det så lade sig gøre, hvis brun dominerer..

Til ts - lækker pige du har dig, med en dejlig glød!

Anmeld

24. november 2011

Becks

saxi skriver:

Nu er jeg lidt nys mht det m øjenfarver.. Mine svigerforældre er begge brun-øjet, og de har tre sønner hvoraf den ene fik de brune øjne.. Hvordan kan det så lade sig gøre, hvis brun dominerer..

Sådan er det også her.. Alle i min mors familie har brune øjne, har en mørkere glød og har meget mørkt hår (på grænsen til det sorte) Men jeg ligner min far, typisk skandinavisk, med blå øjne, fregner, lys i huden og lyst hår..

Anmeld

24. november 2011

SussieThyssen

den-lykkeligste skriver:

Jeg er fra Brasilien & jeg er ikke dansk af udseende, men er opvokset i Danmark siden jeg var 3år. Mange er ret overrasket over min datters udseende og det kan tit påvirke mig lidt negativt.. Hun er 4 mdr og mange tror ikke hendes øjne kan nå blive brune nu, men ved i herinde om øjnene kan nå skifte farve når ik hun er ældre? og med hensyn til hendes hud håber jeg på lidt brun farve :-D Men elsker hende som hun præcis er, men jeg er lidt nysgerrig omkring sådan en udvikling da jeg selv ser anderledes ud, men indtil da ligner hun sin FAR

For mig at se, så tror jeg hun vil blive svagt gylden, men ikke ret meget, måske nærmere ferskenfarvet, som min den mellemste..og der er heller ingen tvivl om at hun vil blive mørkhåret, men så lyse mørkeblå som hendes øjne er, der tror jeg, du skal regne med, at de bliver ved med at være mørkeblå.
Og når nu hendes far er dansk, så kan det sagtens være hans gener, der domminerer i hende.

Jeg havde en veninde fra Peru, hun og hendes danske mand fik 3 dejlige unger. Den ældste var mørk/spansk-indiansk som hun, den mellemste var helt og aldeles leverpostegfarvet dansk og den yngste havde gnistrende sorte øjne, øjenbryn og hår, men var kridhvid i huden, altså en blanding.
Den mellemste af hendes børn, ham der var helt almindelig dansk, har giftet sig med en dansk pige, og de har fået to af de yndigste unger, der er lige så mørke og indianske som deres mormor

Så gener kan opføre sig ret forskelligt.

Kærligst
Sussie

Anmeld

24. november 2011

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller

Hendes hud har højst sandsynligt ikke fået den farve endnu, som den kommer til at få, da pigmenterne først skal udsættes for solen, og det sker som regel først ved de to år.

Min datter var også en del lysere, da hun blev født, end hun er nu, men nu har hun fået den mørke, flotte farve, som hun sikkert vil beholde. 

Ang øjenfarve så var det først efter et godt stykke tid, min datters blev brune - de var mere ubestemmelig farvede i starten 

Anmeld

24. november 2011

Bassemor<3

saxi skriver:

Det er samme grund som ved trådstarter. hvis én eller begge svigerforældre er heterozygote, så er der en af dem der har et codominant gen for den farve de to andre har, som han/hun så har givet videre til børnene. 

Altså for at gøre det lidt mere enkelt:

B= dominant gen for brun

b= reccesiv gen for blå

x= mutantgen for øjenfarve ( ved ikke hvad farve de to andre søskende har, men det er et mutantgen)

så er der disse muligheder:

Svigerfar kan være:

Heterozygot: Bb (dominant brun og reccesiv blå)

Heterozygot: Bx (dominant brun og codominant øjenfarve)

Homozygot: BB ( to gener for dominant brun)

det er det samme med svigermor.

det er ikke muligt at de begge to er BB for så ville ALLE børnene være med brune øjne. og det er usansynligt at de begge er Bx, dog muligt!

Men hvis svigerfor for eksempel er bære af mutantgenet kan udfaldet være så ledes

svigerfar         B              x

svigermor 

B                  BB            Bx

b                  Bb            Bx

Det vil sige at der er 50% chance for at barnet for det codominante mutantgen og dermed den øjenfarve de to af søskende har. 

Der er 25% chance for at barnet for brune øjne og er bære af genet for blå øjne. 

bliver barnet heterozygot og har en gensammensætning der hedder Bx er der hos den 50/50 for enten brune eller mutationsfarvel 

håber det giver mening  

Anmeld

24. november 2011

twinboys

jeg synes hun er skøn og jeg kan godt se hun er to-sproget, altså at hun ikke er dansk dansk... Hun har en glød i huden og hendes øjne er mørkere end danskernes øjne...

Smuk det er hun, det må hun have fra hendes moar...

Anmeld

24. november 2011

missie20

den-lykkeligste skriver:

Jeg er fra Brasilien & jeg er ikke dansk af udseende, men er opvokset i Danmark siden jeg var 3år. Mange er ret overrasket over min datters udseende og det kan tit påvirke mig lidt negativt.. Hun er 4 mdr og mange tror ikke hendes øjne kan nå blive brune nu, men ved i herinde om øjnene kan nå skifte farve når ik hun er ældre? og med hensyn til hendes hud håber jeg på lidt brun farve :-D Men elsker hende som hun præcis er, men jeg er lidt nysgerrig omkring sådan en udvikling da jeg selv ser anderledes ud, men indtil da ligner hun sin FAR

Du kan være ganske rolig, de kan skifte farve helt op til 1 års alderen, altså øjene, det skal nok komme. Og mht til hudfarve, så kan den sagtens langsommt skifte farve nu ældere de bliver. Har hørt og læst om mange babyer der har meget mørke forælre og deres baby er helt albino hvide ved fødslen.

Anmeld

24. november 2011

Kløver

Man kan først regne med den blivne øjenfarve efter 1 år pga pigmenterne i øjet. Men et barn får jo gener fra både mor og far, og fik i engang en mere, kunne man sagtens få et barn som var lyst med blå øjne og du med mørkglødet hud og brune øjne, er jo hvordan generne fordeler sig ;-)
Min søn har først fra 6 mdr alderen fået mørkere øjne og især inden for den sidste måneds tid. DE var mørkeblå ved fødslen, og nu er De en mørk blanding, svært at forklare, men han får ikke sin fars blå øjne, men mine mørke multifarvede øjne

Ud over det, er det da en skøn pige du har <3

Anmeld

24. november 2011

Kløver

Man kan først regne med den blivne øjenfarve efter 1 år pga pigmenterne i øjet. Men et barn får jo gener fra både mor og far, og fik i engang en mere, kunne man sagtens få et barn som var lyst med blå øjne og du med mørkglødet hud og brune øjne, er jo hvordan generne fordeler sig ;-)
Min søn har først fra 6 mdr alderen fået mørkere øjne og især inden for den sidste måneds tid. DE var mørkeblå ved fødslen, og nu er De en mørk blanding, svært at forklare, men han får ikke sin fars blå øjne, men mine mørke multifarvede øjne

Ud over det, er det da en skøn pige du har <3

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.