Eksperthjælp: Kære "Mette"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.114 visninger
13 svar
0 synes godt om
19. februar 2009

Trine Hostrup Dahl

"Spiseforstyrelse?!"

Hej Trine
jeg har en dejlig datter som jeg frygter har en spiseforstyrrelse. Jeg har ingen erfaringer med spiseforstyrrelser og jeg har heller aldrig hørt at så små børn kunne have nogen og måske er det ikke det...
Hun havde problemer med amning fra hun blev født. En modvilje mod at få noget i munden fra start af. Det var først da hun skulle begynde at spise at hun blev glad for brystet - men hun begyndte slet ikke rigtig på at spise som hun skulle. Da hun var omkring otte måneder lå hun i 3% tyndeste baby gruppen. Hun blev ellers født med høj vægt på næsten fire kilo. Dengang friammede jeg endnu. Det stoppede jeg først med for tre måneder siden. Det vil sige at jeg i en lang periode både gav hende bryst og mad. Så meget som muligt. Da jeg holdt op med at amme hende om dagen begyndte hun at spise lidt mere. Da jeg holdt op med at amme hende om natten for et par måneder siden begyndte hun at sove bedre. Hun ammer stadig om morgenen. Hun er nu i 18% tyndeste baby gruppen og lægen håber at hun vil vokse fra vægtproblemet men det er stadig ofte en kamp at få hende til at spise - og hun spiser mindre end andre børn.
Hvad jeg gerne vil vide er om der er noget jeg kan gøre for at få hende til at spise mere?
Hun kan godt lide meget forskellig mad der smager af noget men hun mister hurtigt interessen. For omkring en måneds tid siden fandt vi ud af at hun spiser bedre hvis hun ser TV imens hun spiser. Vi har så ikke noget TV men lader hende nu se baby underholdning på computeren for at få hende til at spise. Det har hjulpet med vægten siden vi er begyndt på det - men det løser jo ikke i virkeligheden problemet - som er at hun ikke vil spise nok medmindre man tager hendes opmærksomhed væk fra at hun spiser.
Den anden del af problemet er at jeg er bange og ked af det når hun i perioder slet ikke vil spise og hun derfor taber sig.
Og at det ødelægger vores familie måltider at hun skal se computer for at spise ordenligt.
Yderligere føler min mand sig belastet når jeg bliver bekymret og ked af det - fordi han selv også er bange og ikke vil have at vi taler problemet større end det er. Jeg vil også gerne lade være med at bekymre mig og jeg ville rigtig gerne have at der slet ikke er noget problem... men jeg synes ikke det er let de dage hvor hun ikke spiser. Jeg holder de tunge følelser væk omkring hende - men når hun er lagt til at sove kan jeg godt være ked af det og have brug for at tale om det - og det er meget belastende for ham.
Hun kom først i vuggestue da hun var et år og jeg måtte tilbage til mit studie. Men det første semester var hun kun i vuggestuen et par timer af gangen. Hun virker glad for sin vuggestue men hun spiser ikke fantastisk godt dernede. Hun spiser bedst med mig men kan også godt spise ok med sin far eller med sine kusiner. Generelt spiser hun bedre end hun har gjort. Jeg håber rigtig meget at hun er ved at vokse fra det. På alle andre områder blomstre hun og vi har det sjovt og dejligt. Hun har altid været en aktiv og intelligent og sjov lille størrelse - jeg ville bare ønske jeg havde et par kilo mere af hende.
Har du nogen gode råd? Kan jeg få hjælp til hendes spise vaner et eller andet sted? Jeg ville meget gerne af med computer vanen - men selvfølgelig ikke på bekostning af hendes helbred.
Hvordan kan jeg bedre lade være med at bekymre mig? Jeg ved jo at det ikke hjælper noget så jeg spiler min tid og mine følelser på den måde og gør en svær situation værre for mig selv og for min mand. Det ved jeg.
Mvh
Annesol

Trines svar

Kære AnneSol
Jeg forstår godt du er bekymret, og bliver ulykkelig, når din lille pige ikke vil spise. Det lyder også meget opslidende og hårdt. Spiseforstyrelser rammer desværre yngre og yngre børn og unge, og om din datter har en spiseforstyrelse har jeg vanskeligt ved at svare på.

Jeg tænker, at lægen ville gøre noget aktivt, hvis der foralvor var fare for at dit barn var sygt.

Du skriver ikke, hvor gammel hun er, men jeg fornemmer, at det er et barn i vuggestuealderen. Og defor kan hun sidde selv i høj stol, og har styr på sine bevægelser. Jeg foreslår derfor at I slukke for computeren og sætter jer hen til bordet. Forsøg at gøre stemningen hyggelig ved bordet, for jer alle tre, prøv at koncentrere dig om at I er tre og ikke kun to voksne med et barn der ikke vil spise. Fjern fokus fra det. Giv hende en tallerken der kan tåle at komme på gulvet og servér noget af det du ved hun holder af. Og lad hende så selv sidde lidt med det. Jeg kan huske, hvordan min egen datter - der bestem ikke var en gourmet eller ædedolk, faktisk nød det - nød at sidde og gratte med det. Det sviner helt vildt, men hun vil nyde det:-)

Og så fokusér på også at få talt med din mand ved bordet. Så jeres datter ikke inddirekte fornemmer at alt drejer sig om det mad og hende. Selvom I ikke skændes højlydt, så fornemmer hun nok en trykket stemning.

Hvis hun ellers virker som en glad og nysgerrig pige, så tror jeg ikke du behøver at frygte spisevægring på nuværende tidspunkt. Jeg forstår godt dit problem, og bliver det ikke bedre foreslår jeg dig, at du banker i bordet og kræver noget hjælp fra sundhedsplejeske eller læge. Det er meningen det skal være en skøn tid både for din mand og dig og ikke mindst for hende.

Skriv endelig igen, hvis du har kommentarer eller spørgsmål. Jeg ønsker jer det bedste.

Kh Trine

Trine tilbyder individuel terapi, parterapi - sorgbearbejdelse. Supervision samt coaching.

Se Trines hjemmeside: TrineDahl.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. februar 2009

3rollinger

Der er altsaa bare nogen der er gode til at multitaske. Amme og have sex samtidig.

He he, nej, bare en lille joke. Haaber ikke jeg stoeder nogen.

Anmeld

19. februar 2009

Rasmine

Fy for pokker.
Kan da godt ske et barn på 2 måneder ikke "opdager" noget.
Men hvor er det dog vammelt!

Mette - forarget

Anmeld

19. februar 2009

Mie A

Mebach skriver:

Fy for pokker.
Kan da godt ske et barn på 2 måneder ikke "opdager" noget.
Men hvor er det dog vammelt!

Mette - forarget

Hvad er du forarget over??

Anmeld

19. februar 2009

Rasmine

Mie A skriver:

Hvad er du forarget over??

Ja, det der står.
At have sex, mens man ammer.
Kan godt ske jeg er en oldie på det område, synes bare det er fælt

Anmeld

19. februar 2009

Mie A

Blondie - hun har jo ikke sex samtidig med at hun ammer

- Det var så et svar til dig mebach... glemte lige citeringen...

Anmeld

19. februar 2009

Rasmine

Mie A skriver:

Blondie - hun har jo ikke sex samtidig med at hun ammer

- Det var så et svar til dig mebach... glemte lige citeringen...

Blondie selv, Mie.
læs det lige igen: der står, (and I quote

"jeg er førstegangs fødende vil høre om da sker noget når man har dyrket sex imens man ammer jeg har et barn på 2 mdr"

Anmeld

19. februar 2009

charlottekri

jeg læser det som om at hun gerne vil vide om hun kan blive gravid når hun nu ammer... der er jo nogle rygter der siger at amning virker som prævension... Sådan kan man jo også misforstå en tekst....

Anmeld

19. februar 2009

Rasmine

charlottekri skriver:

jeg læser det som om at hun gerne vil vide om hun kan blive gravid når hun nu ammer... der er jo nogle rygter der siger at amning virker som prævension... Sådan kan man jo også misforstå en tekst....

Haha, ja, det er vel et spørgsmål om hvordan man tolker det.
Er nu lidt glad for jeg ikke er den eneste som har læst det som om de har sex imens hun ammer (Trine gjorde det også lidt)

Men der er nu nok nogen derude i det ganske land som gør det.

Hver mand, sin lyst

Anmeld

19. februar 2009

Pia.

hun dyrker da ikke sex samtidig med hun ammer - hun spørg bare om hun kan dyrke sex imens hun ammer ikke samtidig med...

*GGG* - må man spise hvidløg imens man ammer - kunne der også havde stået - så sidder hun jo ikke med barnet ved babsen og spiser hvidløg ...

GRINER... skøre tøser...

Knus Pia.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.