STN skriver:
Det lyder egentlig meget rationelt, på en måde - sådan rent "urinstinkt-mæssigt"...
Så skal man, ifølge den artikel dér, lade sine børn sove inde hos sig, eller hvordan..? (Sorry, har ikke lige kigget artiklen igennem
)
Skaber man nogle indre konflikter hos barnet, hvis man "tvinger" barnet til, at sove alene...?
Jeg tænker det egentlig ikke som at der er noget man "skal gøre", men mere at det er en rigtig sund tanke at have i baghovedet når man i perioder har børn der ikke vil sove selv.
Der er kæmpe forskel på børn - og på familier som helhed. Nogle børn sover klart bedst alene, og nogle forældre har svært ved at få søvn hvis de sover sammen med deres børn, og i en familie skal der efter min mening være plads til alle.
Jeg bliver bare ofte lidt ked af det når jeg hører om folk der praktiserer "God nat og sov godt", eller som insisterer på at deres børn "prøver grænser af" når de i perioder ikke putter sig artigt ned når der er sagt godnat.
For mig giver det rigtig god mening at overveje at barnet måske reelt bliver utrygt eller måske endda bange når det er alene. For små børn resulterer det måske i gråd, og for større børn i at man skal ind og sige godnat 35 gange. Jeg kan i hvert fald tydeligt mærke på mine egne børn at deres kalden om aftenen ikke handler om at de er tørstige eller har glemt noget - det handler om at de skal bekræftes i at jeg stadig er der når de har brug for mig og at jeg hører dem når de kalder.
Det betyder for mig at se ikke at man gør noget galt hvis man insisterer på at barnet skal sove på eget værelse, til gengæld kan det være at man skal anerkende barnets utryghed, og acceptere at der kan være perioder hvor man ikke bare kan sige "godnat" og gå sin vej.
Sådan rent praktisk har det herhjemme betydet at vi har accepteret at vores børn i perioder har brug for at vi er tæt på dem når de skal sove. Enten at vi lige sidder inde på deres værelse (typisk i et hjørne så man kan spille WF på mobilen mens de putter), eller at vi pusler rundt med et eller andet ovenpå så de kan høre at vi er der.
Og så har vi lagt vægt på at der ALTID er plads til børnene i vores soveværelse når de har brug for det. Vores ældste kommer typisk ind til os hver nat, mens lillebror gerne sover igennem i egen seng og så kommer ind og hopper hos os om morgenen :-)