"Med et godt kamera, kan alle tage gode billeder"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. november 2011

SussieThyssen

Dinna88 skriver:

Hehe, han lyder ellers til at have været en optimistisk mand med gåpåmod! Men ja - det er nuvel et godt bevis på, at det hele ikke er så lige til, selvom det måske ser sådan ud - og selvom det er fristende at tro det. Og hvor er det ærgeligt, at så mange af dem er ubrugelige!

Det med, at du i sidste ende faktisk tog bedre billeder med dit P&S kamera, er hvad jeg plejer at sige til folk, når de spørger om vejledning til køb af spejlrefleks - vil man have et spejlrefleks, så ved man i hvert fald hvilket mærke man går efter, hvis man kender noget til det. Men jeg anbefaler altid folk at tænke over det med lys og horisont - gør man det, så er det starten på ganske glimrende billeder med et kamera til under 1000 kr.

Hvem der end får lov til at overtage kameraet er heldig! Jeg ville gerne have fingrene i sådan et, men "nøjes" med mit alm. kamera fra 1960'erne

Ja du har så eveigt ret...han var utroligt optimistisk.

LOL det svarer jo lidt til at man tror man vil skabe en karierre som operasanger, men liiiige mangler stemmen

Nogle af de bedste billeder jeg endnu har set, er som regel taget med forholdsvis billige camera'er, såe...det handler jo om at kende sit udstyr...helt sikkert.

Det er med den slags tror jeg som med musikintrumenter...de der lyder bedst er de helt gamle.
Intet kan slå lyden af en Fender-bas eller en Stradivarius.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. november 2011

Dinna88

Selvfølgelig kan man ikke bare tage gode billeder fordi man har et godt kamera !! Man kan da sagtens være heldig at få et rigtig godt billede ved at bruge auto, man autoen ved jo ikke det hele  Men synes også der er stor forskel på hvad et godt billede er...-er det den tekniske kvalitet eller motivet man vurderer ?!?

Jeg har netop købt et Nikon D3100 og kører pt på auto....-hvilket irriterer mig grænseløst, men har simpelthen ikke tid til at fordybe mig og sætte mig ordentligt ind i det - LIGENU, men tro mig, det kommer - for jeg vil bare tage perfekte billeder og kunne bruge det mit kamera kan. Synes selv jeg har okay styr på at få nogle fede motiver i kameraet, men det tekniske halter !!

//Mette

I et godt billede er der taget hensyn til alt: opstilling, motiv, lys, kontraster, horisont, tekniske virkemidler gemt i billeder osv. Og et godt billede er ikke bare sådan lidt at tage. Men som du siger; autofunktionen ved ikke alt.

Jeg vil foreslå dig at droppe auto, og bruge A. Der ændrer du lys selv, og når du gør det, ændrer den lukketiden for dig ( S )  Det er nemt at bruge A-funktionen. Hvis du vil have fif skriver du bare. bruger selv Nikon. 

Anmeld

15. november 2011

Dinna88

SussieThyssen skriver:

Ja du har så eveigt ret...han var utroligt optimistisk.

LOL det svarer jo lidt til at man tror man vil skabe en karierre som operasanger, men liiiige mangler stemmen

Nogle af de bedste billeder jeg endnu har set, er som regel taget med forholdsvis billige camera'er, såe...det handler jo om at kende sit udstyr...helt sikkert.

Det er med den slags tror jeg som med musikintrumenter...de der lyder bedst er de helt gamle.
Intet kan slå lyden af en Fender-bas eller en Stradivarius.

Haha
Ja, ved du hvad, det er en god sammenligning!

Jeg startede ud med at fotografere med mit P&S kamera.. Og de billeder er lige så gode som dem jeg tog i starten, med mit spejlrefleks, fra den tid hvor jeg ikke kendte til kameraet, som jeg gør i dag. Det er 100 % om at kende sit udstyr

Jeg er SÅ enig med dig mht. lyden, men jeg må nu indrømme at teknologien i kameraer er noget bedre i dag Det er selvfølgelig super lækkert at fotografere med det gamle kamera, men jeg elsker nu den "frihed" jeg har i forhold til det teknologiske. Mulighederne er MEGET større med det nye  

Anmeld

15. november 2011

MKBP

Profilbillede for MKBP
Dinna88 skriver:

I et godt billede er der taget hensyn til alt: opstilling, motiv, lys, kontraster, horisont, tekniske virkemidler gemt i billeder osv. Og et godt billede er ikke bare sådan lidt at tage. Men som du siger; autofunktionen ved ikke alt.

Jeg vil foreslå dig at droppe auto, og bruge A. Der ændrer du lys selv, og når du gør det, ændrer den lukketiden for dig ( S )  Det er nemt at bruge A-funktionen. Hvis du vil have fif skriver du bare. bruger selv Nikon. 

Det vil jeg prøve !! Har en gammel bekendt som sender mig "foto-opgaver" i ny og næ  Det er meget sjovt, - og så kommentarer han billederne bag efter !

//Mette

Anmeld

15. november 2011

Dinna88

MKBP skriver:

Det vil jeg prøve !! Har en gammel bekendt som sender mig "foto-opgaver" i ny og næ  Det er meget sjovt, - og så kommentarer han billederne bag efter !

//Mette

- det lyder da fedt Jeg var selv på meget bar bund mht. det tekniske ved spejlrefleks, men stod på egne ben. Havde ingen til at hjælp mig. Den første aften kunne jeg ikke få det til at fungere - havde stilt fokus på manuel - er du VIMMER, jeg følte mig dum! Men efter 2-3 mdr kunne jeg en del fordi jeg arbejde hårdt for det.

Har netop i dag læst, læst, læst om at tage silhouetbilleder. Det kræver dælme noget arbejde, at tage billeder

Anmeld

15. november 2011

MKBP

Profilbillede for MKBP
Dinna88 skriver:

- det lyder da fedt Jeg var selv på meget bar bund mht. det tekniske ved spejlrefleks, men stod på egne ben. Havde ingen til at hjælp mig. Den første aften kunne jeg ikke få det til at fungere - havde stilt fokus på manuel - er du VIMMER, jeg følte mig dum! Men efter 2-3 mdr kunne jeg en del fordi jeg arbejde hårdt for det.

Har netop i dag læst, læst, læst om at tage silhouetbilleder. Det kræver dælme noget arbejde, at tage billeder

Helt bestemt - og den tid mangler jeg desværre pt  Har tænkt at når vi i juledagene skal ud og besøge og hygge hos folk, at jeg så kan snige mig væk med mit kamera og brugs-forvirringen og nørde lidt - så kan de andre passe lillepigen

Anmeld

15. november 2011

Dinna88

MKBP skriver:

Helt bestemt - og den tid mangler jeg desværre pt  Har tænkt at når vi i juledagene skal ud og besøge og hygge hos folk, at jeg så kan snige mig væk med mit kamera og brugs-forvirringen og nørde lidt - så kan de andre passe lillepigen

Hehe, lækkert! 

Nogle af de ting du kan starte med er:

ISO, blænde og lukketid. Og så skal du læse lidt om soft light - det er midlet til lækkert lys på billeder, et blitz eller et lysstærkt objektiv er nødvendig, fordi den indbyggede blitz er umulig. Jeg valgte et lysstærkt objektiv! Er det 18-55 objektivet der var med? Jeg vil anbefale dig at få et telezoom engang - kitobjektivet, det der var med i pakken, er ikke meget zoom værd  

Anmeld

15. november 2011

SussieThyssen

Dinna88 skriver:

Haha
Ja, ved du hvad, det er en god sammenligning!

Jeg startede ud med at fotografere med mit P&S kamera.. Og de billeder er lige så gode som dem jeg tog i starten, med mit spejlrefleks, fra den tid hvor jeg ikke kendte til kameraet, som jeg gør i dag. Det er 100 % om at kende sit udstyr

Jeg er SÅ enig med dig mht. lyden, men jeg må nu indrømme at teknologien i kameraer er noget bedre i dag Det er selvfølgelig super lækkert at fotografere med det gamle kamera, men jeg elsker nu den "frihed" jeg har i forhold til det teknologiske. Mulighederne er MEGET større med det nye  

Jamen ingen tvivl om det..men du ved...ja det er godt med cd'er med musik, men lyden er flad i forhold til lyden fra en gammel LP.
Det samme med fx motorcykler, ja det er supersejt med alle de tekniske detaljer og farten, mageligheden osv på de nye toptunede modeller, men en Harley..den kan bare ikke slås på nogen måde..DET er en RIGTIG motorcykel.

Det er også dejligt med nye computerspil, men jeg må indrømme at intet slår de gamle osv osv.
Somme tider er noget af det første nu engang det bedste fordi det var det enkleste.

Anmeld

16. november 2011

Kløver

Dinna88 skriver:

Jeg er SÅ glad for at høre, at du er enig. Og du har ret - det tekniske er ikke det afgørende. Lys osv ER vigtigt, men det skal kombineres med øje for billedet - netop det med horisonten, det gyldne snit, at billedet er symmetrisk! At man tager gode billeder på auto kan ske for alle - men ens kamera er ikke perfekt, og derfor kunne jeg f.eks. ikke tage efterårsbilleder på auto, jeg måtte ind og finde blænden osv. 

Min svigerfar lyder som din far. Han ved nok egentlig lige så meget som jeg, men hans billeder er middelmådige - altså; kameraet gør det for ham. Han bruger autofunktionen 99 % af tiden. 

Det gør bare skide ondt, ikke at få credit for det man brænder, og arbejder hårdt for 

KAn jeg godt forstå. Uanset om man ved meget eller ej, kræver det både viden om kamera og hvordan man tager billeder for at få super gode billeder. OG så vil man da selvfølgelig ikke bagatelliseres, for alt det arbejde man har lagt i det.
Hver måned får vi taget billeder af vores søn ved en fotograf, og de bliver super gode. Min stedmor vrisser af vores valg, og nedgør billederne, for det kunne man jo have gjort lige så godt derhjemme, og det kan jeg kun sige nej til. Derudover fik de de 1 månedsbillede som vi havde valgt i scepia, den rød/brune nuance, det blev nedgjort og fotografen burde have valgt den sort hvide hvor jeg sagde vi selv havde valgt den anden og li fortryder det ikke. KAn ikke se nogles behov for at nedgøre eller bagatellisere, siger ikke folk ikke må have eller ytre en mening, men er det kun kritik og negativt man lukker ud, hvorfor har man så, så stort du behov for at pige det, når man kun træder på andre ved at gøre det. Suk

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.