"Med et godt kamera, kan alle tage gode billeder"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.613 visninger
18 svar
0 synes godt om
15. november 2011

Dinna88

er kommentaren jegg GANG PÅ GANG får smidt i hovedet af min bror.. Han mener ikke, at der er noget særligt bag mine billeder, fordi mit kamera gør det for mig. Vi har lige nu diskissionen over facebook, fordi jeg gav ham lov til at vise mine efterårsbilleder til sine venner fra udlandet.. 

Her er samtalen

Min bror:

Jeg har smidt nogle af dine efterårsbilleder op


Mig:
ja det har jeg set
du skal ikke taget credit for dem!

Min bror 
jo!
Jeg har redigeret nogle af dem! Enhver kan knipse et billede, men en sand mester finder det helt rigtige filter

Mig: 
haha.. Hvor er du lam. Du ville slet ikke kunne tage de billeder jeg har taget der, med mit kamera.

 Min bror:
du er kun sur fordi du ikke har billed behandlings software

Mig: 
Det har jeg da. Jeg har photoshop. Men jeg er faktisk seriøs - du ville ikke kunne tage de billeder. De er ikke taget med autofunktionen - du ville ikke ane hvordan du skulle gøre. Autofunktionene lod nemlig for meget lys komme ind på de billeder jeg prøvede med den, så de blev totalt overbelyst.

Min bror:
Jeg kan sq da bare læse manualen

Mig: 
Nej.. Eksempel: Du aner ikke hvad ISO er. Og det står der ikke i manualen. I manualen står der HVOR du ændrer ISOen.

Min bror:
Jeg kan læse noget andet end manualen, der fortæller mig det

Mig: 
Men du ville ikke ane at der er noget der hedder ISO
Du er vist en af dem der tror, at man kan tage gode billeder, bare fordi man har et godt kamera.... Andreas' fars har kostet omkring 10.000 - og han tager flere dårlige end han tager gode billeder <img src=" />
 
----

det irriterer mig så grusomt... Jeg har kæmpet med videoer på nettet, vejledninger m.m. for at komme dertil hvor jeg er i dag, men det ser han bare slet ikke. Jeg må ærligt indrømme, at jeg NEMT kan se når folk herinde og på andre sider, har et spejlrefleks - særligt fordi billerne  måske ikke er direkte dårlige, men de er ikke spejlreflekskameraer værdige. Og det er synd og skam - og jeg H A D E R de tanker folk har om, at spejlreflekskameraer automatisk giver gode billeder - det gør de ikke. Derfor anbefaler jeg ALDRIG personer spejlreflekskameraer, medmindre de går op i fotografering..... Åha.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. november 2011

Kløver

JA ja, selvfølgelig kan man det, pft. Gu kan man ej, jeg tager ok fine billeder, på auto men man får gode billeder ved at vide mange ting og gøre ting anderledes. SÅ jeg giver dig klart ret, dog er viden ikke lig med gode billeder, min far ved en masse og skal konstant høre om ISO tal, hvidbalancekort osv selvom jeg ikke er interesseret i de timelange foredrag, og trods det. Tager han langt fra gode billeder, Han har kommet til at slette vigtige billeder, flere gange når Han har taget billeder af os i familien, var der 3 cm luft over hovedet, og manglede halvdelen af min liggende babysøn i dåbskjolen fordi det Var vigtigere mit hoved var i midten. SÅ nej, det er ikke bare lige at lave gode billeder, ej heller at redigere. Kan nemt blive over redigering, så man ser helt forkert ud.

Anmeld

15. november 2011

Dinna88

Maja84 skriver:

JA ja, selvfølgelig kan man det, pft. Gu kan man ej, jeg tager ok fine billeder, på auto men man får gode billeder ved at vide mange ting og gøre ting anderledes. SÅ jeg giver dig klart ret, dog er viden ikke lig med gode billeder, min far ved en masse og skal konstant høre om ISO tal, hvidbalancekort osv selvom jeg ikke er interesseret i de timelange foredrag, og trods det. Tager han langt fra gode billeder, Han har kommet til at slette vigtige billeder, flere gange når Han har taget billeder af os i familien, var der 3 cm luft over hovedet, og manglede halvdelen af min liggende babysøn i dåbskjolen fordi det Var vigtigere mit hoved var i midten. SÅ nej, det er ikke bare lige at lave gode billeder, ej heller at redigere. Kan nemt blive over redigering, så man ser helt forkert ud.



 

Jeg er SÅ glad for at høre, at du er enig. Og du har ret - det tekniske er ikke det afgørende. Lys osv ER vigtigt, men det skal kombineres med øje for billedet - netop det med horisonten, det gyldne snit, at billedet er symmetrisk! At man tager gode billeder på auto kan ske for alle - men ens kamera er ikke perfekt, og derfor kunne jeg f.eks. ikke tage efterårsbilleder på auto, jeg måtte ind og finde blænden osv. 

Min svigerfar lyder som din far. Han ved nok egentlig lige så meget som jeg, men hans billeder er middelmådige - altså; kameraet gør det for ham. Han bruger autofunktionen 99 % af tiden. 

Det gør bare skide ondt, ikke at få credit for det man brænder, og arbejder hårdt for 

Anmeld

15. november 2011

SussieThyssen

Hehe.

Mine ungers far mente at han bare skulle være verdens bedste fotograf, så han købte et sindsygt dyrt spejlreflekscamera formedelst 20.000 kr i 1980'erne + jeg ved ikke hvor meget udstyr.

Gennem vores år sammen brugte han skam sit camera flittigt, med det resutat, at da han døde fik jeg hele arsenalet af billeder og har nu  3 dybe kæmpeskuffer med billeder, hvoraf 9/10 er ubrugelige.
Hvad hjælper det når toppen af hovederne mangler, når motivet står ude i den ene side, når halvdelen er tågede etc etc.

Ikke for at fornærme hans minde, meeeen...jeg tog altså bedre billeder med mit lille billige ældgamle pocketcamera end han gjorde med sit super avancerede.
Så ja hvor har du ret

Nå nu havde han mange dejlige timer med sit udstyr, så det er ham vel ondt, især i betragtning af at han skulle herfra så tidligt i sit liv som han gjorde.
Og hans camera ligger solidt i mit skrivebord i sin taske, vel passet på..så må vi se om en af ungerne en dag bliver klar til at overtage det, for ingen tvivl om, at det rent faktisk er et super camera stadigvæk, for den der kan bruge sådan et.


Kærligst
Sussie

Anmeld

15. november 2011

MKBP

Profilbillede for MKBP
SussieThyssen skriver:

Hehe.

Mine ungers far mente at han bare skulle være verdens bedste fotograf, så han købte et sindsygt dyrt spejlreflekscamera formedelst 20.000 kr i 1980'erne + jeg ved ikke hvor meget udstyr.

Gennem vores år sammen brugte han skam sit camera flittigt, med det resutat, at da han døde fik jeg hele arsenalet af billeder og har nu  3 dybe kæmpeskuffer med billeder, hvoraf 9/10 er ubrugelige.
Hvad hjælper det når toppen af hovederne mangler, når motivet står ude i den ene side, når halvdelen er tågede etc etc.

Ikke for at fornærme hans minde, meeeen...jeg tog altså bedre billeder med mit lille billige ældgamle pocketcamera end han gjorde med sit super avancerede.
Så ja hvor har du ret

Nå nu havde han mange dejlige timer med sit udstyr, så det er ham vel ondt, især i betragtning af at han skulle herfra så tidligt i sit liv som han gjorde.
Og hans camera ligger solidt i mit skrivebord i sin taske, vel passet på..så må vi se om en af ungerne en dag bliver klar til at overtage det, for ingen tvivl om, at det rent faktisk er et super camera stadigvæk, for den der kan bruge sådan et.


Kærligst
Sussie



Medmindre det er meningen  Kunne jo også være for at give billederne mere "kant" !

//Mette

Anmeld

15. november 2011

Wimmie

Dinna88 skriver:

er kommentaren jegg GANG PÅ GANG får smidt i hovedet af min bror.. Han mener ikke, at der er noget særligt bag mine billeder, fordi mit kamera gør det for mig. Vi har lige nu diskissionen over facebook, fordi jeg gav ham lov til at vise mine efterårsbilleder til sine venner fra udlandet.. 

Her er samtalen

Min bror:

Jeg har smidt nogle af dine efterårsbilleder op


Mig:
ja det har jeg set
du skal ikke taget credit for dem!

Min bror 
jo!
Jeg har redigeret nogle af dem! Enhver kan knipse et billede, men en sand mester finder det helt rigtige filter

Mig: 
haha.. Hvor er du lam. Du ville slet ikke kunne tage de billeder jeg har taget der, med mit kamera.

 Min bror:
du er kun sur fordi du ikke har billed behandlings software

Mig: 
Det har jeg da. Jeg har photoshop. Men jeg er faktisk seriøs - du ville ikke kunne tage de billeder. De er ikke taget med autofunktionen - du ville ikke ane hvordan du skulle gøre. Autofunktionene lod nemlig for meget lys komme ind på de billeder jeg prøvede med den, så de blev totalt overbelyst.

Min bror:
Jeg kan sq da bare læse manualen

Mig: 
Nej.. Eksempel: Du aner ikke hvad ISO er. Og det står der ikke i manualen. I manualen står der HVOR du ændrer ISOen.

Min bror:
Jeg kan læse noget andet end manualen, der fortæller mig det

Mig: 
Men du ville ikke ane at der er noget der hedder ISO
Du er vist en af dem der tror, at man kan tage gode billeder, bare fordi man har et godt kamera.... Andreas' fars har kostet omkring 10.000 - og han tager flere dårlige end han tager gode billeder <img src=" />
 
----

det irriterer mig så grusomt... Jeg har kæmpet med videoer på nettet, vejledninger m.m. for at komme dertil hvor jeg er i dag, men det ser han bare slet ikke. Jeg må ærligt indrømme, at jeg NEMT kan se når folk herinde og på andre sider, har et spejlrefleks - særligt fordi billerne  måske ikke er direkte dårlige, men de er ikke spejlreflekskameraer værdige. Og det er synd og skam - og jeg H A D E R de tanker folk har om, at spejlreflekskameraer automatisk giver gode billeder - det gør de ikke. Derfor anbefaler jeg ALDRIG personer spejlreflekskameraer, medmindre de går op i fotografering..... Åha.


Du har så meget ret 

Man er virkelig nødt til at lære om lys, perspektiv osv. Hvad hjælper det at have et super dyrt kamera hvis billedet bliver sløret, overbelyst, for mørkt eller toppen af hovedet bliver kappet af.

Så er helt på din side 

Anmeld

15. november 2011

SussieThyssen

MKBP skriver:



Medmindre det er meningen  Kunne jo også være for at give billederne mere "kant" !

//Mette



ROFL

Anmeld

15. november 2011

Dinna88

SussieThyssen skriver:

Hehe.

Mine ungers far mente at han bare skulle være verdens bedste fotograf, så han købte et sindsygt dyrt spejlreflekscamera formedelst 20.000 kr i 1980'erne + jeg ved ikke hvor meget udstyr.

Gennem vores år sammen brugte han skam sit camera flittigt, med det resutat, at da han døde fik jeg hele arsenalet af billeder og har nu  3 dybe kæmpeskuffer med billeder, hvoraf 9/10 er ubrugelige.
Hvad hjælper det når toppen af hovederne mangler, når motivet står ude i den ene side, når halvdelen er tågede etc etc.

Ikke for at fornærme hans minde, meeeen...jeg tog altså bedre billeder med mit lille billige ældgamle pocketcamera end han gjorde med sit super avancerede.
Så ja hvor har du ret

Nå nu havde han mange dejlige timer med sit udstyr, så det er ham vel ondt, især i betragtning af at han skulle herfra så tidligt i sit liv som han gjorde.
Og hans camera ligger solidt i mit skrivebord i sin taske, vel passet på..så må vi se om en af ungerne en dag bliver klar til at overtage det, for ingen tvivl om, at det rent faktisk er et super camera stadigvæk, for den der kan bruge sådan et.


Kærligst
Sussie



Hehe, han lyder ellers til at have været en optimistisk mand med gåpåmod! Men ja - det er nuvel et godt bevis på, at det hele ikke er så lige til, selvom det måske ser sådan ud - og selvom det er fristende at tro det. Og hvor er det ærgeligt, at så mange af dem er ubrugelige!

Det med, at du i sidste ende faktisk tog bedre billeder med dit P&S kamera, er hvad jeg plejer at sige til folk, når de spørger om vejledning til køb af spejlrefleks - vil man have et spejlrefleks, så ved man i hvert fald hvilket mærke man går efter, hvis man kender noget til det. Men jeg anbefaler altid folk at tænke over det med lys og horisont - gør man det, så er det starten på ganske glimrende billeder med et kamera til under 1000 kr.

Hvem der end får lov til at overtage kameraet er heldig! Jeg ville gerne have fingrene i sådan et, men "nøjes" med mit alm. kamera fra 1960'erne

Anmeld

15. november 2011

Dinna88

Wimmie skriver:



Du har så meget ret 

Man er virkelig nødt til at lære om lys, perspektiv osv. Hvad hjælper det at have et super dyrt kamera hvis billedet bliver sløret, overbelyst, for mørkt eller toppen af hovedet bliver kappet af.

Så er helt på din side 



 dejligt med lidt opbakning! Jeg ser rigtig tit, at billeder er slørede samt mørke fordi blitzen går af, hvis der er liiiiiiiiiiiige tilstrækkeligt lys - men det lys er som regl ikke nok. Og så får man altså mørke billeder. 

Anmeld

15. november 2011

MKBP

Profilbillede for MKBP
Dinna88 skriver:

er kommentaren jegg GANG PÅ GANG får smidt i hovedet af min bror.. Han mener ikke, at der er noget særligt bag mine billeder, fordi mit kamera gør det for mig. Vi har lige nu diskissionen over facebook, fordi jeg gav ham lov til at vise mine efterårsbilleder til sine venner fra udlandet.. 

Her er samtalen

Min bror:

Jeg har smidt nogle af dine efterårsbilleder op


Mig:
ja det har jeg set
du skal ikke taget credit for dem!

Min bror 
jo!
Jeg har redigeret nogle af dem! Enhver kan knipse et billede, men en sand mester finder det helt rigtige filter

Mig: 
haha.. Hvor er du lam. Du ville slet ikke kunne tage de billeder jeg har taget der, med mit kamera.

 Min bror:
du er kun sur fordi du ikke har billed behandlings software

Mig: 
Det har jeg da. Jeg har photoshop. Men jeg er faktisk seriøs - du ville ikke kunne tage de billeder. De er ikke taget med autofunktionen - du ville ikke ane hvordan du skulle gøre. Autofunktionene lod nemlig for meget lys komme ind på de billeder jeg prøvede med den, så de blev totalt overbelyst.

Min bror:
Jeg kan sq da bare læse manualen

Mig: 
Nej.. Eksempel: Du aner ikke hvad ISO er. Og det står der ikke i manualen. I manualen står der HVOR du ændrer ISOen.

Min bror:
Jeg kan læse noget andet end manualen, der fortæller mig det

Mig: 
Men du ville ikke ane at der er noget der hedder ISO
Du er vist en af dem der tror, at man kan tage gode billeder, bare fordi man har et godt kamera.... Andreas' fars har kostet omkring 10.000 - og han tager flere dårlige end han tager gode billeder <img src=" />
 
----

det irriterer mig så grusomt... Jeg har kæmpet med videoer på nettet, vejledninger m.m. for at komme dertil hvor jeg er i dag, men det ser han bare slet ikke. Jeg må ærligt indrømme, at jeg NEMT kan se når folk herinde og på andre sider, har et spejlrefleks - særligt fordi billerne  måske ikke er direkte dårlige, men de er ikke spejlreflekskameraer værdige. Og det er synd og skam - og jeg H A D E R de tanker folk har om, at spejlreflekskameraer automatisk giver gode billeder - det gør de ikke. Derfor anbefaler jeg ALDRIG personer spejlreflekskameraer, medmindre de går op i fotografering..... Åha.


Selvfølgelig kan man ikke bare tage gode billeder fordi man har et godt kamera !! Man kan da sagtens være heldig at få et rigtig godt billede ved at bruge auto, man autoen ved jo ikke det hele  Men synes også der er stor forskel på hvad et godt billede er...-er det den tekniske kvalitet eller motivet man vurderer ?!?

Jeg har netop købt et Nikon D3100 og kører pt på auto....-hvilket irriterer mig grænseløst, men har simpelthen ikke tid til at fordybe mig og sætte mig ordentligt ind i det - LIGENU, men tro mig, det kommer - for jeg vil bare tage perfekte billeder og kunne bruge det mit kamera kan. Synes selv jeg har okay styr på at få nogle fede motiver i kameraet, men det tekniske halter !!

//Mette

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.