Inspireret af en anden tråd/ Hold da fast O.O.....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

726 visninger
11 svar
0 synes godt om
9. november 2011

Sasja77

Hej med Jer alle,

Det her er vel egentlig ikke en debat mere bare en undring Vi har aldrig selv prøvet at have vores datter i dansk institution så jeg kender ikke alle regler osv omkring betaling af dette...MEN jeg synes det er vildt at det koster så meget at have sit barn i institution......Jeg har fanget at der er noget der hedder friplads og delvis friplads osv men sådan helt og almindelig fuld pris -den synes jeg godt nok er voldsom

Vi betaler i Malmø 1295 SEK (fuld pris) svarende til ca 1000 kr om måneden for en institutionsplads. Der er morgenmad , mellemmåltid, varm frokost og frugt med i denne pris. Det eneste vi selv skal have med er bleer....Dette er den højeste pris du kan betale. Barn nr 2 koster 700 SEK....hvis man altså har mere en et barn

Er det bare mig der synes at det er svimlende priser i DK???

Jeg er godt nok glad for at der er noget der så hedder hel eller delvis friplads på Jeres vegne!!

Ville ikke noget særligt med dette....ville nok bare af med min undring

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. november 2011

Frk. Himmelblå

Sasja77 skriver:

Hej med Jer alle,

Det her er vel egentlig ikke en debat mere bare en undring Vi har aldrig selv prøvet at have vores datter i dansk institution så jeg kender ikke alle regler osv omkring betaling af dette...MEN jeg synes det er vildt at det koster så meget at have sit barn i institution......Jeg har fanget at der er noget der hedder friplads og delvis friplads osv men sådan helt og almindelig fuld pris -den synes jeg godt nok er voldsom

Vi betaler i Malmø 1295 SEK (fuld pris) svarende til ca 1000 kr om måneden for en institutionsplads. Der er morgenmad , mellemmåltid, varm frokost og frugt med i denne pris. Det eneste vi selv skal have med er bleer....Dette er den højeste pris du kan betale. Barn nr 2 koster 700 SEK....hvis man altså har mere en et barn

Jeg er godt nok glad for at der er noget der så hedder hel eller delvis friplads på Jeres vegne!!

Ja, der er også mange, der kæmper med økonomien, kan du tro. Det er dyrt at have børn!

Ved ikke, hvordan det er i Sverige, men i DK kan børnepengene jo hjælpe lidt.. Det er ca. 4.200 hver tredje måned, så det er næsten halvdelen af udgifterne til institution.. Men børnepenge og institutionsbetaling har jo i bund og grund ikke noget med hinanden at gøre, da børnepengene blev indført som et kompromis, da man afskaffede børnefradraget.. Men de hjælper da på økonomien trods alt. 

Go Sverige! Super fedt med de priser, og helt ok, at man så selv sender bleer med, synes jeg 

Anmeld

9. november 2011

wamse

Jeg tænker, at der må være en årsag til forskellen. Jeg ved at der i Sverige ikke er nær så mange uddannede pædagoger inden for arbejdet med udviklingshæmmede, altså flere ufaglærte, og det kunne måske gøre sig gældende på det her her område? 

Noget må gøre forskellen, om det er løn eller en anden faktor, for det er ikke kvaliteten der er forskel på, med de normeringer vi har her hjemme.

Anmeld

9. november 2011

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Sasja77 skriver:

Hej med Jer alle,

Hold da op - det lyder dejligt billigt!
Men jeg tænker, har I så børnepenge i Sverige? Så vidt jeg har forstået, er børnepengene her i DK et tilskud til børnepasning og hvis man modregner kvartalsydelsen ud, så er det ikke så dyrt igen:

Vi giver ca. 3000 kr. om måneden for 1 dagplejeplads og 1 børnehaveplads = 9000 i kvartallet

Vi får 7600 i kvartallet i børnepenge

Altså betaler vi "selv" 1400 i kvartallet, hvilket giver ca. 467 kr om måneden for 2 pladser. Det er jo egentlig ikke så slemt?

Perosnligt så jeg måske hellere, at man droppede børnepengene og satte egenbetalingen til institutionspladser drastisk ned, men nu er det som det er, og har da heller intet imod de børnepenge

Anmeld

9. november 2011

Sasja77

Frk. Himmelblå skriver:

Ja, der er også mange, der kæmper med økonomien, kan du tro. Det er dyrt at have børn!

Ved ikke, hvordan det er i Sverige, men i DK kan børnepengene jo hjælpe lidt.. Det er ca. 4.200 hver tredje måned, så det er næsten halvdelen af udgifterne til institution.. Men børnepenge og institutionsbetaling har jo i bund og grund ikke noget med hinanden at gøre, da børnepengene blev indført som et kompromis, da man afskaffede børnefradraget.. Men de hjælper da på økonomien trods alt. 

Go Sverige! Super fedt med de priser, og helt ok, at man så selv sender bleer med, synes jeg 

Vi er også rigtig glade for hendes institution! Vi får den danske børnecheck da vi begge arbejder i danmark og betaler skat i DK. Sverige har også børnecheck og den er vist så vidt jeg ved omkring 500 kr lavere end vores...Og ja jeg klager heller ikke og tager gladeligt bleer med selv

Anmeld

9. november 2011

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Frk. Himmelblå skriver:

Ups, så tog jeg fejl Har bare læst i mange debatter, at de er til modregning i institutionspladsen, så det troede jeg

Anmeld

9. november 2011

Sasja77

wamse skriver:

Jeg tænker, at der må være en årsag til forskellen. Jeg ved at der i Sverige ikke er nær så mange uddannede pædagoger inden for arbejdet med udviklingshæmmede, altså flere ufaglærte, og det kunne måske gøre sig gældende på det her her område? 

Noget må gøre forskellen, om det er løn eller en anden faktor, for det er ikke kvaliteten der er forskel på, med de normeringer vi har her hjemme.

Ja det kan sagtens være at du har ret...Vi er heldige at alle i vores institution er uddannet eller ved at være færdiguddannet pædagoger. Der er 4 pædagoger til 20 børn og det synes jeg er OK...De mangler ikke opmærksomhed og bliver alle hørt virker det til. De gør det at de er begyndt at dele dem op i løbet af ugen så 10 af børnene er ude og lege om morgenen sammen med 2 af pædagogerne og de andre 10 er inde og hygge med 2 af pædagogerne og så bytter man rundt om eftermiddagen. Det gør de 3 af ugens dage og resten af ugen er alle børnene samlet. Det fungere mega godt og børnene er glade

Der er 4 stuer og mener kun at der er en enkelt stue hvor er der et par mere end 20 børn på... og så har de en KÆMPE grund på 5000 M2 med æblelund. Det er vel en natur børnehave uden at være skov eller udflytter børnehave  Den er i hvertilfælde dejlig..

Anmeld

9. november 2011

Frk. Himmelblå

cmks2007 skriver:

Ups, så tog jeg fejl Har bare læst i mange debatter, at de er til modregning i institutionspladsen, så det troede jeg

Jamen, det er også forvirrende det med den børnecheck. Men man afskaffede børnefradraget hårdt og brutalt, og så indførte man et fast beløb. Tror også, det var noget med, at et fradrag godt kan risikere ikke at komme børnene til gode, da de penge godt kan blive lidt væk i den samlede økonomi, og så er der lige pludselig ikke til en flyverdragt i oktober alligevel.. Men det er da klart en form for adfærdsregulering ikke at tiltro forældre det ansvar det er selv at styre sin økonomi. Lidt underligt, synes jeg, altså i princippet. I praksis fungerer det tilsyneladende meget godt.

Og man fratger heldigvis heller ikke familier med friplads deres børnepenge.  (Men det bliver ski nok snart indført i en eller anden sparerunde version 271 &nbsp

Anmeld

9. november 2011

Sasja77

cmks2007 skriver:

Hold da op - det lyder dejligt billigt!
Men jeg tænker, har I så børnepenge i Sverige? Så vidt jeg har forstået, er børnepengene her i DK et tilskud til børnepasning og hvis man modregner kvartalsydelsen ud, så er det ikke så dyrt igen:

Vi giver ca. 3000 kr. om måneden for 1 dagplejeplads og 1 børnehaveplads = 9000 i kvartallet

Vi får 7600 i kvartallet i børnepenge

Altså betaler vi "selv" 1400 i kvartallet, hvilket giver ca. 467 kr om måneden for 2 pladser. Det er jo egentlig ikke så slemt?

Perosnligt så jeg måske hellere, at man droppede børnepengene og satte egenbetalingen til institutionspladser drastisk ned, men nu er det som det er, og har da heller intet imod de børnepenge

Yep der er også børnepenge i Sverige. Jeg mener at den er lige knap 500 kr mindre end i Dk men jeg ved det ikke med sikkerhed. Vi får danske børnepenge da vi arbejder og betaler skat i DK

Anmeld

9. november 2011

Benjamins'mor

Synes også det er dyrt, men vi har så delvis friplads. Vores regning ville ved dagplejen han lige er blevet taget ud af, have set sådan ud. 2659 kr om måneden. Og vuggestue her hvor vi bor er vidst dyrere.

Tog ham ud af dagplejen, fordi jeg betalte delvis 1300 kr om måneden, men skulle selv have alt mad med til ham, selvom han godt må få rugbrød, grød osv,

Skulle selv have grød, frugtmos, mælke erstatning med, han fik aldrig rugbrød, og så kunne jeg ikke se hvorfor jeg skulle betale dagpleje hvis jeg alligevel skal betale en formue ved siden af.. - Sorry det er lidt forvirrende, men er ret dårlig til at formulere mig omkring sådan nogle ting.

Der var self. også nogle andre grunde til jeg tog ham ud, men det der var også en af dem.. Det skal lige siges, han fik næsten kun sutteflaske og pulver grød nede i dagplejen og han var næsten 10 mdr da jeg tog ham ud.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.