M (: skriver:
Er ked af, at du er kommet i denne situation, men da jeg i øjeblikket skriver mini-bachelor i dette emne, så har jeg lige lidt info:
Ifølge sundhedsloven er den praktiserende læge forpligtet til følgende, når en patient tager kontakt grundet en uønsket graviditet:
- At bekræfte graviditeten
- At give oplysninger om svangerskabsafbrydelse, og de risici indgrebet er forbundet med
- At oplyse om muligheden for bortadoption
- At give information om den bistand der tilbydes både under og efter svangerskabet
- At tilbyde samtale om præventionsmuligheder evt. i forbindelse med kontrolbesøg efter aborten
- At tilbyde støttesamtale efter aborten
Derudover henviser lægen dig til en forsamtale, hvor du vil blive scannet.
Scanningen foregår således, at sygeplejersken/lægen scanner dig med skærmen vinklet således, at du ikke kan se noget.
Efter scanningen vil sygeplejersken/lægen tale med dig om dine muligheder, og hvis du fortsat ønsker abort vil de (ligesom din praktiserende læge) forklare dig om fordele/ulemper ved at vælge hhv. medicinsk (anbefales indtil uge 8+0) og kirurgisk abort (anbefales efter uge 8+0-11+6).
Til sidst vil du formodentlig blive tilbudt betænkningstid og ellers vil de give dig en tid til at få foretaget indgrebet (medicinsk kan også igangsættes med det samme).
Hvor hurtigt forløbet foregår kommer naturligvis an på, hvor langt du er henne samt hvor afklaret du er.
Til sidst lige et
herfra, og held og lykke med den svære beslutning.
Det er en meget svær beslutning og særligt fordi den er taget på baggrund af ekstrem dårlig økonomi...
Jeg har været på p piller, men er i tvivl om hvor langt henne jeg er, da jeg havde en svag test for 1 mdr siden hvorefter min mens kom og jeg fortsatte mine p piller som vanligt.. Nu er den rigtig svag igen og jeg tænker at chancen for at jeg kan nå en medicinsk er rimelige da jeg sikkert kun er 4 uger henne.