"Dårlig ryg og graviditet"
Kære Sandie
Tak for dit brev, det lyder da som om du har haft rigeligt at
slås med i dit liv, og dramatiske også,
din stakkel, sikke meget du
har været igennem.
Du spørger helt konkret til din graviditet og fødsel, tillykke
med at du nu7 er blevet gravid. Jeg aner jo ikke hvad det præcis der er med din
ryg, hvad er det som er opereret væk, hvordan påvirker det dit helbhred, har du
nedsdat funktion med din ryg og så videre, og så videre. Det kan da slet ikke
udelukkes at du kan føde helt normalt, og at din graviditet kan forløbe uden
særlige besværligheder, og omvendt kan det da også være at der skal tages
særlige hensyn til dig, at du skal sygemeldes, hvem ved. Hvis jeg var dig ville
jeg kontakte det sted hvor du skal føde, få en konsultation hos den overlæge
der er på stedet, bede om at han/hun i samarbejde med de læger der har taget
sig af din ryg, finder frem til den bedste løsning for dig så du kan få den
bedst mulige graviditet og fødsel.
Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du hjertens velkommen
til at skrive igen, varme hilsner Charlotte, www.grumme.dk
Hej Charlotte....
Forbered dig på et laaangt brev...Jeg er en kvinde på 29 år ( 30 om små 2 uger)... Jeg har hele mit liv ønsket mig et barn... Min egen mor blev slået ihjel da jeg var 5 år gammel, og derfor altid drømt om, selv at blive mor en dag.. Og få det bånd, jeg aldrig selv har haft...
Da jeg var 17 år, til trods for p-piller blev jeg altså gravid... Da jeg var i 4 måned, blev barnet fjernet, da der var noget galt... Det tog meget hårdt på mig, og jeg har aldrig tilgivet mig selv, for ikke at få barnet alligevel...
Da jeg blev 19 år, mødte jeg en fyr, vi begyndte dyrke ubeskyttet sex, da vi begge gerne ville have et barn.. Men intet skete og vi begyndte til IUI. Men efter et par år og utalige forsøg senere, ødelagde det vores forhold, jeg ikke kunne skænke min partnet et barn...
Vi var ellers helt enige om navn - Marco. Kort tid efter mødte han en anden, og fik en dreng, der blev døbt Marco...Jeg var helt slået ud... Det skulle have været mit barn..
Nå, men så mødte jeg selv en ny, og efter et par år sammen, begyndte vi så til IUI, men blev kort tid efter sendt til Riget for begynde på IVF. Men flere år efter skete intet, og vi endte efter 6 år, med være blevet venner, grundet det hårde arbejde der ligger i at være igennem et sådan forløb i flere år... Vi sluttede som venner...
Så mødte jeg så en dejlig mand, som jeg kort tid efter blev gift med...Han har to dejlige drenge, som jeg bare elsker, ville ønske de var mine ( må man sige det)... Nå men så røg jeg på hospitalet, og skulle opereres.. Jeg blev opereret i medio august, men det gik galt...De fjernede en blodprob, og et stykke af min rygsøjle ( som ikke skulle fjernes)...
Få dage efter røg jeg på operationsbordet igen, denne gang fjernede de en diskusprolaps, og et stykke mere af min rygsøjle...
Jeg har efterfølgende haft mange smerter og komplikationer, og de frygter der stadig er noget galt med min ryg, men de kan ikke sende mig til MR scanniing, da jeg nu er gravid i 9 uge... Helt ubeskriveligt fantastisk... Jeg er så lykkelig....
MEN... Så var jeg oppe til lægen idag, for at få lavet en risiko for mit gravidiitets forløb idag... Jeg gik derfra meget bekymret og ked af det... Jeg beskriver nedenstående hvorfor...:
3 ting.:
1. Punkt: Han vil gerne have jeg bliver tidlig sygemeldt grundet graviditet. Han er bange for grundet ryggen og smerterne, at jeg vil overse/ignorere faresignaler vedr. grundet graviditeten, fordi jeg vil tro det er mine normale rygsmerter. Problemet er bare jeg har været sygemeldt i 3 måneder grundet ryggen, og er kun lige startet op på en delvis raskmelding. Jeg har fået af vide mellem linjerne fra ledelsen, at hvis jeg ikke er klar til arbejde fuldtid i uge 46, risikerere jeg opsigelse. Vi bleb gift i sommers, så jeg kan ikke søge kontanthjælp og er ikke medlem af -kasse..( dumt jeg ved det godt).... Så jeg har bare ikke den mulighed at gå på en ny sygemeling... Og vi kan ikke klare os på en indtægt, det er fuldstændig udelukket...
2. Punkt: Min læge sagde han ville have, jeg virkelig skulle overveje om jeg ville have en nakkefoldsscanning. Jeg har tidl. haft en depresion, som jeg fik da jeg mistede min elskede farmor. Det tog mig lang tid komme over, og den lurer stadig i baggrunden.. Han er derfor bange for, at hvis jeg får foretaget en NF, om det vil skabe flere bekymringer for mig, hvis jeg får af vide der kan være en risiko får noget negativt... At jeg vil komme til skade barnet mere med stress, end med ingen viden....
3. Punkt: Med hensyn til fødslen... Min mand har to drenge fra tidl. ægteskab. de er begge taget med kejsersnit. Min mand har derfor glædet sig tili en naturlig fødsel, og det samme har jeg. Men lægen fortalte så idag, at han er bange for grundet presseveer, at jeg ikke vil kunne presse nok, grundet ryggen. Og han derfor vil anbefale jeg tager en snak med min jordemoder,om et evt. planlagt kejsersnit.
Udover det er alle bekymret for grundet ryggen, hvordan min graviditet vil forløbe, både der hvor jeg går til genoptræning ( som jeg er blevet nødt til stoppe grundet smerter og træthed), læger og sygeplejerske...
Så alt i alt er denne ønske graviditet gået hen og blevet til en stor bekymring, både fysisk og psykisk....
Kan du ud fra ovenstående, komme med nogle gode råd eller vejledning til de forskellige punkter. Jeg tager gerne i mod råd/vejledning, om hvad du har af erfaringer...
Stort knus Sandie......
Charlottes svar
Kære Sandie
Tak for dit brev, det lyder da som om du har haft rigeligt at
slås med i dit liv, og dramatiske også,din stakkel, sikke meget du
har været igennem.
Du spørger helt konkret til din graviditet og fødsel, tillykke
med at du nu7 er blevet gravid. Jeg aner jo ikke hvad det præcis der er med din
ryg, hvad er det som er opereret væk, hvordan påvirker det dit helbhred, har du
nedsdat funktion med din ryg og så videre, og så videre. Det kan da slet ikke
udelukkes at du kan føde helt normalt, og at din graviditet kan forløbe uden
særlige besværligheder, og omvendt kan det da også være at der skal tages
særlige hensyn til dig, at du skal sygemeldes, hvem ved. Hvis jeg var dig ville
jeg kontakte det sted hvor du skal føde, få en konsultation hos den overlæge
der er på stedet, bede om at han/hun i samarbejde med de læger der har taget
sig af din ryg, finder frem til den bedste løsning for dig så du kan få den
bedst mulige graviditet og fødsel.
Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du hjertens velkommen
til at skrive igen,
varme hilsner Charlotte, www.grumme.dk
En kvinde/familie der mister et barn – hvad enten det sker før eller efter fødslen – bliver ramt af et tab der implicerer alle lag af personligheden, parforholdet og troen på fremtiden.Charlotte tilbyder at give erfaren og kvalificeret støtte til at bearbejde de vanskelige følelser der er knyttet til alle tab – og især når det er et barn man mister.
Se Charlottes hjemmeside: Grumme.dk