Lidt blandet spørgsmål :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. oktober 2011

piadas

Jeg har helt glemt at få svaret!

Ida (hun er 8 mdr. og 1 uge) spiser ca. følgende:

Kl. 7.15 Havregrød med et par teskefulde jordbærgrød og MME (ingen sukker og smør) blandet i

Kl. 8.15 Ammes

Sover ½ time ca. mellem kl. 9 og 9.30. Når hun vågner får hun nogle gange lidt frugt at gnave i (f.eks. et stykke melon), eller noget andet, hvis vi selv er ved at få morgenmad (hvilket vi tit er på det tidspunkt).

Kl. 11.15 Færdiggrød med frugt. Hun VIL bare ikke spise rugbrød. Når jeg kommer det ind i munden på hende, spytter hun det ud igen ligegyldig hvilken slags pålæg, der er på. Hun får også selv lov til at sidde med det (udover det jeg prøver at give hende), og så kommer hun det godt nok ind i munden, men spytter det så også ud igen, samler det op igen og kommer det tilbage i munden. Sådan fortsætter det, til det er så smuldret, at det er helt opløst, så jeg ikke kan komme det ind i munden på hende, så det er møgirriterende. Vi skal åbenbart kæmpe med det mad - heldigvis er det snart dagplejemoderen, der skal kæmpe med det! Men hun er jo ved at være så stor, så jeg har bestemt, at vi starter med rugbrød til frokost hver dag, og så får hun grød bagefter.

Nå, det blev vist til et længere sidespring! Tilbage på sporet!

Kl. 12 Sover hun så ca. et par timer.

Kl. 14.30 får hun f.eks. yogurt drysset med müsli eller havregryn + frugtmos + frugt i små stykker, som hun spiser, mens jeg mader hende med det andet. Her har vi igen det samme problem som med rugbrøden. Hun gider ikke spise f.eks. boller - det spytter hun også ud igen. Hun gider tildels godt gnave i en riskiks, og jeg havde også rimelig succes med den gratis thebolle, man kan få i Bilka. Det er som om det går bedre, hvis brød-delen er noget, hun selv kan gnave af og ikke mundrette bider. Det kører også fint, hvis jeg f.eks. skærer vindruer ud i små bidder (jeg deler en vindrue i 4). Dem vil hun også gerne spise.

Kl. 16-17 stykker ammer jeg hende

Kl. 17.30 Aftensmad - det vi får eller rester fra en anden dag, hvis vi ikke lige får noget, hun kan spise

Derefter ammer jeg hende et par gange, inden hun skal i seng ca. kl. 20.30

Hun vågner ikke så meget om natten længere, men sidste nat ammede jeg hende en enkelt gang. De kloge siger jo, at man godt kan lade være, men det er vist moderens dovenskab, der gør, at hun stadig bliver ammet!

Håber du kan bruge det til noget!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. oktober 2011

_-Kathrine-_

Rødhætte skriver:

Ved godt svaret var til Anne, men svare lige alligevel Ang rugbrød skal du ikke være så bange.. Jeg prøvet med bondebrød der var blødt op i mælk nogle dage, men her i dag kunne han nemt spise det uden det er blødt op.. Tror ikke man skal være så bange.. Forresten er det også mini stykker han får af gangen

Dejligt du også ville svare :-) det er virkeligt mit største mareridt at han får noget galt i halsen... Har fået at vide hvordan man skal gøre, hvis det skulle ske... Men jeg må prøve med noget blødt bondebrød

Anmeld

22. oktober 2011

_-Kathrine-_

AnneBJ skriver:

Hej Kathrine!

Jamen faktisk så snart han kunne sættes i højstolen. Han var vist 5,5 mdr. I starten skar jeg virkelig MINI stykker af rugbrødet, og det blev blødet op ved, at jeg hældte lidt vand på tallerknen når jeg havde smurt det.

En dag så jeg Jørn give Felix rugbrød. Det blev IKKE blødet op, og firkanterne var ikke MINI agtige på nogen måde. Det gik SÅ fint.....  (så nu er jeg også mere modig... gudskelov for fædre...)

Jeg er ikke bange for han bliver kvalt nej. Han kan ligeså vel få grød i den gale hals som et stykke rugbrød, og han har altid været rigtig god til at hoste det op igen hvis det skulle ske. Jeg har én gang være nødt til, at have ham op på armen, med hovedet ned osv., og banke ham blidt på ryggen mellem skulderbladene. Så kom det også op lige med det samme.

Jeg tænker lidt at uanset om han får rugbrød nu, eller når han er 8 mdr., så kan han få det i den gale hals og blive kvalt. Jo bedre (og tidligere) hovedkontrol de har, jo bedre er deres synkekontrol også, fordi passagen i halsen er ret "stabil". Så det er mest hvis han sidder og fjoller og læner sig bagover og til siderne som han har fundet ud af at han kan, at han kløjes lidt i det.. 

Jeg må prøve at bløde brødet op så... Han er jo hel tosset med øllebrød, så mon ikke sådan et par mini hapsere ville være sagen... Men det er virkelig min største frygt, at han skulle blive kvalt...
Tak for dit svar

Anmeld

23. oktober 2011

Sofia

Jeg giver tit Alfred kartofler, og jeg moser dem bare med en gaffel og så putter jeg noget sovs på eller hvad vi lige får til aften, jeg putter ikke mme i. Han er lidt over 7 mdr og sådan har jeg gjort længe. Jeg giver ham generelt bare det mad vi får, idag fik han noget pastasalat men der var en ret stærk pesto i så han var ikke så vild med det, derfor lavede jeg en risblanding med grønsager til ham istedet. Altså hvis han ikke vil have det vi spiser ( det vil han stort set altid) laver jeg noget andet til ham, en omgang øllebrød eller en rugbrødsmad.. Kan du ikke også gøre sådan? Bare se om William vil have det I får??

Mht. rugbrød, så spiser Alfred ca 3/4 af et stykke, og så er han mæt..

Anmeld

23. oktober 2011

Rødhætte

piadas skriver:

Jeg har helt glemt at få svaret!

Ida (hun er 8 mdr. og 1 uge) spiser ca. følgende:

Kl. 7.15 Havregrød med et par teskefulde jordbærgrød og MME (ingen sukker og smør) blandet i

Kl. 8.15 Ammes

Sover ½ time ca. mellem kl. 9 og 9.30. Når hun vågner får hun nogle gange lidt frugt at gnave i (f.eks. et stykke melon), eller noget andet, hvis vi selv er ved at få morgenmad (hvilket vi tit er på det tidspunkt).

Kl. 11.15 Færdiggrød med frugt. Hun VIL bare ikke spise rugbrød. Når jeg kommer det ind i munden på hende, spytter hun det ud igen ligegyldig hvilken slags pålæg, der er på. Hun får også selv lov til at sidde med det (udover det jeg prøver at give hende), og så kommer hun det godt nok ind i munden, men spytter det så også ud igen, samler det op igen og kommer det tilbage i munden. Sådan fortsætter det, til det er så smuldret, at det er helt opløst, så jeg ikke kan komme det ind i munden på hende, så det er møgirriterende. Vi skal åbenbart kæmpe med det mad - heldigvis er det snart dagplejemoderen, der skal kæmpe med det! Men hun er jo ved at være så stor, så jeg har bestemt, at vi starter med rugbrød til frokost hver dag, og så får hun grød bagefter.

Nå, det blev vist til et længere sidespring! Tilbage på sporet!

Kl. 12 Sover hun så ca. et par timer.

Kl. 14.30 får hun f.eks. yogurt drysset med müsli eller havregryn + frugtmos + frugt i små stykker, som hun spiser, mens jeg mader hende med det andet. Her har vi igen det samme problem som med rugbrøden. Hun gider ikke spise f.eks. boller - det spytter hun også ud igen. Hun gider tildels godt gnave i en riskiks, og jeg havde også rimelig succes med den gratis thebolle, man kan få i Bilka. Det er som om det går bedre, hvis brød-delen er noget, hun selv kan gnave af og ikke mundrette bider. Det kører også fint, hvis jeg f.eks. skærer vindruer ud i små bidder (jeg deler en vindrue i 4). Dem vil hun også gerne spise.

Kl. 16-17 stykker ammer jeg hende

Kl. 17.30 Aftensmad - det vi får eller rester fra en anden dag, hvis vi ikke lige får noget, hun kan spise

Derefter ammer jeg hende et par gange, inden hun skal i seng ca. kl. 20.30

Hun vågner ikke så meget om natten længere, men sidste nat ammede jeg hende en enkelt gang. De kloge siger jo, at man godt kan lade være, men det er vist moderens dovenskab, der gør, at hun stadig bliver ammet!

Håber du kan bruge det til noget!

Tak for svaret.. Dejligt at have lidt at sammenligne med. Jeg ved også godt at William burde undvære mad om natten, men jeg vil næsten gøre alt for ro ved den tid

Anmeld

23. oktober 2011

Rødhætte

Sofia skriver:

Jeg giver tit Alfred kartofler, og jeg moser dem bare med en gaffel og så putter jeg noget sovs på eller hvad vi lige får til aften, jeg putter ikke mme i. Han er lidt over 7 mdr og sådan har jeg gjort længe. Jeg giver ham generelt bare det mad vi får, idag fik han noget pastasalat men der var en ret stærk pesto i så han var ikke så vild med det, derfor lavede jeg en risblanding med grønsager til ham istedet. Altså hvis han ikke vil have det vi spiser ( det vil han stort set altid) laver jeg noget andet til ham, en omgang øllebrød eller en rugbrødsmad.. Kan du ikke også gøre sådan? Bare se om William vil have det I får??

Mht. rugbrød, så spiser Alfred ca 3/4 af et stykke, og så er han mæt..

Hej Sofia

Jeg har faktisk de sidset 2 dage prøvet at give ham af vores aftensmad. Det er godt nok noget nemmer, men troede bare de skulle være omkring 9 mdr inden de skulle have af vores.. Får Alfred MM/MME i løbet af dagen? 3/4 rugbrød er også cirka det William spiser og så kan der godt gå 4-5 timer inden han er sulten igen, så man skulle jo tror han blev mæt af det?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.