Lidt blandet spørgsmål :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.021 visninger
15 svar
0 synes godt om
20. oktober 2011

Rødhætte

Hej Piger

Så er det i dag 7 mdr siden jeg fødte min lille William - hold da op tiden flyver afsted Nu hvor han bliver ældre har jeg lige et par spørgsmål jeg håber I kan hjælpe mig med!

1) Hvornår må han begynde at spise af vores mad? Han får selvfølgelig alle mulige slags frugt, grønt og varieret kød og fisk. Men hvornår må han få kartoffelmos uden MME?

2) Hvor meget rugbrød skal han spise før det udgøre et måltid? (Han vil ikke have flaske i dagtimerne mere, så det kan jeg ikke tilbyde ham bagefter)..

3) Hvad spiser jeres små guldklumper i løbet af dagen?

Som mange af jer nok ved vågner William mange gange om natten.. Nu er jeg begyndt at tilbyde mælk igen og det giver ro, MEN det er jo en dårlig vane  Har I også haft en periode hvor de vil have mad igen om natten??

Undskyld det rodet indlæg

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. oktober 2011

Karina84

Rødhætte skriver:

Hej Piger

Så er det i dag 7 mdr siden jeg fødte min lille William - hold da op tiden flyver afsted Nu hvor han bliver ældre har jeg lige et par spørgsmål jeg håber I kan hjælpe mig med!

1) Hvornår må han begynde at spise af vores mad? Han får selvfølgelig alle mulige slags frugt, grønt og varieret kød og fisk. Men hvornår må han få kartoffelmos uden MME?

2) Hvor meget rugbrød skal han spise før det udgøre et måltid? (Han vil ikke have flaske i dagtimerne mere, så det kan jeg ikke tilbyde ham bagefter)..

Som mange af jer nok ved vågner William mange gange om natten.. Nu er jeg begyndt at tilbyde mælk igen og det giver ro, MEN det er jo en dårlig vane  Har I også haft en periode hvor de vil have mad igen om natten??

Hejsa

Min Sebastian er 7½ måned, så jeg ved ikke hvor meget jeg kan hjælpe, men...

1) vores SP siger han må få hvad vi spiser til aften, og jeg kommer ofte lidt sødmælk i kartoffelmosen. I går fik vi brændende kærlighed og der fik han altså bare vores mos og han elskede den!

Sp'en sagde at de må få 1½ dl. sødmælk om dagen op til de er 9mdr

2) ved det faktisk ikke, i går spiste han et halvl bondebrød og grød til middag, sagde min dagplejemor... Så det kommer vel også an på hvor sultne de er, og hvor meget de spiser af det.

3) Sebastian får først en flaske (typisk vågner han mellem kl.4 og 6), omkring kl.8 får han havregrød m. frugtmos/øllebrød, til formiddag/middag får han grød/rugbrød/evt en flaske (alt efter hvor lang en formiddagslur han tager), efter middagsluren får han en banan/youghurt/flaske alt efter hvor sulten han er, ved 6tiden spiser vi hvor han får kartoffeler m. kød, sauce og grøntsager (alt efter hvad skal ha) og så prøver jeg på at gi ham lidt flaske inden han skal sove, ellers får han ikke det mme han skal ha...

Puh det er sådan ca som vores dage ser ud... Det svinger lidt, og dagene ligner ikke altid hinanden

Anmeld

20. oktober 2011

AnneBJ

Rødhætte skriver:

Hej Piger

Tillykke med Williams 7 mdr.s dag!

Felix spiser af vores mad hvis det er egnet... Han er SÅ nysgerrig, så han sidder og skriger hvis ikke han må smage. Derfor laver jeg hans grød i løbet af dagen udelukkende på MME, (fx 1 dl. havregryn 2 dl mme) for så får han godt med mme alligevel. Hvis vi skal have noget han ikke kan spise, har jeg gemt noget fra dagen før, eller most kartofler med avokado og kylling eller i den stil.

Som så meget andet, kommer det jo an på hvor sulten han er.. Altså nogle dage spiser Felix 2 hapsere, og igår spiste han et halvt stykke bondebrød. Vi vil ikke have han leger mens han spiser, men lige når han spiser rugbrød har han én bestemt ting han må sidde og lege med, for det går langsomt med rugbrødet (han har stadig ingen tænder) og han bliver sur og utålmodig, hvis han ikke bliver distraheret lidt..

Felix' dag ser ca. sådan her ud:

Kl. 6, 200 ml MME i mors seng, sover videre her til 7-8 stykker

Kl. 9, havregrød med smør og æblemos, nogle gange kanel på

Lur, 1 time - 1½

Kl. 12 ca, Øllebrød, Risgrød eller lignende, med frugt eller grøntsager i

Lur, 1 time - 1½

Kl. 14 ca, Rugbrød, ½ skive med makrel, leverpostej, ko-ost, avocado, torskerogn eller lignende

Kl. 16 ca, MME 150 ml.

Lur, ½ - 1 time

Kl. 17.45, aftensmad. Kartofler, grøntsager, kødboller, grød, rugbrød.. hvad vi lige har, hvad der passer ind osv. Når vi har lavet én slags mad til ham, laver vi ikke andet selvom han kun har spist 2 mundfulde

Kl. 18.30, nattøj på, creme på kinderne, godnatsang og flaske med MME (200 ml.) og så godnat

Kl. 19 - der soves!

Anmeld

20. oktober 2011

Rødhætte

Karina84 skriver:

Hejsa

Min Sebastian er 7½ måned, så jeg ved ikke hvor meget jeg kan hjælpe, men...

1) vores SP siger han må få hvad vi spiser til aften, og jeg kommer ofte lidt sødmælk i kartoffelmosen. I går fik vi brændende kærlighed og der fik han altså bare vores mos og han elskede den!

Sp'en sagde at de må få 1½ dl. sødmælk om dagen op til de er 9mdr

2) ved det faktisk ikke, i går spiste han et halvl bondebrød og grød til middag, sagde min dagplejemor... Så det kommer vel også an på hvor sultne de er, og hvor meget de spiser af det.

3) Sebastian får først en flaske (typisk vågner han mellem kl.4 og 6), omkring kl.8 får han havregrød m. frugtmos/øllebrød, til formiddag/middag får han grød/rugbrød/evt en flaske (alt efter hvor lang en formiddagslur han tager), efter middagsluren får han en banan/youghurt/flaske alt efter hvor sulten han er, ved 6tiden spiser vi hvor han får kartoffeler m. kød, sauce og grøntsager (alt efter hvad skal ha) og så prøver jeg på at gi ham lidt flaske inden han skal sove, ellers får han ikke det mme han skal ha...

Puh det er sådan ca som vores dage ser ud... Det svinger lidt, og dagene ligner ikke altid hinanden

Tak for de gode svar.. Synes også dagene svinger meget også mht hvor sulten de er. Ja det er et puzzlespil at have en baby

Anmeld

20. oktober 2011

Rødhætte

AnneBJ skriver:

Felix spiser af vores mad hvis det er egnet... Han er SÅ nysgerrig, så han sidder og skriger hvis ikke han må smage. Derfor laver jeg hans grød i løbet af dagen udelukkende på MME, (fx 1 dl. havregryn 2 dl mme) for så får han godt med mme alligevel. Hvis vi skal have noget han ikke kan spise, har jeg gemt noget fra dagen før, eller most kartofler med avokado og kylling eller i den stil.

Som så meget andet, kommer det jo an på hvor sulten han er.. Altså nogle dage spiser Felix 2 hapsere, og igår spiste han et halvt stykke bondebrød. Vi vil ikke have han leger mens han spiser, men lige når han spiser rugbrød har han én bestemt ting han må sidde og lege med, for det går langsomt med rugbrødet (han har stadig ingen tænder) og han bliver sur og utålmodig, hvis han ikke bliver distraheret lidt..

Lur, 1 time - 1½

Lur, 1 time - 1½

Kl. 14 ca, Rugbrød, ½ skive med makrel, leverpostej, ko-ost, avocado, torskerogn eller lignende

Kl. 16 ca, MME 150 ml.

Lur, ½ - 1 time

Kl. 17.45, aftensmad. Kartofler, grøntsager, kødboller, grød, rugbrød.. hvad vi lige har, hvad der passer ind osv. Når vi har lavet én slags mad til ham, laver vi ikke andet selvom han kun har spist 2 mundfulde

Kl. 18.30, nattøj på, creme på kinderne, godnatsang og flaske med MME (200 ml.) og så godnat

Kl. 19 - der soves!

Hej Anne

Ja tiden flyver af sted

Dejligt at du sådan har fået rutine i løbet af dagen med Felix. Herhjemme er der også så småt styr på det, men hold da op hvor synes jeg det kan være svært med det mad. Jeg tilbyder mad ca 5 gange i løbet af dagen.. Men nogle gange virker han bare ikke sulten og kan så ikke finde ud af hvor meget jeg skal "prøve" at få i ham  For nogle gange kan der gå langt tid inden han rigtig kommer igang . Jeg er heldigvis ikke bekymret omkrings hans vægt.. Han har noget at tage fra med

Tak for svaret

Anmeld

22. oktober 2011

DK

Richard spiser kun almindeligt mad, pånær om morgenen hvor han får 8 mdr. pulver grød da han NÆGTER at spise havregrød/øllebrød uden at der er uanstændige mængder sukker på så det er droppet pt

Derudover spiser han helt alm. mad. Alt det vi får (den sidste uge har han fået rugbrød, laks, makrel, røræg, æg, kartofler, mørbrad, lam, oksekød, bacon, leverpostej, æblemos med havregryn i, rundstykker med smør osv osv) Han får tilbudt en flaske med mme kl. 20 når han skal sove, og han drikker alt fra 5 mm til 250 mm. Det svinger enormt meget.

Richard sover hele natten fra 20 til 7-8 stykker. Han får ikke mad hvis han en sjælden gang vågner kun sutten.

God fornøjelse med at få ham igang med den noget nemmere kost.

Anmeld

22. oktober 2011

_-Kathrine-_

AnneBJ skriver:

Lur, 1 time - 1½

Lur, 1 time - 1½

Kl. 16 ca, MME 150 ml.

Lur, ½ - 1 time

Kl. 19 - der soves!

Hejsa Anne! Nu er vores børn næææææsten lige gamle og kan se du giver Felix rugbrød, hvornår begyndte du på det og er du ikke bange for han blir kvalt? Jeg giver Villads grød til frokost og det eneste han sådan rigtig gider er den der risgrød med frugt! Så det kunne være fedt hvis han også lige kunne få sig en halv skive, men jeg er bare vildt bange for han blir kvalt

Anmeld

22. oktober 2011

Rødhætte

DK skriver:

Richard spiser kun almindeligt mad, pånær om morgenen hvor han får 8 mdr. pulver grød da han NÆGTER at spise havregrød/øllebrød uden at der er uanstændige mængder sukker på så det er droppet pt

Derudover spiser han helt alm. mad. Alt det vi får (den sidste uge har han fået rugbrød, laks, makrel, røræg, æg, kartofler, mørbrad, lam, oksekød, bacon, leverpostej, æblemos med havregryn i, rundstykker med smør osv osv) Han får tilbudt en flaske med mme kl. 20 når han skal sove, og han drikker alt fra 5 mm til 250 mm. Det svinger enormt meget.

Richard sover hele natten fra 20 til 7-8 stykker. Han får ikke mad hvis han en sjælden gang vågner kun sutten.

God fornøjelse med at få ham igang med den noget nemmere kost.

Tak.. Synes også det er skønt at han kan begynde at få almindelig mad. Her til aften prøvet jeg at give ham tartelletfyld oven på kartoffelmosen og det var et hit! Tror bare jeg vil prøve mig frem

Anmeld

22. oktober 2011

Rødhætte

_-Kathrine-_ skriver:

Hejsa Anne! Nu er vores børn næææææsten lige gamle og kan se du giver Felix rugbrød, hvornår begyndte du på det og er du ikke bange for han blir kvalt? Jeg giver Villads grød til frokost og det eneste han sådan rigtig gider er den der risgrød med frugt! Så det kunne være fedt hvis han også lige kunne få sig en halv skive, men jeg er bare vildt bange for han blir kvalt

Ved godt svaret var til Anne, men svare lige alligevel Ang rugbrød skal du ikke være så bange.. Jeg prøvet med bondebrød der var blødt op i mælk nogle dage, men her i dag kunne han nemt spise det uden det er blødt op.. Tror ikke man skal være så bange.. Forresten er det også mini stykker han får af gangen

Anmeld

22. oktober 2011

AnneBJ

_-Kathrine-_ skriver:

Hej Kathrine!

Jamen faktisk så snart han kunne sættes i højstolen. Han var vist 5,5 mdr. I starten skar jeg virkelig MINI stykker af rugbrødet, og det blev blødet op ved, at jeg hældte lidt vand på tallerknen når jeg havde smurt det.

En dag så jeg Jørn give Felix rugbrød. Det blev IKKE blødet op, og firkanterne var ikke MINI agtige på nogen måde. Det gik SÅ fint.....  (så nu er jeg også mere modig... gudskelov for fædre...)

Jeg er ikke bange for han bliver kvalt nej. Han kan ligeså vel få grød i den gale hals som et stykke rugbrød, og han har altid været rigtig god til at hoste det op igen hvis det skulle ske. Jeg har én gang være nødt til, at have ham op på armen, med hovedet ned osv., og banke ham blidt på ryggen mellem skulderbladene. Så kom det også op lige med det samme.

Jeg tænker lidt at uanset om han får rugbrød nu, eller når han er 8 mdr., så kan han få det i den gale hals og blive kvalt. Jo bedre (og tidligere) hovedkontrol de har, jo bedre er deres synkekontrol også, fordi passagen i halsen er ret "stabil". Så det er mest hvis han sidder og fjoller og læner sig bagover og til siderne som han har fundet ud af at han kan, at han kløjes lidt i det.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.