Eksperthjælp: Morbus Chron og graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.183 visninger
1 svar
0 synes godt om
17. oktober 2011

Charlotte Grumme

"Morbus Chron og graviditet"

hej charlotte

Jeg har på lidt over et år tabt 6 gange og de har sendt mig i en masse undersøglser og kan ikke finde ud af hvorfor det er sket. Men her i januar fandt de så ud af ved et tilfælde at jeg har morbus crohn, hvilket jo så godt kan have en betydning i at jeg har tabt så mange gange siger de.. er nu kommet i behandling med remikade som de siger man gerne må blive gravid på, plus at når der er ro i sygdommen skulle der måske være en lille chance for at jeg muligvis vil kunne holde på et foster hvis det har været den ubehandlet sygdom der har været skyld i jeg har tabt.. lige nu er man jo meget nervøs og spændt på om det kan lykkedes os at få en lille nu, og kunne godt tænke mig at høre om du igennem din tid har oplevet nogen med samme sygdom der har haft problemer med graviditet og det er lykkedes alligevel at få et barn og om der evt. kan forkomme flere mavesmerter ved en fødsel når ens tarme er så ømme i forvejen pga morbus crohn, eller om det bare er en skrøne??

mvh sweet

Charlottes svar

Kære Sweet

Jeg har mange gange været jordemoder for kvinder der har lidt af
sygdommen Morbus Chron og så vidt jeg erindrer så har der ingen vanskeligheder
været med sygdommen hverken i løbet af graviditeten som under fødslen. Det er
jo en sygdom der har det aller bedst når man enten er gravid eller i
overgangsalderen, men sådan kan man naturligvis ikke behandle sig selv!! Da det
er længe siden jeg sidst er stødt på en gravid med Morbus Chron så synes jeg du
skal få en samtale med en læge der har forstand på den sygdom, på det sted hvor
du skal føde, således at du bliver grundigt informeret og får svar på alle dine
spørgsmål. Skriv evt. dine spørgsmål ned og få måske en person med til mødet
(din mand eller en nær veninde) fordi fire ører lytter og hører bedre end to,
specielt når de to er ramt af en sygdom og bekymringer.

Jeg ønsker dig held og lykke, varme hilsner Charlotte,
www.grumme.dk

En kvinde/familie der mister et barn – hvad enten det sker før eller efter fødslen – bliver ramt af et tab der implicerer alle lag af personligheden, parforholdet og troen på fremtiden.Charlotte tilbyder at give erfaren og kvalificeret støtte til at bearbejde de vanskelige følelser der er knyttet til alle tab – og især når det er et barn man mister.

Se Charlottes hjemmeside: Grumme.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. oktober 2011

sweet

Grumme skriver:

hej charlotte

Jeg har på lidt over et år tabt 6 gange og de har sendt mig i en masse undersøglser og kan ikke finde ud af hvorfor det er sket. Men her i januar fandt de så ud af ved et tilfælde at jeg har morbus crohn, hvilket jo så godt kan have en betydning i at jeg har tabt så mange gange siger de.. er nu kommet i behandling med remikade som de siger man gerne må blive gravid på, plus at når der er ro i sygdommen skulle der måske være en lille chance for at jeg muligvis vil kunne holde på et foster hvis det har været den ubehandlet sygdom der har været skyld i jeg har tabt.. lige nu er man jo meget nervøs og spændt på om det kan lykkedes os at få en lille nu, og kunne godt tænke mig at høre om du igennem din tid har oplevet nogen med samme sygdom der har haft problemer med graviditet og det er lykkedes alligevel at få et barn og om der evt. kan forkomme flere mavesmerter ved en fødsel når ens tarme er så ømme i forvejen pga morbus crohn, eller om det bare er en skrøne??

mvh sweet

Kære Sweet

Jeg har mange gange været jordemoder for kvinder der har lidt af
sygdommen Morbus Chron og så vidt jeg erindrer så har der ingen vanskeligheder
været med sygdommen hverken i løbet af graviditeten som under fødslen. Det er
jo en sygdom der har det aller bedst når man enten er gravid eller i
overgangsalderen, men sådan kan man naturligvis ikke behandle sig selv!! Da det
er længe siden jeg sidst er stødt på en gravid med Morbus Chron så synes jeg du
skal få en samtale med en læge der har forstand på den sygdom, på det sted hvor
du skal føde, således at du bliver grundigt informeret og får svar på alle dine
spørgsmål. Skriv evt. dine spørgsmål ned og få måske en person med til mødet
(din mand eller en nær veninde) fordi fire ører lytter og hører bedre end to,
specielt når de to er ramt af en sygdom og bekymringer.

Jeg ønsker dig held og lykke, varme hilsner Charlotte,
www.grumme.dk

En kvinde/familie der mister et barn – hvad enten det sker før eller efter fødslen – bliver ramt af et tab der implicerer alle lag af personligheden, parforholdet og troen på fremtiden.Charlotte tilbyder at give erfaren og kvalificeret støtte til at bearbejde de vanskelige følelser der er knyttet til alle tab – og især når det er et barn man mister.

Se Charlottes hjemmeside: Jordemoderhuset.com

hej igen charlotte

fik afvide på sygehuset at ved nogen mennesker med morbus crohn, så kan der gå udbrud i ens sygdom når man bliver gravid og det mener de kan være en mulighed ved mig.. men håber lidt at det at jeg er kommet i behandlig for min morbus crohn nu at det kunne hjælpe på at jeg kan holde på en graviditet næste gang jeg bliver gravid

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.