Børn´s seksualitet...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

575 visninger
6 svar
0 synes godt om
2. februar 2009

Loggidut

nogen der så det norske program omkring det emne i går?

det var virkelig...hmmm...ved ikke helt hvordan jeg skal absorbere det...men et underligt emne.

Der er bl.a en norsk børnehave som har fået en direkte handlingsplan omkring emnet, vel og mærke en åben en, hvor det skulle være ok at børnene udforskede hinanden og sig selv...

Jeg ved sgu ikke helt hvad jeg skal mene om det...men var der andre der havde den blandet fornøjelse det nu var, at se det program?

uanset hvad, hvad er så jeres mening om så åben en seksualitet i en børnehave, hvor der er så meget åbenhed omkring det emne?
Vil lige sige at det i den børnehave var helt ok, at lege numseleg, doktorleg, pille og rode/rage/bolle- leg med hinanden, uanset børnenes aldersforskel....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. februar 2009

Mikkelmusen

jeg har ikke set programmet, hvor blev det sendt, og bliver det sendt igen?

Men ud fra det du fortæller lyder det som om det går over mine grænser. Altså børn skal jo ha lov at udforske osv, men der er sgu grænser!

Anmeld

2. februar 2009

Loggidut

ja se, det er også min mening...
men når så man hørte efter hvad det egentlig var der blev sagt i det program, så kan jeg sidde og tvivle..

for ind i mellem alt det her underlige der tonede frem, kom det også frem at det var med til at børnene lærte så meget om deres krop, at de magtede at sige fra i en senere alder...

i programmet var de også lige omkring Holland, som begynder deres seksual-undervisning allerede når børnene er 4 år...! 4 skide små år, og jeg var dybt forarget, indtil at undersøgelser så viste at Hollænderne har deres debut inden for sex-verdenen meget senere, end danske teenagere havde.
I Holland lærte børnene nemmelig også hvad det ville sige at sige fra.

i grunden mener jeg jo at det er fedt de lærer at sige NEJ! Men jeg synes sgu nok midlet er lidt...bum bum, ja forkert...aj jeg ved ikke, synes bare det var underligt.

mener det var over DR1 og næste program handler om hvorfor det er vigtigt for børn at have venner...så det er sådan et løbende program vil jeg tro.

jeg aner ikke hvad det hed, for jeg lå bare og zappede og faldt i det, rimeligt sent ...

Anmeld

2. februar 2009

Kaufie

Hvor vildt egentlig - jeg så ikke programmet, men ud fra det du fortæller synes jeg det lyder helt vildt ligefrem at opfordre til at undersøge "den slags" så tidligt....

Men ja, det har jo så åbenbart givet resultater - af den positive slags. Og tit er det jo sådan, at alt for meget hemmelighedskræmmeri og tabuisering gør emnet så meget mere interessant når poderne når op i den knap så uskyldige pre-teenage-alder...

Jeg er selv opdraget med, at det ikke er noget man snakker om - og blev som en af de eneste i den civiliserede verden bange da jeg fik min første mens - anede ikke hvad det var... Så selvom det instinktivt ligger i mig, at William ikke skal pille ved tissemanden, så får han alligevel lov - for han skal da lære sin krop at kende. Men derfra og så til at det ligefrem skal på skemaet i børnehaven...... den er lidt svær at sluge for mig.

Anmeld

2. februar 2009

Loggidut

Kaufie skriver:

Hvor vildt egentlig - jeg så ikke programmet, men ud fra det du fortæller synes jeg det lyder helt vildt ligefrem at opfordre til at undersøge "den slags" så tidligt....

Men ja, det har jo så åbenbart givet resultater - af den positive slags. Og tit er det jo sådan, at alt for meget hemmelighedskræmmeri og tabuisering gør emnet så meget mere interessant når poderne når op i den knap så uskyldige pre-teenage-alder...

Jeg er selv opdraget med, at det ikke er noget man snakker om - og blev som en af de eneste i den civiliserede verden bange da jeg fik min første mens - anede ikke hvad det var... Så selvom det instinktivt ligger i mig, at William ikke skal pille ved tissemanden, så får han alligevel lov - for han skal da lære sin krop at kende. Men derfra og så til at det ligefrem skal på skemaet i børnehaven...... den er lidt svær at sluge for mig.

ja...nemlig, det er også der mit problem ligger...jeg må indrømme at jeg ikke ville være ret vild med tanken om at en knægt på 6 år skulle pille ved Tif, fordi det stod på planen at de måtte...selv om det jo er mig der har et problem, og ikke Tiffanie...

hvad jeg mener der er helt forkert i mine øjne, er at det her forgik åbent, i alle rum, og med pædagoger som var uddannet til at kapere det...

aj jeg ved ikke, måske er jeg ikke så fritstillet endnu på det her område, selv om jeg jo nok mener at vi snakker åbent om det med børnene...måske er jeg mere snerpet end først antaget?

Anmeld

2. februar 2009

linemus

Ville gerne have set programmet, men ud fra det du beskriver, så går det i første omgang langt ud over mine grænser. Tænker jo straks på Sebastian, der går i børnehave, og hvordan det ville være, hvis det var ham.

Når jeg så tænker lidt over det, så synes jeg at åbenhed i børnehaven er en super god ting. Numselege osv. foregår jo i børnehaver, men i det skjulte, men hvis det nu ikke var så forbudt, så var det ikke noget, de var nødt til at gøre hemmeligt, men kunne gøre, hvor der var nogen til at hjælpe med at sætte grænser? Eller hvad?

Svær svær debat. Jeg vil gerne være åben om seksualitet overfor mine børn, men har bare en indbygget barriere, når det kommer til visse ting. Man vil jo gerne, de lærer at sige fra og ikke blive udsat for noget, de ikke har lyst til, men hvor er det svært, når det man siger er forbudt, straks bliver gjort til noget spændende og sjovt.

Line - ved ikke lige om det blev noget rod...

Anmeld

2. februar 2009

Loggidut

linemus skriver:

Ville gerne have set programmet, men ud fra det du beskriver, så går det i første omgang langt ud over mine grænser. Tænker jo straks på Sebastian, der går i børnehave, og hvordan det ville være, hvis det var ham.

Når jeg så tænker lidt over det, så synes jeg at åbenhed i børnehaven er en super god ting. Numselege osv. foregår jo i børnehaver, men i det skjulte, men hvis det nu ikke var så forbudt, så var det ikke noget, de var nødt til at gøre hemmeligt, men kunne gøre, hvor der var nogen til at hjælpe med at sætte grænser? Eller hvad?

Svær svær debat. Jeg vil gerne være åben om seksualitet overfor mine børn, men har bare en indbygget barriere, når det kommer til visse ting. Man vil jo gerne, de lærer at sige fra og ikke blive udsat for noget, de ikke har lyst til, men hvor er det svært, når det man siger er forbudt, straks bliver gjort til noget spændende og sjovt.

Line - ved ikke lige om det blev noget rod...

nej nej, du tænker jo lige som mig...jeg ville jo også mene at friheden er fed!
Men på den anden side er der noget helt forkert i den situation at det skal være så frit!

aj jeg ved ikke, jeg vil bare ikke tro det er den rigtige børnehave for tif!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.