Baby og måltider (absolut frivillig læsning/svar)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

504 visninger
8 svar
0 synes godt om
1. februar 2009

Helle30

Ja, som overskriften lyder, så behøver I altså ikke have en menbing, men jeg ville s'gu blive glad, hvis bare én eller anden har...
Vores lille nye prinsesse vil jo rigtig gerne sove, så de fleste måltider bliver bestemt af mor.
Det betyder, at jeg ofte må gøre store kunstgreb for at få/holde hende vågen, så hun kan få noget mad.
Jeg har droppet amningen. Da jeg så mig selv sidde med ammebrikkerne tapet fast til babbelubberne, mens jeg vred med begge hænder for at få mælken til at løbe ned i brikken, så Louise kunne suge derfra, så synes jeg godtnok komikken måtte høre op. Hun kunne ikke suge mælken ud selv, selvom der egentlig var ret meget af den, og selvom hun egentlig godt kan suge igennem. Min anatomi er nok bare ikke til det.
Nu får hun flaske, og det er en meget stor lettelse - især at jeg ved, hvor meget hun har fået. - Og det er det så ikke helt alligevel.
Hun spiser meget små måltider - omkring 40 ml. pr. gang: Jeg skal ikke presse ret meget mere i hende, så gulper hun det hele op igen (eller sådan ser det jo ud).
Nu har jeg besluttet, at der bliver tilbudt mad hver 3. time døgnet rundt, og måltidet varer max 1 time inkl skiftning. Jeg skriver troeligt tid og antal ml. på vores whiteboard efter hvert måltid, så jeg kan regne ud, hvor meget det giver pr. døgn. Vores sp har regnet ud, at hun skal have 350 ml. i døgnet, og det har hun fået en enkelt gang. Ellers bliver det ikke til mere end ca. 320.
Jeg har ikke indtryk af, at hun har tabt sig, men jeg er jo ret opsat på, at hun skal se at få taget på og vokse, så jeg kan ikke helt slappe af ift. bare at lade hende tage, hvad hun har lyst til, når hun har lyst.

Er der nogen, der har en mening om min måde at drive måltider på? eller har prøvet, at det var så svært at få den passende mængde mad i en baby. Nogen gode råd eller formaninger?
Er det fordi, Sofie har været alt for nem, at jeg nu synes, det hér show er lidt trættende (mest om natten).???.

- Helle - med 1 time til næste fodring....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. februar 2009

Anja

Ja, jeg har jo ikke prøvet at have flaskebarn så tidligt i forløbet, men derfor kan jeg alligevel genkende din problemstilling.

Da Elias var lille, bad han aldrig om mad, så der gjorde jeg faktisk, det du gør nu, bare med amning. Efter et par mdr regulerede han det fint selv.

Esther har lidt mere appetit. Hun vil helst spise 2.-3- time døgnet rundt og det ER altså meget hårdt om natten. Jeg har været heldig at have nogle få uger alt i alt, hvor hun kun har villet spise 1-2 gange i løbet af natten, men pt spiser hun kl 23, kl 02, kl 04, kl 06 kl 08 - det længste stræk hun tager uden mad er fra kl 10 - 14, hvor hun altid sover ude i barnevognen.

Jeg kan godt forstå, at du "tvangsfodre" hver 3. time og skriver op, hvor meget hun tager, men samtidigt kan jeg også se for mig, at det kan bliver en meget dominerende besættelse. Jeg håber, at dit næste besøg af sp fortæller dig, at hun fint tager på, så du kan slappe lidt mere af med det.

Anja - og Esther 3½ mdr (og det er altså længe uden en ordentlig nattesøvn !)

Anmeld

1. februar 2009

bette

har du prøvet at lade hende selv bestemme hvornår hun er sulten.?

måske hun så vil tage mere end de sølle 40ml af gangen når hun så for lov at blive rigtig sulten..

jeg havde selv det problem med mikkel at han sagtens kunne vente op over 6 timer før han meldte sig og sov ret ofte fra sulten om dagen.. så jeg styrede måltiderne så han ca. fik hver 3 time.. men det var også i sammenråd med en sp.. men hun ville jo helst have at han selv bad om mad når det var... og det lykkedes også lidt senere hen at få at til at melde selv.

men synes bestemt at ´huske mikkel spiste noget mere end din..

har du prøvet at få hende kontrol vejet?? ´for hvis hun tager på skal du ikke være bekymret..

Anmeld

1. februar 2009

Plysbjørnen

Lad mig starte med at sige at jeg alt forgodt kender dine problemer med hensyn til at få dem til at spise... og jo har man haft et nemt barn bliver det hurtigt træls med det næste bare en lille smule...
Hvis du er i tvivl om hun tager på, så hop på vægten med hende i farvnen og bag efter uden, forskellen er så hendes vægt...
Hvis du holder hende til at spise hver 3. time, så kommer du op på ca 42 ml af gangen og det burde være fint nok... Men ellers som bette forslår, prøv at trække den til 4 timer og se om hun kan klemme mere ned... Hvilken slags mme bruger du... Det kunne være du skulle skifte til en anden for at undgå at hun gylper...

Betina

Anmeld

1. februar 2009

ka li ja

ja helle hvad sker der hvis du selv lade hende bestemme hvornår hun vil spise? spiser hun så ikke mere?
ellers ville jeg nu sige at 320 lød fint så længe hun stadig er så lille. tror heller ikke man skal presse for meget på.. og måske kan hun mærke at du inderligt gerne vil ha hende til at spise, det kan måske få hende til at ville ha mindre....
men tror nu sagtens du kan ta det roligt.
hvornår kommer sp forbi?

Anmeld

1. februar 2009

Loggidut

Helle30 skriver:

Ja, som overskriften lyder, så behøver I altså ikke have en menbing, men jeg ville s'gu blive glad, hvis bare én eller anden har...
Vores lille nye prinsesse vil jo rigtig gerne sove, så de fleste måltider bliver bestemt af mor.
Det betyder, at jeg ofte må gøre store kunstgreb for at få/holde hende vågen, så hun kan få noget mad.
Jeg har droppet amningen. Da jeg så mig selv sidde med ammebrikkerne tapet fast til babbelubberne, mens jeg vred med begge hænder for at få mælken til at løbe ned i brikken, så Louise kunne suge derfra, så synes jeg godtnok komikken måtte høre op. Hun kunne ikke suge mælken ud selv, selvom der egentlig var ret meget af den, og selvom hun egentlig godt kan suge igennem. Min anatomi er nok bare ikke til det.
Nu får hun flaske, og det er en meget stor lettelse - især at jeg ved, hvor meget hun har fået. - Og det er det så ikke helt alligevel.
Hun spiser meget små måltider - omkring 40 ml. pr. gang: Jeg skal ikke presse ret meget mere i hende, så gulper hun det hele op igen (eller sådan ser det jo ud).
Nu har jeg besluttet, at der bliver tilbudt mad hver 3. time døgnet rundt, og måltidet varer max 1 time inkl skiftning. Jeg skriver troeligt tid og antal ml. på vores whiteboard efter hvert måltid, så jeg kan regne ud, hvor meget det giver pr. døgn. Vores sp har regnet ud, at hun skal have 350 ml. i døgnet, og det har hun fået en enkelt gang. Ellers bliver det ikke til mere end ca. 320.
Jeg har ikke indtryk af, at hun har tabt sig, men jeg er jo ret opsat på, at hun skal se at få taget på og vokse, så jeg kan ikke helt slappe af ift. bare at lade hende tage, hvad hun har lyst til, når hun har lyst.

Er der nogen, der har en mening om min måde at drive måltider på? eller har prøvet, at det var så svært at få den passende mængde mad i en baby. Nogen gode råd eller formaninger?
Er det fordi, Sofie har været alt for nem, at jeg nu synes, det hér show er lidt trættende (mest om natten).???.

- Helle - med 1 time til næste fodring....

fingeren i vejret, det har jeg!

Louise og Tif minder ret meget om hinanden...idet at deres vægt ved fødslen var meget lig hinanden.

og fremgangsmåden for Tif (stukket ud af sygehuset) var: faste måltider hver 3. time, og det er ligegyldigt om hun sov eller ej. Tif ville nemligmeget gerne sove tidligt igennem, men det måtte hun ikke.

altså jeg vil gætte på i sidder med lignende problemstilling hos jer, og der gik altså ret lang tid før Tif måtte sove igennem.

det med at amme gik også fløjten her, for hun fik ikke hvad hun skulle, først da jeg begyndte med flasken, kom der gang i hendes vægtforøgning. Så bliv ved...hver tredie time, og så lad hende spise igennem...om de sidste få Ml. har så stor betydning, vil jeg ikke gøre mig klog på...men fremgangsmåden ligner rigtigt meget den som jeg brugte.

pøj pøj med den lille darling!

Anmeld

1. februar 2009

Loggidut

og hov...det glemte jeg...har i fået hende tjekket for gulsot? bare nysgerrig når du siger hun hellere vil sove.

Anmeld

1. februar 2009

Tikki

Jeg har ikke lige haft tid til at læse de andres svar, men her har jeg jo et vaskeægte flaskebarn - har været det lige fra dag 1. Han sover rundt regnet 22 timer i døgnet og det var sådan i starten - den første måned - at fik han lov, spiste han stort set ikke, men sov bare hele tiden. Jeg har derfor vækket ham hver 3. time og givet ham mad. Han er nu selv begyndt at vågne, når han er sulten, men kun her de sidste 14 dage. Nu æder han tilgengæld også som bare....

Det med 1/6 af deres vægt er jo sådan plus minus, så måske spiser hun bare ikke så meget pt. Malthe spiste heller ikke så meget i starten...det har han så indhentet nu, må jeg sige.

Jeg havde også 3 timers interval med Iza og det fungerer altså ret godt, synes jeg. Malthe følger det nu på klokkeslet selv ved at vågne og smaske - nogen gange går der kun 2 timer, men så har han måske ikke spist så meget i sidste måltid. Jeg tænker at din datter måske er en af dem, der spiser lidt og ofte? Det kan du jo så regulere ved 3 timers intervallet, som du er i gang med.

Anmeld

4. februar 2009

Helle30

Tak for jeres svar. Det er en meget stor lettelse at læse, at jeg ikke er den eneste, der har/har haft bøvl med hyppige og små måltider. Jeg talte med vores sp til morgen alligevel (pga. det med rs-virusen i Sofies dp) og hun kunne også bekræfte, at det sagtens kan være, Louises mave bare ikke rummer så meget af gangen, hvorfor hun må have mad lidt hyppigere.
Sådan må det så være, og jeg er villig til at gøre hvad som helst for at få tilstrækkelig med næring i hende.
Nu kommer sp i morgen, og jeg er spændt på vejningen. Jeg har læst, at de små som regel er oppe på deres fødselsvægt efter 14 dage, og det er hun i morgen. Selvfølgelig har jeg haft hende i favnen og på vægten, og jeg tror ikke, hun vejer mindre - men nu må vi se.

- Helle

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.