Mamalou skriver:
Godaften 
Vi står i den situation, at vi i år ikke skal fejre jul med min kærestes datter. Det er første år, da de første to år holdte jul sammen og sidste år havde vi hende.
Vi vil gerne skabe nogle gode og hyggelige juletraditioner, så vi også gør noget specielt den jul, hvor hun ikke er hos os. Vi er betænkelige ved at holde en decideret juleaften, men vil alligevel gerne selv give hende gaverne fra os.
Må jeg høre jeres juletraditioner?
Kh. Louise
Nu er jeg bopælsforælder til en dreng på 11 år, men hvert andet år, fejrer han jo jul hos sin far 
I år skal jeg heldigvis holde jul sammen med ham 
De år hvor mark er hos sin far, der holder vi altså en ekstra jul 2. juledag, hvor han kommer hjem igen. dette gør vi, fordi det betyder enormt meget for Mark. Han føler ikke han har haft en "rigtig" jul, når den bliver fejret hos sin far. Det betyder ikke at hans far ikke gør det godt nok, men ganske enkelt at de har deres faste traditioner, og det er nogen som vores søn ser som værende langt væk fra hans ønsker omkring julen. Når han holder jul sammen med sin far, foregår det omme hos hans bedsteforældre, de får ikke julemad, men bøffer eller en god steg og så citron-fromage til dessert. Der er ikke noget rigtigt juletræ, men i stedet et papjuletræ (for det drysser jo ikke på gulvet
). Der bliver ikke danset rundt om juletræet, men i stedet sidder man ned og synger 2-3 julesanger, og så åbner alle deres gaver på een gang. Derefter er der juleslik, og han må kun tage 5 stykker, og så er den aften forbi.
Herhjemme holder vi den på en helt anden måde, og måske er det fordi han netop oplever 2 forskellige slags jul, at vi oplever problematikker omkring det. Han vil jo helst holde jul sammen med mig. Hvis nu han kun oplevede en slags jul, så kunne han jo ikke se, at én jul måske virkede bedre end den anden. men det er sådan noget man render ind i, når man har delebørn, og så må man tackle det på den måde, man synes er mest hensigtsmæssigt.
Her har vi så valgt at holde en ekstra jul, de år hvor han er hos sin far. netop for at give ham den jul han så gerne vil have.
Men det er jo forskelligt, hvad man som familie ønsker. For nogen er det jo fint nok bare at give gaverne til børnene og så er det det. Det er jo helt op til en selv. Men der er jo heller ikke noget galt i at holde en lille hygge-aften, hvor man får ekstra lækkert mad, gaver og lidt guf 
undskyld det blev langt