Ramasjang...... omg!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. oktober 2011

Zeus

Anonym skriver:

Hej alle baby.dk brugere

Jeg sidder sammen med min 4 årige søn og ser Ramasjang. Den eneste børne kanal vi har så derfor ser han det tit. Jeg bliver ofte forarget over det sprogbrug de bruger....

Der bliver jo sagt ting som: For helvede, idiot, fuck dig, de boller, sgu, fanden og en masse andre grimme ting.

Jeg er simpelthen nået dertil hvor jeg overvejer at skrive til DR, jeg mener ikke det kan være rigtig at vores børn ikke kan sidde og se tv uden vi skal være bange for hvad de mon ser og høre?

Jeg ved godt de helt sikkert nok skal lære det sprog af andre børn i børnehaven, skolen osv. Men jeg syntes ikke de skal lære det igennem tv. OVERHOVEDET IKKE!

Hvad syntes du om Ramasjang? Er det okay der biver brugt så grimt sprog i børne programmer??......

Mvh Ano

Jeg kan personligt huske den første gang jeg hørte "de boller" i fjernsynet.. Det var i Nanna, hvor hendes forældre ligger og har gang i den, hvor hun kommer ind og spørger hvad de laver, også svarer faren "vi boller".. Så nyt er det bestemt ikke 

Og jeg har endnu ikke oplevet Isabella bande og svovle, efter at have set Ramasjang, men jeg hørte det, den første uge efter hun var startet i SFO..

Desuden er det jo helt okay at sige, at selvom de snakker sådan i tv, er det IKKE sådan vi snakker herhjemme.. Evt tage en snak om, om dem i tv snakker bedre/pænere, fordi de bander, eller om det bare lyder frækt, og hvorfor det kan være spændende at snakke sådan

I england var der forældre der blev dybt forargede over, at der var kommet en ny vært i et børnetv, fordi hun manglede det nederste af sin venstre arm. Nogen forældre skrev ind og klagede over, at de på den måde blev tvunget til, at snakke med deres børn om handicappede..

Desuden er Ramasjang jo ikke kun lavet til de yngste, og hvis man ikke vil have at de hører alt muligt, så må man være obs på hvad de ser, og ikke se det som en smart barnepige

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. oktober 2011

1977

Profilbillede for 1977
Anonym skriver:

Muligt de programmer ikke henvender sig til min 4 årige søn. Men som forældre har jeg virkelig andet at lave end at sidde og lytte med for at slukke når der kommer noget han ikke må se....

Kan godt ske jeg er sippet! Jeg syntes bare det er så forkert at bruge sådan et sprogbrug i et børneprogram, uanset om man er 3 eller 10 år...... Og jeg vil ikke stå og skulle sige til min søn han skal tale pænt efter at have sagt FUCK DIG, når han så kan gå ind i tv og høre det og faktisk tro at det er da helt iorden.....

Børne tv skal være brugbart og lærerigt, eller et sted hvor de kan koble af og hygge sig, ikke et sted hvor man skal være bange for hvad de høre....

Uhhh jeg kan virkelig ikke døje ordet sippet Det er så negativ ladet - vil hellere bruge betegnelsen "anden tolerencetærskel"

Som jeg ser det, så er det vores ansvar som forældre at lære dem at de ikke må bande OG at der er forskel på den virkelige verden og tv.

Det er derfor jeg bringer målgruppen på bane. Det er svært at lære en på 4 år den forskel - derfor mere stuerene programmer. Men en på 8 år burde kunne skelne mellem hvad, som er tilladt på tv (i fantasien) og i virkeligheden.

Ellers skal man jo også til at fjerne "volds-tegnefilm" såsom Tom & Jerry og ligende tegnefilm.

Anmeld

10. oktober 2011

Storken

"SGU" er faktisk en forkortelse af "Så Gud" :p

Jeg har ikke set det nævnte program før men hvis det er som beskrevet så klag SGU da! 

Anmeld

10. oktober 2011

Tin

Profilbillede for Tin
Ems30 skriver:

Hej piger

Efter at have læst denne tråd, blev jeg inspireret til at skrive en artikel om sprogbruget på Ramasjang. Her er min artikel, hvor jeg har interviewet mor til 2 snart, og Kanalchefen for DR.

Læs den hvis I har lyst

http://medietorvet.dk/dk/12/3/456/

Super fin artikkel

Jeg synes bestemt heller ikke det er noget som børnene skal lære via tv....min ældste på 16 år har faktisk selv udtrykt forargelse over det sprogbrug. Ikke fordi hun selv ser det, men mere fordi hendes yngre søskende ofte ser det.

Jeg forstår faktisk heller ikke nødvendigheden i at tilføre de her ord til børneprogrammerne Slet ikke når man tænker over at vi som Danskere ikke er de mest sprogdannede i verden!?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.