Su-lån

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. oktober 2011

Sara.

Angelspot skriver:

DEN formulering kan jeg godt lide

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. oktober 2011

K&S

Tvebakken skriver:

Renten på SU-lån er variabel - og ikke fast.

Den hedder diskontoen + 1 % (så vidt, jeg husker) - og dvs. nationalbankens rente (i øjeblikket 1,25 %) + 1.

Men den er jo variabel - så når de hæver renten, vil den også stige på SU lån.

Jeg mener dog, at der er en anden rentesats mens du er studerende (hvis jeg ikke er helt galt afmarcheret er den 4 %) - og hedder så diskontoen + 1, når du begynder tilbagebetalingen.

Håber det kunne hjælpe lidt?

Ellers kan du altid gå på SU låns hjemmeside ( www.studielaan.dk) - og ja, tjekkede lige - den er god nok med satserne.

Ved du hvad max. satsen er, man kan låne om måneden?

Anmeld

5. oktober 2011

Angelspot

Tvebakken skriver:

Godt det meste gav mening.

Men ja, mens du er studerende bliver dit lån opskrevet med rente svarene til fast 4 %.

Måneden efter, du er færdig (den førstkommende 1. mener jeg) vil du i stedet overgå til at betale diskontoen + 1 - dvs i øjeblikket 2,25 - men den er jo så variabel.

Og i øvrigt er et SU lån ikke tilbagebetalingspligtigt før 1 år efter, du er blevet færdig - men du kan jo så selv bestemme, om du vil betale før. Der er mange måder at betale af på.

Du kan i øvrigt ikke trækker renterne fra i skat, før du begynder afdrag.

Fantastisk, du er rigtig god til at forklare dig! Nu forstår jeg det, tusind tak for svaret

Anmeld

5. oktober 2011

Tvebakken

K&S skriver:

Ved du hvad max. satsen er, man kan låne om måneden?

Hmm... så vidt jeg lige kan se, er det 2807 kr om måneden (almindeligt) - og så er der slutlån og forsørgerlån..

Kan ikke lige huske satserne for forsørgertillæg/lån - men mener det var omkring 1100 kr per måned, da jeg var studerende - men kan jo have ændret sig siden.

Anmeld

5. oktober 2011

Tvebakken

Angelspot skriver:

Fantastisk, du er rigtig god til at forklare dig! Nu forstår jeg det, tusind tak for svaret

Tak for det - og glad jeg kunne hjælpe.

Anmeld

13. oktober 2011

eElak

Tvebakken skriver:

Godt det meste gav mening.

Men ja, mens du er studerende bliver dit lån opskrevet med rente svarene til fast 4 %.

Måneden efter, du er færdig (den førstkommende 1. mener jeg) vil du i stedet overgå til at betale diskontoen + 1 - dvs i øjeblikket 2,25 - men den er jo så variabel.

Og i øvrigt er et SU lån ikke tilbagebetalingspligtigt før 1 år efter, du er blevet færdig - men du kan jo så selv bestemme, om du vil betale før. Der er mange måder at betale af på.

Du kan i øvrigt ikke trækker renterne fra i skat, før du begynder afdrag.

Jeg havde da forstået på det at der ikke var renter imens man studerede, men at der først løb renter på når uddannelsen er færdig. 

Anmeld

13. oktober 2011

Tvebakken

KaLee skriver:

Jeg havde da forstået på det at der ikke var renter imens man studerede, men at der først løb renter på når uddannelsen er færdig. 

Hej igen,

Jo, der bliver skam tilskrevet renter, mens man er studerende - men da du ikke er betalingspligtig - kan du ikke trække det fra i skat. - Men lånet vokser ikke desto mindre ( desværre).

Anmeld

13. oktober 2011

eElak

Tvebakken skriver:

Hej igen,

Jo, der bliver skam tilskrevet renter, mens man er studerende - men da du ikke er betalingspligtig - kan du ikke trække det fra i skat. - Men lånet vokser ikke desto mindre ( desværre).

Det fandt jeg så lige ud af - snakkede lige med en veninde om det som er helt inde i det... 

æv bæv... ;-)

Heldigvis går mit SUlån bl.a. til at betale mit banklån af - så det er ok ;-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.