Su-lån

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.678 visninger
17 svar
0 synes godt om
5. oktober 2011

Angelspot

Jeg skal desværre overveje SU-lån når jeg starter efter barsel.

Men hvad er rentesatsen for SU-lånet når det skal betales tilbage? Kan se den går efter diskontoen, men det siger mig ikke noget konkret. Er det et lån til 3,4,5,6,7 % eller hvad ligger den på?

Jeg vil skulle låne for at betale til dagplejen, kan jeg godt sige at jeg vil låne det beløb dagplejen koster og ikke mere end det (ca 2100) ?

Hvor meget kan man vælge at betale af, af gangen når man skal i gang med tilbagebetalingen?

Håber nogen har svaret jeg mangler

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. oktober 2011

come2

kan desværre ikke huske renten.

men man kan saktens låne 2100.

mit max beløb er på 2800 ca. men når du er forsørger kan du låne mere

Anmeld

5. oktober 2011

Tvebakken

Renten på SU-lån er variabel - og ikke fast.

Den hedder diskontoen + 1 % (så vidt, jeg husker) - og dvs. nationalbankens rente (i øjeblikket 1,25 %) + 1.

Men den er jo variabel - så når de hæver renten, vil den også stige på SU lån.

Jeg mener dog, at der er en anden rentesats mens du er studerende (hvis jeg ikke er helt galt afmarcheret er den 4 %) - og hedder så diskontoen + 1, når du begynder tilbagebetalingen.

Håber det kunne hjælpe lidt?

Ellers kan du altid gå på SU låns hjemmeside ( www.studielaan.dk) - og ja, tjekkede lige - den er god nok med satserne.

Anmeld

5. oktober 2011

Sara.

Jeg har ikke styr på renter osv.. men ved at det er den billigste måde at låne penge på

Og når du skal godkende står der et max låne beløb og så sætter du den bare til det du har brug for

Anmeld

5. oktober 2011

Angelspot

Tvebakken skriver:

Renten på SU-lån er variabel - og ikke fast.

Den hedder diskontoen + 1 % (så vidt, jeg husker) - og dvs. nationalbankens rente (i øjeblikket 1,25 %) + 1.

Men den er jo variabel - så når de hæver renten, vil den også stige på SU lån.

Jeg mener dog, at der er en anden rentesats mens du er studerende (hvis jeg ikke er helt galt afmarcheret er den 4 %) - og hedder så diskontoen + 1, når du begynder tilbagebetalingen.

Håber det kunne hjælpe lidt?

Ellers kan du altid gå på SU låns hjemmeside ( www.studielaan.dk) - og ja, tjekkede lige - den er god nok med satserne.

Tak for svar, det meste gav meget mening

Jeg forstår dog ikke lige den del hvor du skriver som studerende. Vil det sige at hvis jeg feks låner 2100 kr om måneden i de sidste 2 semestre jeg har tilbage, så vil renten være (+-) 4% indtil jeg er færdig med at studere, altså 30 juni 2013. Og når jeg så betaler af derefter, vil renten være diskontoen + 1 %?

Anmeld

5. oktober 2011

Angelspot

lærkes_mor skriver:

Jeg har ikke styr på renter osv.. men ved at det er den billigste måde at låne penge på

Og når du skal godkende står der et max låne beløb og så sætter du den bare til det du har brug for

Ja det er lige præcis derfor det virker tiltalende som den bedste lånemulighed Og så kan man vente med tilbagebetaling til man er færdig og tjener penge til det

Anmeld

5. oktober 2011

Angelspot

come2 skriver:

kan desværre ikke huske renten.

men man kan saktens låne 2100.

mit max beløb er på 2800 ca. men når du er forsørger kan du låne mere

Tak for svar, jeg har kun interesse i at låne til dagplejen, så skal ikke have fforhøjet. men det vil godt nok give et pusterum hvis man kan låne til den dagpleje!

Anmeld

5. oktober 2011

Sara.

Angelspot skriver:

Ja det er lige præcis derfor det virker tiltalende som den bedste lånemulighed Og så kan man vente med tilbagebetaling til man er færdig og tjener penge til det

Lige præcis :-)
Vi har valgt at jeg har et su lån... vi ser det som en god invistering i fremtiden... noget der gør at jeg har mulighed for at studere

Anmeld

5. oktober 2011

Angelspot

lærkes_mor skriver:

Lige præcis :-)
Vi har valgt at jeg har et su lån... vi ser det som en god invistering i fremtiden... noget der gør at jeg har mulighed for at studere

DEN formulering kan jeg godt lide

Anmeld

5. oktober 2011

Tvebakken

Angelspot skriver:

Tak for svar, det meste gav meget mening

Jeg forstår dog ikke lige den del hvor du skriver som studerende. Vil det sige at hvis jeg feks låner 2100 kr om måneden i de sidste 2 semestre jeg har tilbage, så vil renten være (+-) 4% indtil jeg er færdig med at studere, altså 30 juni 2013. Og når jeg så betaler af derefter, vil renten være diskontoen + 1 %?

Godt det meste gav mening.

Men ja, mens du er studerende bliver dit lån opskrevet med rente svarene til fast 4 %.

Måneden efter, du er færdig (den førstkommende 1. mener jeg) vil du i stedet overgå til at betale diskontoen + 1 - dvs i øjeblikket 2,25 - men den er jo så variabel.

Og i øvrigt er et SU lån ikke tilbagebetalingspligtigt før 1 år efter, du er blevet færdig - men du kan jo så selv bestemme, om du vil betale før. Der er mange måder at betale af på.

Du kan i øvrigt ikke trækker renterne fra i skat, før du begynder afdrag.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.