Lektier

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.943 visninger
15 svar
0 synes godt om
23. september 2011

Carina1977

Vi var jo i sommerhus for nogle uger siden, og min søn havde så fået fri i 1 uge fra skolen. Det er første gang han har holdt 1 uge fri udenfor skolernes ferie, og han går i 4. klasse, så det er jo ikke voldsomt tit 

Jeg bad hans lærer om at få lavet en seddel med, hvad han skulle have lavet af lektier, mens han var væk. Hun lavede også en fin seddel, og han fik lavet alt på sedlen, lige pånær een ting han ikke kunne få lavet, fordi hun havde glemt at give ham hans bog dertil.

Jeg aftalte så med hans lærer, at jeg ville sørge for at Mark fik det lavet i løbet af den her uge, og at han så ville aflevere det idag. Det gik hun med til, men i onsdags fik min søn en skideballe af læreren, fordi han ikke havde fået det lavet endnu. Jeg blev rimelig irriteret over det, idet at jeg jo havde lavet den her aftale med hende, og jeg syntes derfor ikke at det var fortjent at han fik den skideballe. Han havde så fået at vide af hans lærer at han skulle lave det til om torsdagen.

Det resulterede i at jeg måtte sidde 4 stive timer med min trætte søn onsdag aften, for at få lavet lektier. Han havde jo også andre lektier han skulle have lavet udover. Havde han kunnet vente til fredag med at aflevere det, ville det have været noget nemmere for ham at nå, da han ikke plejer at have så meget for til om fredagen.

Fint nok at der er lektier, men når man laver en aftale med læreren, så kan jeg godt blive ret knotten over, at hun presser på på den måde. Min søn er begyndt at være noget så skoletræt, og ser kun frem til der er ferie igen.

Hvor mange lektier har jeres skolebørn til daglig? Min søn har rigtig mange lektier for, og han har mindst 1-1½ times lektier næsten hver dag.

Er det ikke meget, når man kun går i 4. klasse?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. september 2011

december-babyen

Jeg var blevet noget knotten over den skideballe, ligesom dig og tror jeg ville have skrevet til læreren da hun bør huske de aftaler hun selv laver.

Min søn går godt nok kun i 2 klasse og hans skole kører efter det lektie frie system så han har meget sjældent lektier for men jeg synes 1½ times lektie læsning lyder af virkelig meget hvis det er hver dag.

Ved fra min søn at hvis lektie læsningen tager mere end 1 time så mister han koncentrationen helt.

Måske burde du tage en samtale med din søns lærer for hvis han allerede er ved at være skoletræt og kun går i 4. klasse så vil jeg mene der skal til at ske en forbedring ellers ender han med at blive fuldstændig træt af skolen og der er virkelig mange år tilbage.

Håber du finder ud af det

Anmeld

23. september 2011

Carina1977

december-babyen skriver:

Jeg var blevet noget knotten over den skideballe, ligesom dig og tror jeg ville have skrevet til læreren da hun bør huske de aftaler hun selv laver.

Min søn går godt nok kun i 2 klasse og hans skole kører efter det lektie frie system så han har meget sjældent lektier for men jeg synes 1½ times lektie læsning lyder af virkelig meget hvis det er hver dag.

Ved fra min søn at hvis lektie læsningen tager mere end 1 time så mister han koncentrationen helt.

Måske burde du tage en samtale med din søns lærer for hvis han allerede er ved at være skoletræt og kun går i 4. klasse så vil jeg mene der skal til at ske en forbedring ellers ender han med at blive fuldstændig træt af skolen og der er virkelig mange år tilbage.

Håber du finder ud af det

Det er næsten hver dag han har 1½ times lektier. Om fredagen har han heldigvis max ½ times lektier. Det er i dansk jeg oplever problemerne. Hun læsser dem med lektier. Han har ikke ret meget for i matematik. Der skal han kun lave en uge-opgave via nettet, som tager max ½ time for ham.

Lektierne er primært i dansk, så derfor er jeg da noget lettet over, at de ikke har så meget for i de andre fag.

Jeg synes det lyder rart med det system de kører på din søns skole. Det ville helt klart have været rart for min søn.

Min søn er rigtig dygtig....han ligger ca. 1 år over af hvad man skulle kunne, så derfor tror jeg også at læreren forventer mere af ham....men det er bare ved at blive for meget for ham, og han vil helst bare udsætte lektierne, så lang tid som muligt.

Jeg tror også jeg bliver nødt til at få snakket med den lærer, for jeg tror kun han bliver mere og mere skoletræt. Skoleåret er jo næsten kun lige startet....så bliver det et meget langt skoleår, hvis han kører sur i det.

Tusind tak for dit svar 

Anmeld

23. september 2011

december-babyen

Ja jeg synes det er rigtig synd hvis han allerede begynder at hænge med næbbet over skole arbejdet

Jeg tror helt klart en god snak med læren ville hjælpe da det jo også er i hendes interesse at fastholde din søns interesse.

Hun kan jo også i sidste ende være skyld i at flere af hendes elever bliver trætte af dansk faget netop pga den store byrde med lektier hun læsser på dem.

Anmeld

23. september 2011

.....

Synes at det lyder lidt voldsomt, med så mange lektier i  4. klasse kun. Dengang jeg gik i folkeskolen begyndte de mange lektier så småt i 5.klasse, og så blev det ellers trappet op år efter år med lektierne

Synes ikke at det er fair at din søn får en skideballe, når i nu havde en aftale . Det er ikke i orden!

Anmeld

23. september 2011

Carina1977

Strawberry skriver:

Synes at det lyder lidt voldsomt, med så mange lektier i  4. klasse kun. Dengang jeg gik i folkeskolen begyndte de mange lektier så småt i 5.klasse, og så blev det ellers trappet op år efter år med lektierne

Synes ikke at det er fair at din søn får en skideballe, når i nu havde en aftale . Det er ikke i orden!

Nej jeg blev godt nok også gal, da jeg hørte det. Min søn var mere.....nej det gør ikke noget hun skældte mig ud, mens jeg pointerede at det bestemt IKKE var berettiget. Og det får hun altså også at vide. det er sidste gang hun skælder ham ud uden grund.

Og nej jeg bider ikke hovedet af hende, sådan er jeg ikke  men hun skal vide, at det bare ikke var i orden det hun gjorde. Så kan hun skælde ud på mig, hvis hun har brug for det. Synes i hvert fald at det var dårlig stil det hun gjorde, også når man tænker på at min søn altid har lavet sine ting normalt.

Men ja de lektier.....suk 

Idag regner jeg med at jeg sætter mig ned sammen med Mark og får lavet det han har for til mandag. Så kan han da holde fri fra lektier både lørdag og søndag. Det tror jeg han har brug for. Og på lørdag skal vi en tur i biografen...ren afslapning, for en gangs skyld 

Anmeld

23. september 2011

.....

Carina1977 skriver:

Nej jeg blev godt nok også gal, da jeg hørte det. Min søn var mere.....nej det gør ikke noget hun skældte mig ud, mens jeg pointerede at det bestemt IKKE var berettiget. Og det får hun altså også at vide. det er sidste gang hun skælder ham ud uden grund.

Og nej jeg bider ikke hovedet af hende, sådan er jeg ikke  men hun skal vide, at det bare ikke var i orden det hun gjorde. Så kan hun skælde ud på mig, hvis hun har brug for det. Synes i hvert fald at det var dårlig stil det hun gjorde, også når man tænker på at min søn altid har lavet sine ting normalt.

Men ja de lektier.....suk 

Idag regner jeg med at jeg sætter mig ned sammen med Mark og får lavet det han har for til mandag. Så kan han da holde fri fra lektier både lørdag og søndag. Det tror jeg han har brug for. Og på lørdag skal vi en tur i biografen...ren afslapning, for en gangs skyld 

Ja, jeg havde også flippet lidt ud. Man har en aftale, og så reagere hun sådan, det er ikke OK . Kan forstå hvis han altid sløsede med sine opgaver, og ikke var god til at lave sine ting til tiden, men når man nu er en "mønster elev" så er der ingen grund til at skælde ham ud hmm.

Det lyder som en super god plan, med at lave tingene med ham nu , så skal han ikke tænke på det mere, og som du siger, kan han holde weekend . uuh biografen lyder rigtig hyggeligt. Hvad skal i se?

Anmeld

23. september 2011

musse1

først vil jeg sige, det var ikke berettiget at han fik skældt ud, nu i havde en aftale, mon hun havde glemt den, men ingen undskuldning..

men nu bliver jeg nok så også upopulær.

men jeg tænker, hvorfor lavede i ikke noget hverdag, da i var i sommerhuset, nu i ved han altid har en del for, så han ikke skulle stresse sådan, når han kom i skole igen, for er jo rigtig rigtig synd syns jeg..

lyder til de har en del for, men tror de har mere og mere for i en folkeskole uden at vide det helt, men de bliver mere og mere presset, men syns da bestemt du skal tage en snak med læreren og hører, om det kan være rigtigt de har så meget for, måske der er en god forklaring, for er da synd han skal være skole træt 

jeg har en dreng som går i første klasse, han har altid mellem 3-5 sider læsning for, som skal læses 2 gang i de der søren og mette bøger og så har han som regel også noget matematik for. det laver han så når han kommer hjem fra sfo, inden vi spiser så vidt muligt. og ellers lige efter aftensmaden.. 

Anmeld

23. september 2011

Carina1977

Strawberry skriver:

Ja, jeg havde også flippet lidt ud. Man har en aftale, og så reagere hun sådan, det er ikke OK . Kan forstå hvis han altid sløsede med sine opgaver, og ikke var god til at lave sine ting til tiden, men når man nu er en "mønster elev" så er der ingen grund til at skælde ham ud hmm.

Det lyder som en super god plan, med at lave tingene med ham nu , så skal han ikke tænke på det mere, og som du siger, kan han holde weekend . uuh biografen lyder rigtig hyggeligt. Hvad skal i se?

Cars 2 i 3D  Så må vi jo se om den er noget ved 

Anmeld

23. september 2011

.....

Carina1977 skriver:

Cars 2 i 3D  Så må vi jo se om den er noget ved 

Cars har jeg aldrig set, kun hørt om. Men 3D går man vidst aldrig helt galt i byen med

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.