"Kære Lucas Mor"
Heej!
jeg er ung mor, og jeg har fået en sød lille dreng der hedder luccas for 9 måneder siden. Han er rigtig kær men også rigtig svær at få til at sove, kan du hjælpe mig, eller har du et godt tip til hvad jeg kan gøre?
-på forhånd tak 
kh lucas'es mor
Christins svar
Tillykke med din lille søn Lucas. At blive mor kan være en tid med stor indre uro, indtil vi efterhånden finder tryghed i forælderrollen med tilliden til at vi sagtens kan opdrage vores børn på vores måde. Tiden og erfaringen gør et stort arbejde for os. Tingene forandre sig.
Det er en rigtig svær situation at stå i, at have en lille dreng der ikke vil sove, når han skal. Har du brug for at få viden om 9 mdr. børns søvnbehov og sovevaner kan du kontakte en ekspert på det område.
Jeg vil tage fat på at du som ung mor skal forholde dig til en svær situation. Så du kan få det bedre med alle de svære situationer der ind i mellem dukker op i enhver forældres liv. Jeg tror at vi alle ønsker at få mest mulig glæde ud af at være sammen med vores børn. Men h vordan kan det gøres roligt og med et minimum af vrede, bekymring og negativ tænkning?
Vi kan starte med at øve os i at anerkende og se både sorgerne og glæderne klart. Det ene er ikke mere rigtigt end det andet, det er bare anderledes. Vi kan være venlige ved os selv og forsøge at tillade det svære at være svært ved at sige til os selv, "Det er rigtig svært det her lige nu" og på den måde anerkende os selv, situationen og den følelse og stemning den måske bringer med sig.
Når vi derimod dømmer og bebrejder os selv at vi synes det er svært, har vi ikke kun et problem (med at få søn til at sove) men to problemer fordi vi heller ikke må synes det er svært, eller føle os irriterede eller vrede eller hvad der kan dukke op i sådan en situation.
At give slip på ønsket om at det skal være anderledes end det er, gør det ofte letter at være nærværende og håndtere de svære og stressede situationer. Du kan måske lettere acceptere at det står på lidt i nu indtil det går over, eller du kan lettere træffe de valg der skal til for at ændre situationen.
Vores nærvær er måske det smukkeste vi kan give et andet menneske, vores børn.
Kærlig hilsen Christin
Christin tilbyder både individuelle samtaler og træningshold for stress- og depressions ramte baseret på mindfulness, hun underviser også spiseforstyrrede i mindful spisning. Derudover underviser hun i yoga.
Se Christins hjemmeside: ChristinIlleborg.dk