Jeg har skrevet følgende ( kladde )
For at støtte barnets sprogudvikling er det vigtigt, at barnet er i en tilstand af flow for at udvikle sig bedst muligt.
Flow begrebet er en tilstand , hvor en person er helt fordybet i en aktivitet. Personen mister fornemmelsen for tid og har en følelse af ”at det her det kan jeg godt klare” fordi ens kompetencer matcher udfordringerne. Man er motiveret da aktiviteten der giver flow tilstanden i sig selv er en nydelse og ikke en udfordring man ikke føler man kan klare. Flow er altså en positiv oplevelse.
(flow tilstand skema)
F.eks. (et eksempel på et barn)
Jeg mener derfor at denne flow tilstand vil give de 3-6 årige børn stor motivitation for at lære og udvikle deres sproglige kompetencer. Derfor er det vigtigt at pædagoger og institutioner skaber en kultur der gør det muligt for børn at komme i flow tilstanden.
Det vil sige at barnets sproglige kompetencer skal matche de sproglige udfordringer der er i institutionerne. Og det gælder f.eks. den måde kommunikation mellem barn-voksen er på, det gælder alt det der stimulere sproget. Derfor er det også vigtigt at pædagogerne ser på det enkelte barns sprogudvikling.
Anmeld