Fra Su til kontanthjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. september 2011

Anonym trådstarter

FrkT skriver:

Du skal ikke betale noget tilbage, hvis du dropper ud. Det fungerer sådan at man har et bestemt antal su-klip at bruge i løbet af sit liv, og hver måned man får su bruger man et klip. Dvs. at det "eneste" der sker i forhold til din su hvis du dropper ud er, at du så vil have "spildt" de klip på en uddannelse du alligevel ikke tager.

Mht. det med kommunen kan du søge en enkeltydelse fra kommunen, som du så får der hvor du ikke får udbetalt nogen penge, da din su jo er forudbetalt og kontanthjælp bagudbetalt, min kæreste gjorde det, da han havde en pause i hans uddannelse (fordi han er gvu'er), og der fik vi omkring 3500 fra kommunen den måned som en enkeltydelse, og det var det maksimale. Det der er i det er, at det faktisk er ens eget ansvar. Altså når du starter på en uddannelse skal du reelt lægge hele den første måneds su til side, da den jo er forudbetalt og "beregnet" til at blive brugt, når du er færdig med uddannelsen og starter et job, som jo også er bagudbetalt. Så det er faktisk ens egen skyld, derfor er kommunen ikke forpligtet til at give dig noget som helst, og det kommer også meget an på din situation og kommunen du bor i om du i det hele taget kan få noget. Men du skal søge den enkeltydelse, og det skal du gøre hurtigst muligt, da det tager noget tid at behandle. Og til det skal du have lejekontrakt og alle faste udgifter på skrift dokumenteret, da de skal bruge det.

Jeg sprang fra Kh til Su, da jeg har været på barsel, og skal nu den anden vej rundt. fra Su til Kh. Så jeg har ikke haft "et overskud" af penge pga su er forudbetalt. Men jeg kan godt se hvad det er du mener. 

Jeg er bare lidt i vilrede omkring hvad jeg skal gøre nu så.

Ringe og melde mig ud af skolen i morgen, tage på kommunen eller vente til min samtale med skolen tirsdag,  og håbe på at jeg får su d.1'ste (hvis de er bamhjertige, og lader det vente)  - Det handler også om dagpleje tilskud og boligtilskud osv. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. september 2011

Anonym trådstarter

grinny skriver:

Mener ikke du skal betale SU tilbage, men da min kæreste blev færdig med hans uddannelse skulle han vente en måned før han kunne søge kontanthjælp og så vill han få sidst i den måned han søgte i, altså der gik 2 måneder uden penge fra hverken SU eller kommunen. 

Han søgte engangsydelse, men fik et brev hvor der stod at man ikke kan søge engangsydelse efter man er stoppet på en uddannelse, da det jo sådan set er ens egen skyld at man ikke har lagt penge til side. Jeg ved ikke om det er sådan alle steder eller om vores kommune bare er en lorte kommune, men i hvert fald, undersøg det hele inden du stopper, det ville være ærgeligt at stå to måneder uden penge

Håber det kunne hjælpe lidt

Ja det er lige præcis det jeg vil undgå, og jeg mener at hvis kommunen ser at jeg er "blevet smidt ud" Så er jeg ikke selv gået. Hvis du forstår.  Og jeg ved ikke helt hvor og hvem jeg skal spørge om alt det her. - Jeg vil bare godt gøre så jeg ikke står uden penge d.1¨ste da jeg jo har min søn og alle de andre udgifter som skal betales.

Anmeld

18. september 2011

grinny

Anonym skriver:

Ja det er lige præcis det jeg vil undgå, og jeg mener at hvis kommunen ser at jeg er "blevet smidt ud" Så er jeg ikke selv gået. Hvis du forstår.  Og jeg ved ikke helt hvor og hvem jeg skal spørge om alt det her. - Jeg vil bare godt gøre så jeg ikke står uden penge d.1¨ste da jeg jo har min søn og alle de andre udgifter som skal betales.

Altså jeg tror kommunen er ligeglad med om du er blevet smidt ud, gået selv og bare er færdig. Så vidt jeg kunne forstå er det en regel de har, med at der skal gå en måned efter endt uddannelse til man kan søge.

Stod selv i samme problem for 2 år siden da jeg blev færdig på HG, jeg kunne heller ikke få penge så jeg måtte starte på en anden uddannelse

Anmeld

18. september 2011

SjeBets

FrkT skriver:

Du skal ikke betale noget tilbage, hvis du dropper ud. Det fungerer sådan at man har et bestemt antal su-klip at bruge i løbet af sit liv, og hver måned man får su bruger man et klip. Dvs. at det "eneste" der sker i forhold til din su hvis du dropper ud er, at du så vil have "spildt" de klip på en uddannelse du alligevel ikke tager.

Mht. det med kommunen kan du søge en enkeltydelse fra kommunen, som du så får der hvor du ikke får udbetalt nogen penge, da din su jo er forudbetalt og kontanthjælp bagudbetalt, min kæreste gjorde det, da han havde en pause i hans uddannelse (fordi han er gvu'er), og der fik vi omkring 3500 fra kommunen den måned som en enkeltydelse, og det var det maksimale. Det der er i det er, at det faktisk er ens eget ansvar. Altså når du starter på en uddannelse skal du reelt lægge hele den første måneds su til side, da den jo er forudbetalt og "beregnet" til at blive brugt, når du er færdig med uddannelsen og starter et job, som jo også er bagudbetalt. Så det er faktisk ens egen skyld, derfor er kommunen ikke forpligtet til at give dig noget som helst, og det kommer også meget an på din situation og kommunen du bor i om du i det hele taget kan få noget. Men du skal søge den enkeltydelse, og det skal du gøre hurtigst muligt, da det tager noget tid at behandle. Og til det skal du have lejekontrakt og alle faste udgifter på skrift dokumenteret, da de skal bruge det.

det er jo ikke helt korrekt, hvis man er på en ungdoms uddannelse,. hvilket det lyder til hun er da der er fravær, så er det ikke klip. Det er de vidregående uddannelser der er klip. 

Du kan risikere at betale den mdr til bage hvis du modtager su her den første. ja Men alt su, skal du ikke medmindre du ikke har været studieaktiv overhovedet. 

Nej tror ikke skolen vil vente fordi du ingen penge har, KH er lige meget om du er droppet, eller smidt ud af skolen.  Du kan søge om engangs ydelse, det er ikke ret meget men bedre end ingenting. men jeg vil råde dig til at søge det NU ellers går der lidt tid før du kan få det. og det er bare ufedt at gå uden penge. 

Jeg har selv forrige sommer stået en mdr mellem su og min elevløn og det er bare surt, men desværre sådan at vores su system er opbygget. 

Anmeld

18. september 2011

Anonym trådstarter

grinny skriver:

Altså jeg tror kommunen er ligeglad med om du er blevet smidt ud, gået selv og bare er færdig. Så vidt jeg kunne forstå er det en regel de har, med at der skal gå en måned efter endt uddannelse til man kan søge.

Stod selv i samme problem for 2 år siden da jeg blev færdig på HG, jeg kunne heller ikke få penge så jeg måtte starte på en anden uddannelse

Hm.. Ja, men det kan jeg bare ikke, da jeg skal på barsel igen til Januar. Ihhh altså!.. Men hvis jeg da bare kunne være sikker på at jeg fik den enkelt ydelse d.1´ste. Så ville det hele være meget lettere. 

Anmeld

18. september 2011

Miin'Baby'Mus

Anonym skriver:

Altså, jeg har en samtale med dem på skolen på tirsdag. - Skal jeg der melde ud at jeg vil stoppe der. ?? 

Kan Kommunen ikke sige at de ikke vil hjælpe hvis jeg selv stopper??

Altså. Du vil mene, at det bedste jeg kan gøre er, at gå hen på skolen, og melde mig ud allerede i morgen, derefter gå på kommunen og få kh. Så vil de godt hjælpe med en hel enkelt ydelse selvom vi har d.19 i morgen. så jeg ikke står fuldstændig uden penge d.1 ??

Jeg har nemlig en kæreste og min søn at tage højde for også. Samt dagpleje og jeg ved ikke hvad som jo skal betales. 

Hm jeg er meget forvirret over de forskellige indlæg. Inden jeg var færdig med udd gik jeg ned for at få kontanthjælp da jeg ikke kunne finde arbejde. De sagde jeg skullle komme den da min udd var færdig, ikke en måned senere og ikke en måned før, men den dag jeg var færdig.

Jeg kom den dag jeg var færdig, udfyldte nogle papire osv uden problemer. Skulle til sådan et møde (som man SKAL til), og der var heller ikke noget at komme efter, jeg søgter ikke om noget specielt, jeg fik både kontanthjælp og et engangsbeløb, var endda nødt til at ringe ind fordi jeg vidste ikke hvorfor jeg havde fået det penge, og jeg mener altså at der kun gik nogle få dage efter jeg havde været til det møde inden jeg fik pengene.

Alt i alt fra første dag jeg var dernede, til mødet og videre til at jeg fik pengene, der gik nok max 14 dage..

Men øhm, med så forskellige meninger herinde onkring det, jamen så ring til dit jobcenter og hør ad i stedet for.

Og ang SU'en, jo man skal betale SU tilbage hvis man ikke er studieaktiv, altså medmindre der er en god grund til at man ikke er studieaktiv eller man har en sød studievejleder der vil hjælpe en. Så vil da sige at du både skal snakke med skolen og dit jobcenter for en sikkerheds skyld

Anmeld

18. september 2011

FrkT

SjeBets skriver:

det er jo ikke helt korrekt, hvis man er på en ungdoms uddannelse,. hvilket det lyder til hun er da der er fravær, så er det ikke klip. Det er de vidregående uddannelser der er klip. 

Du kan risikere at betale den mdr til bage hvis du modtager su her den første. ja Men alt su, skal du ikke medmindre du ikke har været studieaktiv overhovedet. 

Nej tror ikke skolen vil vente fordi du ingen penge har, KH er lige meget om du er droppet, eller smidt ud af skolen.  Du kan søge om engangs ydelse, det er ikke ret meget men bedre end ingenting. men jeg vil råde dig til at søge det NU ellers går der lidt tid før du kan få det. og det er bare ufedt at gå uden penge. 

Jeg har selv forrige sommer stået en mdr mellem su og min elevløn og det er bare surt, men desværre sådan at vores su system er opbygget. 

Nej det er selvfølgelig rigtigt, men jeg gik ud fra det var en videregående uddannelse når det nu er herinde 

Anmeld

18. september 2011

Anonym trådstarter

SjeBets skriver:

Okay, jeg skal melde mig ud i morgen, og tilmelde mig kh med det samme. Så er der en chance for at jeg får den enkelt ydelse. - Puha, jeg syntes godt nok at det er lige lovlig nervepirrende det her.

Anmeld

18. september 2011

grinny

Anonym skriver:

Hm.. Ja, men det kan jeg bare ikke, da jeg skal på barsel igen til Januar. Ihhh altså!.. Men hvis jeg da bare kunne være sikker på at jeg fik den enkelt ydelse d.1´ste. Så ville det hele være meget lettere. 

Søg den imorgen og så får du rimelig hurtigt svar på om det kan lade sig gøre, så må du holde en enkelt uge mere i skolen

Anmeld

18. september 2011

SjeBets

Anonym skriver:

Okay, jeg skal melde mig ud i morgen, og tilmelde mig kh med det samme. Så er der en chance for at jeg får den enkelt ydelse. - Puha, jeg syntes godt nok at det er lige lovlig nervepirrende det her.

det ville jeg gøre, og snakke med dem om det, og spørg om den engangs ydelse den er som sagt ikke stor men den er der. 

Det er et dumt system og su err også de enste der forudbetaler, selv KH har vendt det, de betalte også forud opringelig .. men lige som alt andet løn er det bagud og det burde su også være. 

Men søg søg søg og måske tag noget vikar jobs har resten af måneden det ville jeg bestemt gøre det kan da give lidt, jeg tjenete godt 3000 på 3 dages vikar job her sidste mdr. røv kedeligt job men gode penge 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.