Fra Su til kontanthjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15.775 visninger
20 svar
0 synes godt om
18. september 2011

Anonym trådstarter

Jeg er i den dumme situation at jeg vil stoppe på min uddannelse. 

Jeg er klar over Su er forudbetalt og Kh er bagud.

Hvordan gør jeg det her bedst muligt?? Hvis jeg skal have en enkelt ydelse, så jeg ikke stå en måned uden penge. Feks allerede til d.1 om 12 dage.

Skal jeg smides ud af uddannelsen, eller kan jeg droppe ud selv ? Altså mht at få kontanthjælp ?

Skal jeg melde klart ud på skolen at jeg ikke vil det her mere, og henvende mig på kommunen, eller hvad pokker skal jeg gøre.

Jeg vil allerhelst have min su d.1'ste. Men jeg tror desværre ikke at skolen lader den gå så længe da jeg i forvejen allerede har meget fravær. Og jeg vil jo helst ikke stå uden nogen form form for penge d.1.

Tror i at dem på skolen vil lade mig blive til d.1'ste uden deltagelse hvis jeg melder ud at jeg har brug for det ?

Jeg syntes det er svært, da jeg på ingen måde vil stå uden penge d.1. Er der nogen der har et godt råd til hvad jeg skal stille op. Jeg vil kun gøre det klogeste og bedste. Men jeg aner ikke hvad det er.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. september 2011

Gry91

Anonym skriver:

Hvordan gør jeg det her bedst muligt?? Hvis jeg skal have en enkelt ydelse, så jeg ikke stå en måned uden penge. Feks allerede til d.1 om 12 dage.

Skal jeg smides ud af uddannelsen, eller kan jeg droppe ud selv ? Altså mht at få kontanthjælp ?

Skal jeg melde klart ud på skolen at jeg ikke vil det her mere, og henvende mig på kommunen, eller hvad pokker skal jeg gøre.

Jeg vil allerhelst have min su d.1'ste. Men jeg tror desværre ikke at skolen lader den gå så længe da jeg i forvejen allerede har meget fravær. Og jeg vil jo helst ikke stå uden nogen form form for penge d.1.

Tror i at dem på skolen vil lade mig blive til d.1'ste uden deltagelse hvis jeg melder ud at jeg har brug for det ?

Jeg syntes det er svært, da jeg på ingen måde vil stå uden penge d.1. Er der nogen der har et godt råd til hvad jeg skal stille op. Jeg vil kun gøre det klogeste og bedste. Men jeg aner ikke hvad det er.

Er der ikke noget med at man skal betale al udebetalt su tilbage hvis man dropper ud ?

Er ikke sikker, men mener bare at have hørt det

Anmeld

18. september 2011

Anonym trådstarter

mg91 skriver:

Er der ikke noget med at man skal betale al udebetalt su tilbage hvis man dropper ud ?

Er ikke sikker, men mener bare at have hørt det

Jo det kan da godt være. Men når uddannelsen ikke er noget for en, så er man bare bundet ???

Anmeld

18. september 2011

Tullemuzz

Jeg skulle ikke betale tilbage for den måneds su jeg fik så det tror jeg ikke hun skal

Anmeld

18. september 2011

Anonym trådstarter

Tullemuzz skriver:

Jeg skulle ikke betale tilbage for den måneds su jeg fik så det tror jeg ikke hun skal

Det var da egentligt rart at høre  

- Men det var nu egentligt ikke det jeg var så interesseret i 

Anmeld

18. september 2011

Miin'Baby'Mus

Anonym skriver:

Problemet er at hvis du venter og får SU til den første, ja så skal du betale den SU tilbage, ja måske skal du endda allerede nu betale SU tilbage, du har jo åbenbart været meget inakti og derfor kan de godt bede om deres SU tilbagebetalt.

Ang kontanthjælpen så får du jo et start beløb udover kontanthjælpen, og der går ikke en hel månede før du får den. Syntes du hurtigst muligt skal komme ud af din udd så du ikke står med en stor regning... Det hele skal nok ordne sig

Anmeld

18. september 2011

Gry91

Anonym skriver:

Jo det kan da godt være. Men når uddannelsen ikke er noget for en, så er man bare bundet ???

Tror det kommer an på hvor langt man er men ved det ikke!

Men jeg skulle betale en måned tilbage fra august måned da jeg stoppede  

Men ellers kan skolen og kommunen vel hjælpe dig ?

De må i hvert fald vide det

Anmeld

18. september 2011

FrkT

Du skal ikke betale noget tilbage, hvis du dropper ud. Det fungerer sådan at man har et bestemt antal su-klip at bruge i løbet af sit liv, og hver måned man får su bruger man et klip. Dvs. at det "eneste" der sker i forhold til din su hvis du dropper ud er, at du så vil have "spildt" de klip på en uddannelse du alligevel ikke tager.

Mht. det med kommunen kan du søge en enkeltydelse fra kommunen, som du så får der hvor du ikke får udbetalt nogen penge, da din su jo er forudbetalt og kontanthjælp bagudbetalt, min kæreste gjorde det, da han havde en pause i hans uddannelse (fordi han er gvu'er), og der fik vi omkring 3500 fra kommunen den måned som en enkeltydelse, og det var det maksimale. Det der er i det er, at det faktisk er ens eget ansvar. Altså når du starter på en uddannelse skal du reelt lægge hele den første måneds su til side, da den jo er forudbetalt og "beregnet" til at blive brugt, når du er færdig med uddannelsen og starter et job, som jo også er bagudbetalt. Så det er faktisk ens egen skyld, derfor er kommunen ikke forpligtet til at give dig noget som helst, og det kommer også meget an på din situation og kommunen du bor i om du i det hele taget kan få noget. Men du skal søge den enkeltydelse, og det skal du gøre hurtigst muligt, da det tager noget tid at behandle. Og til det skal du have lejekontrakt og alle faste udgifter på skrift dokumenteret, da de skal bruge det.

Anmeld

18. september 2011

Anonym trådstarter

Norman skriver:

Problemet er at hvis du venter og får SU til den første, ja så skal du betale den SU tilbage, ja måske skal du endda allerede nu betale SU tilbage, du har jo åbenbart været meget inakti og derfor kan de godt bede om deres SU tilbagebetalt.

Ang kontanthjælpen så får du jo et start beløb udover kontanthjælpen, og der går ikke en hel månede før du får den. Syntes du hurtigst muligt skal komme ud af din udd så du ikke står med en stor regning... Det hele skal nok ordne sig

Altså, jeg har en samtale med dem på skolen på tirsdag. - Skal jeg der melde ud at jeg vil stoppe der. ?? 

Kan Kommunen ikke sige at de ikke vil hjælpe hvis jeg selv stopper??

Altså. Du vil mene, at det bedste jeg kan gøre er, at gå hen på skolen, og melde mig ud allerede i morgen, derefter gå på kommunen og få kh. Så vil de godt hjælpe med en hel enkelt ydelse selvom vi har d.19 i morgen. så jeg ikke står fuldstændig uden penge d.1 ??

Jeg har nemlig en kæreste og min søn at tage højde for også. Samt dagpleje og jeg ved ikke hvad som jo skal betales. 

Anmeld

18. september 2011

grinny

Mener ikke du skal betale SU tilbage, men da min kæreste blev færdig med hans uddannelse skulle han vente en måned før han kunne søge kontanthjælp og så vill han få sidst i den måned han søgte i, altså der gik 2 måneder uden penge fra hverken SU eller kommunen. 

Han søgte engangsydelse, men fik et brev hvor der stod at man ikke kan søge engangsydelse efter man er stoppet på en uddannelse, da det jo sådan set er ens egen skyld at man ikke har lagt penge til side. Jeg ved ikke om det er sådan alle steder eller om vores kommune bare er en lorte kommune, men i hvert fald, undersøg det hele inden du stopper, det ville være ærgeligt at stå to måneder uden penge

Håber det kunne hjælpe lidt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.