Spørgsmål ang. foranliggende moderkage

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. september 2011

Fam. Madsen

Wimmie skriver:

Jeg er i dag 27+0 og det betyder jo bl.a. at der ikke kommer flere scanninger i mit graviditetsforløb.

Jeg fik at vide ved NF og MD at min moderkage lå fortil, og nu har jeg så læst/hørt at hvis den ligger foran livmoderåbningen skal man sandsynligvis have kejsersnit.

Eftersom jeg ikke er blevet informeret om dette ved scanningerne eller hos mig egen læge eller jordemoder, skal jeg så gå ud fra at jeg stadig kan føde normalt? Altså at den ikke ligger foran livmoderåbningen?

Jeg læste også at moderkagen kan finde på at flytte sig, men kan den så ikke flytte sig hen foran livmoderåbningen?

Håber nogen har nogle kloge svar - ellers må jeg vel lige ringe til min jordemoder i næste uge 

min moderkage lå for til. men ved alle mine scanninger tjekket de hvor højt den lå og der lå den så lange "oppe" så hvis det var min søn ikke lå fast med numesen nede i mit bækken havde jeg født normalt. 

så mon ikke du skal føde normalt når de ikke havde sagt andet til dig. hvis du er usikker så kontakt din jordmor på mandag.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. september 2011

Wimmie

Fam. Madsen skriver:

min moderkage lå for til. men ved alle mine scanninger tjekket de hvor højt den lå og der lå den så lange "oppe" så hvis det var min søn ikke lå fast med numesen nede i mit bækken havde jeg født normalt. 

så mon ikke du skal føde normalt når de ikke havde sagt andet til dig. hvis du er usikker så kontakt din jordmor på mandag.

Jo, det satser jeg på så 

Anmeld

18. september 2011

modesty

Wimmie skriver:

Jeg er i dag 27+0 og det betyder jo bl.a. at der ikke kommer flere scanninger i mit graviditetsforløb.

Jeg fik at vide ved NF og MD at min moderkage lå fortil, og nu har jeg så læst/hørt at hvis den ligger foran livmoderåbningen skal man sandsynligvis have kejsersnit.

Eftersom jeg ikke er blevet informeret om dette ved scanningerne eller hos mig egen læge eller jordemoder, skal jeg så gå ud fra at jeg stadig kan føde normalt? Altså at den ikke ligger foran livmoderåbningen?

Jeg læste også at moderkagen kan finde på at flytte sig, men kan den så ikke flytte sig hen foran livmoderåbningen?

Håber nogen har nogle kloge svar - ellers må jeg vel lige ringe til min jordemoder i næste uge 

Foranliggende betyder at moderkagen ligger på forsiden af livmoderen, IKKE at den ligger foran åbningen. Det er to helt forskellige ting. Du kan være HELT sikker på at de ville være meget opmærksomme på det og tilbyde kontrolscanning hvis den lå foran åbningen.

No worries. 

Anmeld

18. september 2011

Wimmie

modesty skriver:

Foranliggende betyder at moderkagen ligger på forsiden af livmoderen, IKKE at den ligger foran åbningen. Det er to helt forskellige ting. Du kan være HELT sikker på at de ville være meget opmærksomme på det og tilbyde kontrolscanning hvis den lå foran åbningen.

No worries. 

Men når jeg googler "foranliggende moderkage" står der flere steder at det kan betyde at den ligger foran livmoderåbningen....

Men jeg hører lige min jordemoder ad - bare lige for en sikkerheds skyld 

Anmeld

19. september 2011

modesty

Wimmie skriver:

Men når jeg googler "foranliggende moderkage" står der flere steder at det kan betyde at den ligger foran livmoderåbningen....

Men jeg hører lige min jordemoder ad - bare lige for en sikkerheds skyld 

Ja, hør hende bare ad, det kan jo ikke skade. Hellere et spørgsmål for meget end et for lidt. Men som sagt - de er ret opmærksomme på det (jeg var selv til scanning af samme årsag), så du skal i hvert fald ikke gå rundt og bekymre dig.

Anmeld

19. september 2011

Mom2012

Wimmie skriver:

Min venindes moderkage lå også fortil, hun fik ikke kejsersnit

Anmeld

19. september 2011

SussieThyssen

Wimmie skriver:

Så vidt jeg ved har det ikke den store betydning om den ligger direkte foran, man skal bare holde øje med at sammentrækningerne af mavemusklerne ikke får moderkagen til at briste. Det der betyder noget er, hvis den ligger "foran" livmodermunden, og dvs i bunden af livmoderen..og jeg tror det er det de har ment med "foran", for så er det en helt anden historie.
Det må den nemlig ikke.
Så jeg tror ikke du skal bekymre dig spor.

Kærligst
Sussie

Anmeld

19. september 2011

Thalia

Der er intet problem med at moderkagen er fortil, det er kun hvis den ligger lavt at man er bekymret. Hvis det var tilfældet ville de have informeret dig om det ved MD scanningen og givet dig en tid til en scanning mere omkring uge 32.

Selv hvis man har en lavtliggende moderkage ved uge 20 er det relativt sjældent at det betyder KS. 5 ud af 6 gange flytter moderkagen sig nemlig automatisk opad i takt med at maven vokser.

Anmeld

19. september 2011

Mira0911

I begge mine graviditeter lå moderkagen også fortil og det er meget normalt at den gør det ved de fleste gravide... 

Det er en vis procent del som ikke følger med på sin plads under graviditeten, en meget lille procent del... 

Synes da lige du skal tage snakken med din jordemoder... Eller læge... 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.