Fostervandsprøve/moderkagebiopsi?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. september 2011

twinny

Anonym skriver:

Det er yderst nødvendigt, eller ville det jo aldrig bliver nævnt at jeg skulle have en.

Vores datter har et syndrom som gør hende rigtig syg og nedsætter levealderen markant. Og med det syndrom følger hjernemisdannelser og epilepsi.

Man ved ikke om det er arveligt, og vi kan simpelthen ikke stå med to handicappede børn. 

Derfor er det yderst nødvendigt.

Puhhha det må være hårdt at gå med de ting...

for alt er som det skal være....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. september 2011

Roza

Anonym skriver:

Det er yderst nødvendigt, eller ville det jo aldrig bliver nævnt at jeg skulle have en.

Vores datter har et syndrom som gør hende rigtig syg og nedsætter levealderen markant. Og med det syndrom følger hjernemisdannelser og epilepsi.

Man ved ikke om det er arveligt, og vi kan simpelthen ikke stå med to handicappede børn. 

Derfor er det yderst nødvendigt.

Ja det kan jeg godt se nu, vidste bare ikke hvad eller hvorfor du skulle have foretaget én. Jeg er ked af at høre om din situation  Håber at det går som du/I ønsker det.

Anmeld

14. september 2011

132319

Anonym skriver:

Må man spørge hvordan det egentlig foregår?

Ja selvfølgelig

Du bliver scannet på vaneligvis og via scanneren stikkes der en lang nål igennem maveskindet hvor der forsigtigt tages en lille prøve af moderkagen.

Det kan lyde voldsomt men jeg syntes faktisk ikke at det var så slemt, det nev lidt og det er selvfølgelig aldrig rart at blive stukket men det var forholdsvis smertefrit og hurtigt overstået

Anmeld

15. september 2011

Anonym trådstarter

132319 skriver:

Ja selvfølgelig

Du bliver scannet på vaneligvis og via scanneren stikkes der en lang nål igennem maveskindet hvor der forsigtigt tages en lille prøve af moderkagen.

Det kan lyde voldsomt men jeg syntes faktisk ikke at det var så slemt, det nev lidt og det er selvfølgelig aldrig rart at blive stukket men det var forholdsvis smertefrit og hurtigt overstået

Okay, tak for dit svar.

Er det noget med, at det øger chancen for spontan abort?

Anmeld

15. september 2011

SussieThyssen

Anonym skriver:

Hvornår i graviditeten foretages disse?

Nogen som har erfaringer med det? Altså prøvet det

Jeg skal selv have foretaget en når jeg bliver gravid.

Jeg har fået fostervandsprøver med alle mine, og det gik let og uden problemer.
For mit vedkommende blev det taget i uge 19 med den sidste, men jeg tror nok at man gør det før nu til dags

Fostervandsprøven vil jeg tro foregår nogenlunde som ved en moderkagebiopsi.
Ved hjælp af en scanning flytter de lidt på fosteret, så de med en lang kanyle forsigtigt kan trænge ind i livmoderen og fossterhinden gennem maveskindet og enten suge en lille smule fostervand ud eller nippe et lille stykke af moderkagen.
Der vil altid være en lille risiko for at det udløser en abortreaktion, men det er heldigvis meget sjældent det sker.
Bagefter skal man holde sig i ro en dags tid eller to, så det lille hul i fosterhinden kan lukke sig helt.

Jeg synes ikke det egentligt gør ondt, det er mest prikket, når kanylen skal igennem maveskindet, men når først den er inde, så er det ikke rigtigt noget at snakke om, det føles bare underligt.

Kærligst
Sussie

Anmeld

15. september 2011

132319

Anonym skriver:

Okay, tak for dit svar.

Er det noget med, at det øger chancen for spontan abort?

Jo men den er kun ½-1% og jeg er sikker på at de de aborter er de der ikke holder sig i ro som man skal bagefter.

Anmeld

15. september 2011

Moms

Anonym skriver:

Må man spørge hvordan det egentlig foregår?

Hej

prøv at søge på moderkagebiopsi, så får du garanteret en masse søgeposter frem, hvor du kan læse om det.

Jeg selv fik lavet en fostervandsprøve (fordi jeg fik at vide at risikoen var langt mindre ved den end ved moderkagebiopsien) og har lagt en beskrivelse ud af det.

Den hedder vist noget med "Sådan foregik min fostervandsprøve".

Held og lykke

Moms

Anmeld

15. september 2011

Lusi

Fik det foretaget i uge 14, mener jeg det var.. Absolut ik behageligt, men havde forventet det gjorde meget mere ondt.. De scannede og fandt stedet, hvor de skulle stikke og så stikker de nålen ned igennem scanningsdimsen og ind i maven.. Under navlen.. Det er mere ubehageligt, end det gør ondt ( på mig ihvertfald) bagefter fik jeg dog ret ondt i maven..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.