"Kosttilskud til baby"
Hej Rebecca
Hvilke kosttilskud bør jeg give min baby på 8 mdr. H*n får pt jern og d-dråber.
Jeg lider selv af d-vitamin mangel og må tage store mængder d-vitamin dagligt for at afhjælpe dette. Vi spiser ikke fisk i vores familie og baby får dermed ikke nogle af de vitaminer.
Jeg vil gerne vide hvad h*n skal have nu og fremadrettet. Fx vil jeg gerne fortsætte med at give d-vitamin hele barndommen, men hvordan og hvor meget? Hvad med fiskeolie osv?
På forhånd tak for svar
Rebeccas svar
@font-face { font-family: "Cambria"; }p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { margin: 0cm 0cm 10pt; font-size: 12pt; font-family: "Times New Roman"; }div.Section1 { page: Section1; }
@font-face { font-family: "Cambria"; }p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { margin: 0cm 0cm 10pt; font-size: 12pt; font-family: "Times New Roman"; }div.Section1 { page: Section1; }
Hej
Tak for dit meget relevante spørgsmål.
Til en baby på 8 måneder vil jeg anbefale 1 tsk Arctic-D Cod Liver Oil fra Nordic Naturals. Bemærk D’et i navnet. Det er en oprenset, ikke-harsk og koncentreret form for levertran, som er tilsat D-vitamin. På den måde får baby på essentielle fedtsyrer og D-vitamin. Den norske sundhedsstyrelse anbefaler levertran til alle babyer. Det gør jeg også. Det er supervigtigt bl.a. for babys hjerneudvikling. Med mindre ammende mor spiser nok omega-3 fra fiskeolie eller levertran, får baby ikke nok af disse essentielle fedtsyrer. Derfor er tilskud vigtigt. Det smager ganske fint, glem de gamle myter om levertran. Det er klart min bedste anbefaling!
Hvis det ikke er en løsning for dig, så vil jeg som plan B anbefale, at du giver baby D-vitamin. Jeg foretrækker D-pearls 20 mcg fra Pharma Nord. Det er oliekapsler, som du prikker hul på og giver baby indholdet på en ske. Almindelige D-dråber kan give ondt i maven (det gør de dog ikke altid).
Jeg anbefaler alle, både børn og voksne, at få tilskud af D-vitamin. Dosis afhænger af forskellige faktorer. I Danmark kan man kun danne nok D-vitamin fra solen i april-september. Solcreme blokerer næsten for hudens dannelse af D-vitamin. Man kan IKKE spise sig til nok D-vitamin, og derfor mangler omkring halvdelen af den voksne befolkning i Danmark vitamin D. Det kan give mange symptomer og er medvirkende årsag til, at vi har en af verdens højeste forekomster af knogleskørhed.
Jeg anbefaler også probiotika til babyer, et par gange om ugen forebyggende og hver dag ved sygdom og tre uger efter. Men det er en lidt længere snak.
Babyer over 6 måneder, som ikke får mindst 3 gode amninger i døgnet ELLER mindst 400 ml modermælkserstatning, anbefaler jeg jerntilskud indtil 12 måneder. Dosis er individuel. Jeg foretrækker Babyfer jernstrøpulver, da det er smagsneutralt og ikke, som dråberne, giver pletter.
Fra 1 år anbefaler jeg en lidt anden vitamin- og oliemenu. Du er meget velkommen til at skrive igen, når I er kommet så langt, så vil jeg gerne fortælle meget mere om det.
I min bog BABY – 100% naturlig uden tilsætning (Politikens Forlag) gennemgår jeg grundigt og nuanceret alle de mest optimale kosttilskud til babyer, opdelt måned for måned, (og ditto om sund babymad). Der får du uddybet, hvorfor kosttilskuddene er vigtige, hvordan og hvornår de serveres og mulighed for at vurdere, præcis hvad og hvor meget, netop din baby har brug for.
Jeg håber, du blev mere afklaret. Du er altid velkommen til at skrive igen.
Kærlig hilsen
Rebecca Persson, rebeccapersson.com
På Rebeccas blog finder du inspiration til sunde, grønne vaner i børnefamilien. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, får du gratis 'Kloge kvinders guide til bedre familiehelse'. Du linkes til lækre websites og får masser af saglig info om aktuelle emner inden for helse og økologi. Du kan købe digitale produkter, som blandt andet gør dig i stand til at leve 100% økologisk uden at flænse dankortet.
Se Rebeccas hjemmeside: RebeccaPersson.com