Hjælp til opskrift (kylling II)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.528 visninger
3 svar
0 synes godt om
20. januar 2009

linemus

Citronkylling
4 pers.

2 hele kyllinger
3 citroner
2 kviste rosmarin
4 fed hvidløg

Olivenolie
Salt
Peber

Tilbehør:
400 g spaghetti
100 g parmesanost

Kyllingerne istandgøres og tørres med køkkenrulle. Citronerne vaskes og skæres i tynde skiver.
Gnid kyllingerne ud- og indvendig med salt og peber. Kom hvidløg, citronskiver og rosmarin ind i kyllingerne. Pensl den med olivenolie og læg evt. et par citronskiver over brystet. Drys med frisk rosmarin.
Læg kyllingerne med brystet opad i et ildfast fad. De brunes i en 250 grader C varm ovn i 15 minutter.
Skru derefter ned for ovnvarmen og steg videre på 200 grader i ca. 60 min.
Server disse skønne, sprøde kyllinger med frisk pasta og masser af parmesan, samt eksempelvis hvidløgsmarinerede peberfrugter.

- - - - - - - - - - - - - - - -

Hvordan istandgør man en kylling? Er der stadig indvolde osv. inden i, når det er sådan en kompakt frossen en man køber?

Hvad gør man når den er færdig? Er der nogle "regler" for, hvordan man skærer den ud?

- Line

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. januar 2009

Anja

Nogle gange ligger der nogle indvolde i en pose inden i, men oftest er kyllingen tom. Du pakker den ud og skyller den under vandhanen både indvendig og udvendig, du tager lige hånden ind i den og gnider for at sikre, at du har fået vaske gammel blod eller andet af.

Hvis der er store fedt/hud flapper ved hals og mås, så plejer jeg nogle gange at klippe dem af.

Ellers følger du bare opskriften

Anmeld

20. januar 2009

Louise mortil4

ahh mums, det lyder bare vildt godt. Men har desværre ikke hele kyllinger hjemme.

Men ja gør som Anja skriver.

Anmeld

20. januar 2009

Helle30

Jeg er lidt i tvivl om, hvordan en rigtig udskæring af hel kylling skal være. Sådan hér plejer jeg at gøre: Klipper med en fjerkræsaks fra skræv til halshul både for og bag, sådan at kyllingen halveres. Derefter klipper jeg lårene af og deler de to kropsstykker i endnu to hver. Altså får jeg 6 stykker ud af en kylling, men hvis den er meget stor kan du måske evt. dele den yderligere.
Vingerne kan man også klippe af og lægge ved de øvrige stykker på fadet. Jeg synes bare altid, folk tager udenom vingerne.
Man kan godt bruge en kniv til parteringen, men så kan det være nødvendigt at brække lidt/tage hårdt med den anden hånd samtidig. Pas på, benene så ikke flækker og splintrer og sætter sig som forhindringer i kødet.

- Helle

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.