Jeg tror ikke, at intelligens er rent biologisk betinget. Hvad er den rene definition på intelligens? Der findes jo efter bogen 7 forskellige intelligenser, hvoraf mensa f.eks. mest tager udgangspunkt i den logiske (så vidt jeg ved i hvertfald) og i almen viden. Men almen viden varierer jo fra samfund til samfund, fra sted til sted..
Så hvis man klarer sig godt i en IQ test siger det ikke så meget om du er klog eller ikke. Måske på nogle punkter, men man kan jo være klog på så mange måder, rumlig intelligens, musikalsk intelligens, social intelligens, logisk intelligens, følelsesmæssig intelligens osv.
Jeg tror at intelligens er socialt betinget, men det er jo klart at det er en fordel at have kloge forældre som kan sætte en på det "rette spor". Således er det jo i høj grad en miljø betinget arv.
Kulturel kapital omhandler netop den sociale dannelse som man får hjemmefra, og også fra de institutioner/sociale kredser man kommer i op igennem opvæksten. Selv tror jeg, at det er afgørende for ens intelligens/det intellektuelle, at man har en god kulturel kapital. Altså at man får indpotet en masse viden, normer og færdigheder hjemmefra, eller i en institution. Når det er sagt, kan man sagtens blive klog, uden at komme fra et hjem med god kulturel kapital, og også klare sig godt i en intellektuel forstand. Man kan bryde den sociale arv! Og omvendt kan man komme fra et hjem, hvor alle er proffessorer, og alligevel ikke klare sig godt i skolen.
Samtidig tror jeg at man skal have opfyldt nogle basale behov for at kunne udvikle sig og lære at bevæge sig i det sociale rum for at få viden og kundskaber. Det er helt basale behov som kærlighed, trøst, tryghed, og så tøj på kroppen, god helse og næring.. Osv. Så i virkeligheden er der jo mange faktorer der spiller ind!
I bund og grund gør de fleste forældre det bedste de kan for deres børn, så de kan få de bedste forudsætninger i livet, om de så bliver kloge eller ej, kommer an på så meget. Men et godt hjem med en masse omsorg er jo det aller vigtigste